august 2020
Festivalul TIFF 2020
Mama adolescentei Ida (Sandra Guldberg Kampp) moare într-un accident de maşină cauzat, cel mai probabil, de problemele pe care le avea cu consumul de droguri. Ida e adoptată de mătuşa Bodil (interpretată de una dintre cele mai importante actriţe daneze ale momentului, Sidse Babett Knudsen).

Bodil are 3 fii, Jonas, David şi Mads, alături de care conduce o mică afacere de familie în zona serviciilor financiare. Mai exact, mama împrumută bani şi fiii se asigură că rău-platnicii îşi plătesc, până la urmă, datoriile. Deşi trecuţi binişor de vârsta adolescenţei (unul dintre ei e deja tată, altul e pe cale să devină), cei trei bărbaţi sunt, de fapt, nişte băieţi amplu dependenţi de mama lor, în casa căreia trăiesc, sub conducerea căreia lucrează, din cuvântul şi subordonarea căreia nu ies decât pentru scurte şi intensiv-regretate momente. Aceste este peisajul în care Ida e nevoită să se integreze.


Kød & blod / Wildland / În sălbăticie. Filmul de debut al danezei Jeanette Nordahl a ridicat nivelul competiţiei de la TIFF 2020, prin abordarea sa frustră, lipsită de dantele şi înflorituri (deşi pelicula nu e lipsită de câteva momente în care ritmul trenează).

Adaptarea Idei la viaţa de junglă în care este aruncată se produce pe repede înainte. Rapid integrată în procesul mafiotizant de producţie al familiei, Ida livrează involuntar rezultate. Evoluţia personajului ei aminteşte de ascensiunea lui Michael Corleone în clasicul The Godfather. Asemănarea e pecetluită de sărutul pe buze pe care i-l oferă Annei (gest comun între Bodil şi fiii săi), viitoare mamă a fiului lui Jonas, pe care contextul o sileşte să o ia sub protecţia ei.

Procesul de maturizare / maleficizare forţată a Idei e prezentat în paralel cu o dură analiză a familiei contemporane din societatea locală şi a tendinţei tinerilor de a-şi reprima instinctul de a se desprinde de casa părintească după vârsta adolescenţei. În plan secund, analiza atinge şi impotenţa deloc camuflată de amabilitate a serviciilor sociale şi a poliţiei când vine vorba de probleme cu adevărat serioase şi de situaţii unde e nevoie de ceva mai mult decât de amabilitate birocratică.

În buna tradiţie a filmelor daneze selecţionate de Mihai Chirilov în competiţia TIFF-ului (vezi, printre altele, excelentul Den skyldige / The Guilty / Vinovatul, premiul publicului în TIFF 2018), Kød & blod / Wildland accelerează spre final, propunând un deznodământ ce ridică brusc pulsul înfriguraţilor spectatori (nopţile clujene continuă să fie reci, hanoracele, gecile şi chiar păturile fiind la ordinea nopţii). Scenariul (scris de Ingeborg Topsøe, după o idee a sa şi a regizoarei) lasă poarta deschisă pentru o continuare. Cum ar fi ca Ida să vină la putere şi să conducă afacerea familiei? Naşul II, cum s-ar zice.

Descarcă broşura şi programul TIFF 2020 aici.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus