august 2020
Festivalul TIFF 2020
Kød & blod / Wildland / În sălbăticie este filmul de debut al regizoarei de origine daneză, Jeanette Nordahl, film care a avut premiera mondială la Festivalul de Film de la Berlin 2020, în secţiunea Panorama, înainte ca restricţiile împotriva răspândirii pandemiei de COVID-19 să fie implementate. Filmul este un thriller dramatic construit ca un melanj atipic de familie, care pendulează între cruzime şi iubire, devotament şi respect - o împletire de trăiri mânate de propriile legi şi reguli, care scoate în evidenţă relativitatea valorilor social-morale. Kød & blod / Wildland / În sălbăticie arată procesul de dezrădăcinare afectivă a Idei, o adolescentă introvertită care, rămasă orfană, este forţată de serviciile sociale să îşi găsească un nou cămin în sânul familiei lui Bodil - sora mamei ei.


Interesant este modul în care Nordahl cartografiază această familie aparent normal, în care confortul material şi afecţiunea nu par să lipsească şi care este umbrită de o serie de crime şi activităţi ilegale. Bodil, o devotată mater familias, este o adevărată matcă care îşi gestionează cu sânge rece atât afacerile, cât şi copiii. Clubul de noapte pe care Bodil îl conduce, este paravanul ideal pentru existenţa paralelă a familiei. Cei trei fii ai ei joacă fiecare un rol important într-un carusel de violenţe, şantaj, intimidare şi crimă. Fiul cel mare, Jonas, este mâna dreaptă a mamei, Relaţia lui David cu Bodil este tensionată din cauza iubitei sale Anna (care încearcă să îl atragă de partea ei), fiul cel mic, Mads, este dependent de jocuri video, iar Ida este intrusa-surpriză care va da peste cap ritmul regulat al clanului.

Însă dincolo de aceste detalii narative, filmul este unul care urmăreşte evoluţia unei familii în care Ida este nevoită să se adapteze, în ciuda traumei emoţionale cauzată de pierderea mamei sale (dependentă şi ea de droguri), într-un accident de maşină. Modul în care naivitatea şi inocenţa Idei se dizolvă în acest carusel de infracţiuni de tip mafiot, asemeni pufului de păpădie, vine şi ca un răspuns pentru sentimentul de siguranţă după care aceasta tânjeşte şi de care a fost privată dinainte să ajungă la Bodil. Aspect care o pune în faţa unei alegeri dificile, pe parcursul derulării acţiunilor - fie renunţă la ceea ce este şi devine asemeni verişorilor ei, fie îşi trădează noua familie şi suportă consecinţele.

Tensiunea şi emoţia din film scot în evidenţă o serie de tare familiale care se răsfrâng asupra fiecărui personaj în parte. Nu numai Ida este victima acestui conflict interior, ci şi Bodil care este nevoită să îşi păstreze coloana vertebrală dreaptă, pentru a putea gestiona cu răceală rolul dublu pe care îl are - pe de o parte acela de mama, iar pe de altă parte, acela de cap al clanului. Cu toate acestea, filmul nu este unul despre gangsteri, ci unul despre sacrificiu şi iubire supremă, în care Bodil este pregătită să calce orice şi pe oricine în picioare, pentru a-şi proteja stupul.

Descarcă broşura şi programul TIFF 2020 aici.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus