august 2020
Festivalul TIFF 2020
Dacă e Costa-Gavras, e, indubitabil, Grecia! Grecia contemporană, Grecia în majora criză economică din 2015, Grecia politicienilor angajaţi în nesfârşite lupte politice şi financiare pentru a scoate ţara la liman atunci când colapsul economic e pe cale de a se produce. Filmul suspect de recent (2019) al celebrului regizor de origine greacă Adults in the Room / În prezenţa adulţilor este un thriller politic dens şi tensionat cu titlu persiflant, suav ironic. În iureşul dezbaterilor înverşunate din forumul european, privind la acele chipuri de copii bătăioşi (miniştri, secretari de stat), unul dintre lideri (femeie) scapă porumbelul din gură: "Ar trebui să avem nişte adulţi". Ironia murmurată insidios e răutăcioasă şi neavenită, insinuând detaşare, indiferenţă chiar, întrucât lupta e brutală şi bărbătească în adevăratul sens al cuvântului, angajând energii politice în plină acţiune.


Filmul se vrea un proces de pătrundere în culisele întrunirilor din cadrul Eurogrup, după declanşarea crizei datoriilor publice greceşti şi a ameninţării cu ieşirea din zona euro şi cu dictatura austerităţii, cerută de Germania. Oponenta principală este Germania intransigentă şi neînduplecată. Scenariul se bazează pe memoriile politicianului Yanis Varoufakis, fostul ministru grec al finanţelor şi are în centru confruntarea dintre el şi omologul său german Wolfgang Schauble. După câteva scene de stradă, filmate în Piaţa Syntagma din Atena, cu clădirea Parlamentului în fundal, imagini care amintesc întrucâtva de celebrul Z, acţiunea se mută în spatele uşilor închise, unde vulcanul deliberărilor dă dimensiunea reală a iminentei tragedii în care se va afla ţara.

Filmul, puternic angajat politic, are aspectul unui documentar cu actori lipiţi simetric peste fizionomiile politicienilor reali, aşa încât inserţia de ficţiune e superfluă. Totul pare rupt din realitatea cea mai dură şi crudă a bătăliilor politice stârnite de criza greu de controlat. Yanis Varoufakis (interpret Christos Loulis) întruchipează figura unui ministru-combatant cu reale însuşiri volitive şi oratorice, energic şi vivace; el nu se predă în mâna adversarilor din troika economică formată din Comisia Europeană, Banca Centrală Europeană şi Fondul Monetar Internaţional. Elocinţa sa se loveşte de inflexibila opoziţie a lui Wolfgang Schauble (interpret Ulrich Tukur) care tratează mereu de pe poziţie de superioritate, în ciuda egalităţilor dintre membrii, miniştrii finanţişti ai Eurogrupului din cele 19 ţări care folosesc euro. Demersul susţinut de Yanis se disipează prin deciziile ulterioare ale primului ministru Alexis Tsipras, interpretat de Alexandros Bourdounis, (în funcţie între 2015 şi 2019), o marionetă în mâna politicienilor versaţi.

După îndelungate, nesfârşite şi uneori trenante scene de dezbateri, de dialog intens şi agitaţie în mediul diplomatic, regizorul apelează spre final la o ciudată şi inadecvată secvenţă non-verbală, un fel de teatru-dans, în care Alexis este prins între alţi dansatori spre a sugera captivitatea inevitabilă în "dansul" politic. Aici mâna regizorului se simte activând energic, sărind din stilul intens documentarist al filmului. Acesta este Costa-Gavras la 87 de ani, mereu combativ şi angajat politic, făcând pledoarie pentru democraţie în ţara în care s-a născut democraţia.

Descarcă broşura şi programul TIFF 2020 aici.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus