Nicolaescu se opreşte, de data asta, asupra unor evenimente foarte dragi lui - Revoluţia din 1989, atunci cînd a avut loc schimbarea-i la faţă, din comunist în revoluţionar de bîlci. Un marinar român se întoarce în ţară chiar în ajunul evenimentelor de la Timişoara şi pleacă, de la Constanţa, cu trenul spre oraşul de pe Bega, unde îl aşteaptă viitoarea soţie, Imola, însărcinată. Prinşi în vîltoarea acelor zile, cei doi sînt despărţiţi în faţa Catedralei ortodoxe, cînd Marinică (marinarul) e rănit şi aruncat (conştient încă) în camionul cu cadavre care pleacă la Bucureşti. E ars de viu împreună cu cadavrele, în crematoriul de la Bucureşti, iar Imola naşte chiar în Catedrală. O româncă stabilită la Paris, ziaristă, revine în România după 15 ani de la evenimentele din '89, pentru a scrie un articol despre situaţia din ţară, din prezent. Ea încearcă să dea de urmele băiatului născut în acele zile în Catedrala ortodoxă din Timişoara, despre care se scrisese pe-atunci în ziare, ajuns orfan, copil ce trăieşte prin canale. Cam astea sînt, pe scurt, cele două poveşti care se intersectează în "15". Dacă Orient Express era o catastrofă de la cap la coadă, cu o discrepanţă uriaşă între intenţiile aristocratic-rafinat-viscontiene şi realizări (replici ridicole, interpretări incredibil de proaste, muzică înfiorătoare, scenariu lacrimogen-penibil), în "15" ridicolul alternează cu scene corect filmate, în spiritul cascadoriilor de odinioară. Există chiar o scenă - cea a evadării lui Marinică din camionul cu morţi - care, extrasă din context, e destul de reuşită. Doar extrasă din context, însă! Pentru că însăşi această paranteză din scenariu e complet lipsită de sens.
Dar nu faptul că filmul e prost ar trebui să ne mire, ci că ni se dau lecţii de moralitate pe care poate că le-am fi acceptat din partea unui Pintilie, integru din punct de vedere moral şi cu o filmografie jos pălăria, şi nu de la Sergiu Nicolaescu! E un tupeu pe care-l au nomenclaturiştii de ieri, ajunşi nomenclaturiştii şi evazioniştii de azi. Căci "15" e, în primul rînd, o impostură care culminează cu scena în care personajul interpretat de Şerban Ionescu (actor foarte onorabil, dar căzut în plasă) perorează din elicopter despre vilele înălţate peste noapte, în jurul Bucureştiului, din bani furaţi. E dezgustător şi revoltător, într-adevăr!
Prea multe despre "15" ca produs artistic nu sînt de spus, poate doar că e un produs non- sau anti-artistic. Şi trebuie remarcată o performanţă nefericită, reuşită şi de Orient Express şi continuată, cu brio, acum: distrugerea unei actriţe de excepţie, Maia Morgenstern. Nu e nimic de spus nici despre ceilalţi actori (Cristian Iacob, Şerban Ionescu, Daniela Nane, Mihaela Rădulescu...), decît că e imposibil să scoată ceva într-un asemenea context. Nu e vina lor, dar ar trebui să aibă forţa să refuze din start colaborări ruşinoase ca aceasta.
Un film pentru care Nicolaescu ar trebui să ramburseze banii luaţi de la CNC (deci de la bugetul statului, deci din buzunarele noastre), plus o dobîndă mare şi o taxă de produs toxic!