În ciuda vremurilor nesigure pe care le trăim, Galeria Sector 1, asemeni multor altor galerii şi muzee, alături de curatorii şi artiştii săi, se adaptează prezentului şi va găsi soluţii inovatoare pentru a continua să expună arta şi în timpul pandemiei. Întrucât situaţia actuală continuă să ne redefinească parcursul firesc al vieţii de zi cu zi, ceea ce putem face pentru a nu ne pierde este să transformăm limitările într-o sursă de inspiraţie. Să creem o "nouă normalitate", în care arta să fie înţeleasă şi folosită concret ca un spaţiu esenţial în această perioadă, iar galeriile să îşi recalibreze sensul pentru cât mai mulţi dintre noi. Cultura vizuală şi antreprenoriatul cultural pot rămâne sau reveni, după caz, la o normalitate care nu este nevoie să fie afectată de "distanţarea socială".
Arantxa Etcheverria, Black Window, 2020, lemn, plexiglas acrilic, 45,5 x 38,5 x 11 cm
"Logica proprie, în care mişcările interioare urmăresc ritmuri de fiecare dată independente"
"Liminalitatea conceptului de contur - din termenul latin limen -mĭnis [...] «prag» - pare să fie punctul focal al dialecticii formale pe care o instituie expoziţia de faţă: FRAME este întocmai ceea ce permite unui lucru să fie, deoarece a pune lucrurile în ramă înseamnă a le hotărî conturul, a crea un perimetru de sens şi a le structura forma", spune curatorul expoziţiei, Domenico de Chirico.
"Însă conturul îşi degajă întreaga putere estetică nu atunci când statuează ci lăsând deschis, murmurînd rostirea ambiguă a liniei trasate clar şi decantând natura operei de artă însăşi, care face constant cu ochiul către binecunoscuta complexitate a realităţii. Aşa cum spunea intelectualul irlandez Samuel Beckett cu referire la piesa sa pentru televiziune Quad, un act teatral bazat pe o formă geometrică şi pe permutarea unor mişcări regulate, este vorba despre un punct zero care permite trasarea a nenumărate traiectorii de-a lungul cărora e posibilă realizarea unui proces de cercetare şi de creaţie continuu, ducând astfel limbajul la extrem prin intermediul unor parcursuri narative extraordinare: structuri complexe care pot fi dezmembrate şi anulate, pentru a reporni apoi în cautarea gradului zero al limbajului, spre diferite combinaţii cromatice, diferite diagonale, interioare cât şi exterioare, şi noi sinteze stilistice.
Pe de-o parte, lucrările lui Carlos Caballero par să manifeste o rigoare metafizică extremă, deşi inefabilul formelor destramă contururile, care par să se scufunde în fundalul pictural astfel încât chiar perimetrul lor să se dovedească mobil, şi de fapt aceste pete de culoare par să se mişte, aproape să se preschimbe una în cealaltă, toate urzind la unison spre a declara indescifrabilul formei. Avanscena picturală din lucrările lui Carlos Caballero, oscilând între sisteme de grile aproape formaliste, simboluri aparent expresioniste, abstracţie modernistă, extravaganţe ludice şi forme geometrice, este categoric una meticuloasă şi reflexivă, vastă şi autonomă. Prin acest proces perpetuu de a face şi a desface, lucrările lui scapă încadrărilor tradiţionale, creând astfel o logică proprie în care mişcările interioare urmăresc ritmuri de fiecare dată independente. Toate elementele care construiesc fiecare lucrare pot fi văzute, la rândul lor, ca un ansamblu de reprezentări ezoterice, imagini ermetice, obiecte emblematice şi diagrame abstruse, toate aşteptând să fie descifrate.
Pe de altă parte, dizolvarea sublimă a materiei din lucrările Arantxei Etcheverria respiră în fiecare spaţiu concav, în fiecare vid creat de intensitatea materială. Lucrările ei par adevărate decrete estetice în care structura se decantează, creând în acelaşi timp referiri la mistic şi ocult. Din 2013 ea a dezvoltat o practică artistică legată de arhitectura modernistă a atelierului ei din Bucureşti. Fie că este vorba de pictură, de obiecte, de instalaţii sau de montaje video, lucrările ei sunt, fără îndoială, rezultatul unei analize adânci cu privire la geometria spaţiului. Arantxa Etcheverria, analizând arhitectura spaţiilor în tot potenţialul ei, realizează lucrări cu măiestrie scenografică şi care structurează spaţiul interior precum o schemă expoziţională sistematică. Arta sa nu e deloc ascetică, deşi vădeşte, în mod incontestabil, asocieri suprematiste sau chiar constructiviste. Aceasta introduce o a treia dimensiune în compoziţiile ei, astfel încât ele apar mai ales uşor în relief, sau cu anumite suprapuneri de grile care au renunţat la relaţia lor cu peretele ca să se regăsească pe podea." - Domenico de Chirico, Milano, 2020
Proiectul Frame face parte din programul de susţinere a galeriilor de artă din Bucureşti iniţiat de Primăria Capitalei prin Direcţia Generală de Arhitectură Peisagistică şi Monumente de For Public şi Centrul Cultural Expo Arte. Expoziţia este susţinută de The Institute.
Carlos Caballero, Pararellism, 2020, acrilic pe panza, 55 x 40 cm
Arantxa Etcheverria
Arantxa Etcheverria (născută în 1975) este o artistă franceză care trăieşte în România. A studiat Arte frumoase la Villa Arson, la Nisa şi scenografia/set design la Teatrul Naţional din Strasbourg (TNS). Din 2013, a construit o practică artistică corelată cu arhitectura modernistă a studioului său din Bucureşti. Fie că este vorba despre pictură, obiecte, instalaţii sau montaje video, lucrările sale sunt rezultatele unei profunde analize a geometriei spaţiului.
Carlos Caballero
Carlos Caballero (născut în 1983) este un artist cubanez care trăieşte şi lucrează la Gent, Belgia. A absolvit Instituto Superior de Arte (ISA) din Havana, în 2010, şi Fine Arts Academy din Camagüey, în 2002. Pentru mulţi ani, munca sa s-a construit în jurul picturilor şi desenelor, oscilând între sisteme de reţele cvasi formaliste, forme organice şi elemente geometrice. Abordarea sa în ceea ce priveşte pictura este lină şi reflectivă. "Lucrările sugerează o ortografie, o gramatică şi un vocabular utilizate în spunerea poveştilor. Reminiscente hieroglifelor şi picturilor rupestre, ele par să ilustreze mitologii contemporane sau viitoare, mergând spre teme fundamentale şi universale ce merg dincolo de generaţii, culturi şi limbaje. "
Domenico de Chirico
Domenico de Chirico este un curator independent din Italia. Născut în Bari, în 1983, locuieşte şi lucrează la Milano. Profesor de Visual Culture/Cultură vizuală şi Trend Research/Analiza tendinţelor la Institutul European de Design din Milano (IED), din 2011 până în 2015, de Chirico a colaborat cu artişti internaţionali, instituţii, târguri de artă, galerii şi reviste din întreaga lume. A fost director al târgului DAMA, din Turin (2016-2019), de asemenea, profesor vizitator la Goldsmiths, Universitatea din Londra (2018), membru al Network Event for Young Curators şi al LISTE - Târgul de Artă Basel, din Basel (2018). Printre proiectele şi cercetările sale de viitor se numără: Târgul de Artă Contemporană Swab Barcelona, din Barcelona (unde a fost membru al comitetului); Roma Arte in Nuvola: Fiera internazionale d'arte contemporanea, la Roma, Italia (consilier); lector al Academiei de Arte Aplicate; lector al Academiei de Arte Frumoase din Urbino, Italia; curator invitat al Institutului Elveţian din Roma (tutor vizitator). Printre expoziţiile viitoare ale lui Domenico de Chirico se numără cele din Praga, Moscova, Torino, Milano, Veneţia, Florenţa, Antwerp, Valencia, Barcelona, Roma, Como, Caserta, Košice sau Timişoara.
Galeria Sector 1
În viziunea galeriei de artă contemporană Sector 1, artistul are misiunea de a crea liber, fără constrângeri. Pornind de la această credinţă, Sector 1 se crează ca fiind un spaţiu ce îşi doreşte să contribuie astfel la evoluţia artei contemporane.
Armonizând două direcţii, galeria găzduieşte, pe de o parte, operele artiştilor-creatori de conţinut, iar pe de altă parte, devine un spaţiu al iubitorilor de artă şi de frumos care sprijină iniţiativele creative.
Deschiderea Sector 1, din 15 iunie 2017, a coincis cu vernisarea unei expoziţii de grup a şapte artişti tineri clujeni - Radu Băieş, Istvan Betuker, Norbert Filep, Pavel Grosu, Lucian Popăilă, Marcel Rusu, Alexandra Şerban - alături de artistul invitat Ioan Sbârciu. Au urmat expoziţii personale ale fiecărui artist din această selecţie a galeriei. Cea de-a doua expoziţie de grup, Bluebird, a fost evenimentul care a închis acest prim moment al Galeriei Sector 1.
Debutul unei noi etape curatoriale, anul trecut, a fost reprezentat de Mother Tongue, o expoziţie de grup coagulând viziunea a nu mai puţin de 17 de artişti contemporani asupra limbajului universal al desenului, şi de Frumuseţe conştientă, ce reprezintă prima expunere a unei părţi din patrimoniul de lucrări al artistei Yvonne Hasan într-o galerie de artă privată, încapsulând viaţa proprie într-un jurnal vizual, plin de parfumul anilor '50. Galeria Sector 1 a deschis programul curatorial al anului 2020 cu duo show-ul Stare de graţie. Betuker / Gaspar al artiştilor Istvan Betuker, pictor, şi Szilard Gaspar, sculptor, artist de performance şi pugilist profesionist. Concepută ca o conversaţie între medii, expoziţia îşi propunea să dezvăluie ceva din intimitatea creativă a celor doi artişti aflaţi pentru prima dată într-un dialog exclusiv.
Măsuri sanitare şi sugestii de vizitare a expoziţiei
În Galeria Sector 1 este permisă prezenţa a maximum 50 de persoane simultan, cu respectarea regulilor de distanţare. Portul măştii este obligatoriu pentru personalul galeriei şi pentru vizitatori. Accesul în sală va fi permis după ce aceştia îşi vor dezinfecta mâinile la distribuitorul de gel hidroalcoolic. În expoziţie, vizitatorii sunt rugaţi să păstreze, între ei, distanţa fizică de 2 m.
Expoziţia: Frame
Artişti: Arantxa Etcheverria şi Carlos Caballero / Curator: Domenico De Chirico
Data vernisajului: 22 octombrie 2020, de la ora 17:00, până la ora 22:00
Perioada expoziţiei: 22 octombrie 2020 - 05 decembrie 2020
Galeria Sector 1, str. Băiculeşti, nr. 29, în cadrul Combinatului Fondului Plastic
instagram.com/sector1gallery
sector1gallery.com
facebook.com/sector1gallery