Ziua / martie 2006
În general, oamenii au tendinţa de a se încurca în amănunte - e şi o vorbă populară despre asta, cea cu "buturuga mică răstoarnă carul mare". În ce priveşte multi-premiatul film al lui Ang Lee, de săptămâna trecută rulând şi în cinematografele româneşti, lucrurile stau foarte simplu: e o extraordinar de emoţionantă, frumoasă, tragică poveste de dragoste, care - şi aici intervine micul detaliu - are ca protagonişti doi bărbaţi (nu tocmai cowboy, mai degrabă ciobani, căci pe muntele Brokeback ei duc la păscut o turmă de oi).

Ecranizare a unei nuvele de Annie Proulx (câştigătoare a Premiului Pulitzer şi cunoscută pentru subiectele iconoclaste ale textelor ei), Brokeback Mountain e un film în care se vorbeşte puţin, dar fiecare replică are greutatea unui tăiş de secure. Nici Ennis del Mar (Heath Ledger), nici Jack Twist (Jack Gyllenhaal) nu sunt genul vorbăreţ; celui dintâi i-au murit părinţii de timpuriu, într-un accident de maşină, iar după căsătoria fratelui mai mare a trebuit să-şi câştige singur existenţa, muncind cu ziua şi cu anotimpul, cel de-al doilea vine dintr-o familie de fermieri şi visează să devină campion de rodeo. Se întâlnesc în Wyoming, amândoi în slujba unui proprietar de oi doritor să forţeze puţin legea, iar legătura dintre ei devine, pentru acea scurtă perioadă în sălbăticie, una sexuală. Deşi, spune Ennis şi confirmă Jack, nici unul din ei nu e "pe invers".

Iar viaţa merge mai departe, Ennis se însoară cu Annie (Michelle Williams), Jack o găseşte pe Laureen (Anne Hathaway), fiica unui afacerist texan, au copii şi o viaţă banală, fiecare în colţul lui de Americă. Până când o carte poştală trimisă în necunoscut de Jack îi face să se-ntâlnească din nou, cu o pasiune în sfârşit recunoscută.

Cum şi-ar putea însă doi bărbaţi construi, în America rurală a anilor '60, o existenţă împreună? Jack, un spirit senin, care se acceptă pe sine şi propriile-i sentimente, îşi doreşte să rişte, dar pentru Ennis iubirea e un secret negru, pe care-l sacrifică în numele datoriei faţă de familie şi de convenţiile sociale. O face timp de douăzeci de ani, în ciuda divorţului, a perpetuului provizorat, presărat cu prea scurte, periodice întâlniri în munţii Brokeback, care s-ar fi putut întinde toată viaţa; şi chiar a făcut-o - toată viaţa lui Jack, întreruptă brusc de atacul violent al unor texani prea puţin toleranţi cu opţiunile sexuale ale vecinilor.

Cu un Heath Ledger impresionant în combustia sa internă, un Jack Gyllenhaal fragil şi neliniştit, o Michelle Williams într-o bolgie a furiei şi neînţelegerii, Brokeback Mountain e o Casablanca a începutului de mileniu, o poveste despre o iubire imposibilă, mai puternică decât oamenii, care distruge suflete şi vieţi (ale protagoniştilor, ale celor dragi lor); o dragoste care - cu vorbele lui Gustavo Santaolalla (nominalizatul la Oscar autor al muzicii) - n-ar fi putut niciodată să dureze.

Iar dacă aşteptaţi sau vă temeţi de imaginea a doi bărbaţi iubindu-se fizic, ei bine, nu există în acest film nici o scenă de sex homosexual explicit; nu despre trupuri de bărbaţi e vorba aici, ci despre sufletele lor care nu ştiu să aleagă.

"Tot ce ne-a rămas e Brokeback Mountain.", spune Jack în copleşitoarea scenă a ultimei lor întâlniri; tot ce-i rămâne lui Ennis, după moartea celui pe care l-a iubit, e o carte poştală din munţi, câteva obiecte şi un jurământ prea târziu de ţinut.
Regia: Ang Lee Cu: Heath Ledger, Jake Gyllenhaal, Michelle Williams, Anne Hathaway

1 comentariu

  • film
    iulia olariu, 10.02.2019, 15:04

    un film serios, sensibil, chiar dacà aparent e vorba despre iubirea dintre 2 bàrbati/ciobani.

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus