martie 2021
Articole diverse
Între premiera serialului Netflix Tribes of Europa şi filmările pentru o nouă serie americană, Ana Ularu, invitată de Oigăn, muzician veteran al scenei indie din România (Kumm, Robin & The Backstabbers, Moon Museum), este vocea celui mai recent single compus şi produs de artist, Meteorologie, care face parte de pe viitorul album, Antimaterie, lansat de casa de discuri independentă Underdog România.


Piesa va fi lansată joia aceasta (4 martie 2021) pe canalul de YouTube Moon Museum[bit.ly/2NSaDIf], la ora 21:00, printr-un eveniment public YouTube Premiere. Clipul este semnat de artistul vizual şi fotograful Alex Gâlmeanu. Direcţia artistică îi aparţine Ioanei Sisea, iar coregrafia Anei Ularu, Andreei Novac.

 
Ana. Meteorologie.

Oigăn. Meteorologie.

Meteorologie, "un moment în care timpul încetineşte foarte tare"
 
"Ador aerul intim, secret, al piesei. E ceva magic atât de simplu spus, o stare de insomnie fericită şi de fugă din lume, de complicitate şi complot.
 
Piesa în sine m-a atras, mai departe de aprecierea-mi eternă pentru Oigăn ca muzician şi ca reprezentat al tribului uman. A trecut foarte mult timp de când Oigăn mi-a propus colaborarea până la înfăptuirea actului muzical - viaţă, lucru, călătorii, s-au interpus până când s-au aliniat energiile şi ne-am găsit în studio încercând tot felul de variante. Iertăciune şi reverenţe, Oigăn, dar iată că am izbândit. Şi mulţumiri." - Ana Ularu despre noul single
 
Înregistrată în vara anului trecut, Meteorologie este cel de-al şaptelea single de pe albumul Antimaterie, creat de Oigăn. "Un moment în care timpul se opreşte, sau cel puţin încetineşte foarte tare", spune Oigăn, care semnează muzica, versurile, chitările acustice, cu sau fără slide. Atunci vezi foarte multe detalii pe care, în fluxul normal al vieţii, nu ai avea timp să le observi. "N-ai avea timp să vezi pe cineva, pe geam, care aleargă pe tocuri după un tramvai şi, evident, îl pierde."
 
Ana.

Oigăn.

Despre clip sau O coregrafie despre legătura puternică dintre platoşă şi corp
 
În video-ul imaginat de artistul plastic Ioana Sisea, cea căreia îi aparţine direcţia artistică, Ana Ularu poartă o rochie, cu un ham - costum semnat de Alexandra Abraham, creat pentru a pune în valoare platoşa de ceramică modelată de Ioana, lucrare plastică pentru promovarea căreia a fost realizată iniţial filmarea. O coregrafie despre legătura puternică dintre platoşă şi corp, prin dansul Anei, despre relaţia duală dintre interior şi exterior. Costumul devenit o a doua piele, un al doilea piept, "a fost, ca de obicei, un personaj excelent, un partener de dialog, între trup şi armură. Alex Gâlmeanu şi cu mine ne jucăm cu tot felul de idei, deseori lucrând cu ideea de timp, ritm, muzicalitate, în diverse micro-metraje experimentale, de ani de zile." - Ana. Machiajul care a conturat, de asemenea, personajul, a fost realizat de Ina Raicu.
 
Imaginile clipului, atât de potrivite muzicii şi versurilor, au fost de fapt filmate în urmă cu şapte ani de Alex Gâlmeanu şi editate de el acum.
 
"Un lucru care mă uimeşte e că materialul ăsta filmat acum 7 ani nu s-a finalizat niciodată într-un proiect coerent în tot acest timp, tocmai pentru faptul că îmi lipsea muzica", spune Alex. "Ioana Sisea mă întreba frecvent ce am de gând să fac cu materialul, iar eu îi tot spuneam că aştept muzica potrivită. E, iată că muzica potrivită a venit."
 
"Şi în cuvintele din piesă, şi în imagini, senzaţia este de timp care încetineşte - deşi am scris, respectiv, Alex a filmat, în moment diferite", spune Oigăn. "Fără să ne vorbim - nici nu ne cunoşteam - Alex Gâlmeanu a creat în clip o stare, atunci când a filmat şi editat dansul Anei, exact ca aceea pe care am vrut să o transmit prin muzică şi cuvinte, când am înregistrat cu Ana vocea şi interpretarea ei. Lucrurile s-au potrivit foarte bine."
 
Pentru coregrafie, Ana a lucrat alături de Andreea Novac, la Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, învăţând fluiditatea mişcărilor în doar o zi. "A fost o bucurie pe care o aşteptam demult, lucrul alături de coregrafa Andreea Novac. Sunt o mare iubitoare de experiment şi creativităţi "leftfield", abia aştept ocazia de a încerca forme noi de expresie", spune Ana.
 
 Ana.


Albumul Antimaterie
 
Lansat sub egida casei de discuri independente Underdog Records, albumul Antimaterie, de pe care face parte Meteorologie, a fost conceput de Oigăn ca fiind o serie de colaborări cu artişti diferiţi. Fiecare piesă de pe album reprezintă o invitaţie de a participa la ora materiei care îi poartă numele, cu vocalul în rol de profesor şi călăuză. Până acum, au fost lansate single-urile: Filozofie, alături de George Gâdei (Travka), Matematică, împreună cu Adrian Despot, Limba şi literatura Română, în colaborare cu Lucia, Limba Engleză, cu Ami Crişan, Muzică, alături de "Corul Trurururu" (format din Anna & Raluca Crăciun, Ami Crişan, Dorina Constantin, Lucia, Dana Papadima, Dávid Dáné, Csergő Dominic, Dan Georgescu, Mihai Grama, Vladimir Ivanov, Sebastian Marina, Radu Moldovan, Adi Molnar, Oigăn, Vlad Vârtosu) şi Desen, al lui Oigăn.
 
Piesa, versurile şi chitara acustică îi aparţin lui Oigăn. Albumul Antimaterie este prima colaborare muzicală oficială cu Dáne Dávid, fiul lui Oigăn (beat-uri, sintetizatoare, bas) şi "a 74-a", zice Oigăn, cu Dan Georgescu (sintetizatoare, peisaje sonore, mix, master).
 
"Antimaterie este un album-poveste, nu în sensul legendarului The Wall, ci un loc în care lucrurile se leagă", spune Oigăn, autorul albumului. "Întotdeauna am încercat să mă apropii de cei care îmi plac atât ca oameni, cât şi ca muzicieni. Stau 100% în spatele tuturor celor cu care am colaborat."
 
 
Ana Ularu ©Marc Rissmann

Ana Ularu. Biografie
 
A jucat alături de Keanu Reeves (în thrillerul romantic Siberia, cu premiera la New York, în 2018), Tom Hanks (în Inferno, partea a treia a francizei Codul lui Da Vinci, regia: Ron Howard), Bradley Cooper şi Jennifer Lawrence (în Serena, în regia căştigătoarei de Oscar Susanne Bier). Luna aceasta a fost lansat serialul Netflix Tribes of Europa, din distribuţia căruia face parte, după ce anul trecut au avut premiera, printre altele, serialul Alex Rider, produs de Sony Pictures Television, sau animaţia Death and the Knight, a regizorului Radu Gaciu. Până la început de 2020, Ana Ularu a jucat în O intervenţie şi Constelaţii (Teatrul Act), roluri pentru care a primit, respectiv a fost nominalizată la Premiul UNITER pentru cea mai bună actriţă, alături de premii în alte festivaluri.

Cei care i-au urmărit personajele, din întreaga lume, continuă să îi scrie pentru rolul din seria NBC Emerald City, inspirat de povestea Vrăjitorul din Oz, ce a urmat filmărilor pentru serialul Familia Borgia (HBO, cu Jeremy Irons în rol principal), thrillerului noir The Marker (r: Justin Edgar), Muse (r: Jaume Balagueró), Chosen (r: Jasmin Dizdar) şi SF-ului Index Zero (r: Lorenzo Sportiello). Personajul său din lungmetrajul Periferic (2010, r: Bogdan George Apetri) i-a adus trofeul Boccalino - Premiul criticii elveţiene pentru cea mai bună actriţă, la Locarno, cea mai bună performanţă feminină la festivalurile de la Salonic şi Novi Sad, un Premiu Gopo şi o menţiune specială la Varşovia. Ana Ularu este unul dintre cei mai talentaţi 10 tineri actori europeni selecţionaţi în prestigiosul program Shooting Stars, la Berlinale 2012.

Dacă, în teatru, primul rol a fost Lolita, alături de Ştefan Iordache, în regia Cătălinei Buzoianu, în film, Ana a debutat la 9 ani, într-o producţie franceză, pentru ca unul dintre primele roluri principale să fie în drama Italiencele (2004, r: Napoleon Helmis). În România, a colaborat cu regizorii Cristian Mungiu (Turkey Girl), Radu Muntean (Hârtia va fi albastră), Francis Ford Coppola (Tinereţe fără tinereţe, filmat în ţară), Stere Gulea (Sunt o babă comunistă), Anca Damian (O vară foarte instabilă), Anca Miruna Lăzărescu (La drum cu tata), Andrei Creţulescu (Charleston), sau Radu Gaciu (scurtmetrajul de animaţie Death and the Knight), iar în televiziune, Ana a jucat în Cu un pas înainte (PRO TV). Vorbeşte limbile română, engleză, spaniolă, franceză şi italiană, şi, până acum, a interpretat peste 50 de roluri în filme de cinema şi de televiziune, în producţii româneşti sau internaţionale.
 

Oigăn despre Oigăn (Pseudobiografie)
 
Veteran al scenei indie din România şi membru fondator în Talitha Qumi şi Kumm, alături de care a bătut Europa (cu blândeţe) şi podgoria neaoşă de festivaluri proaspăt înmugurite din anii două mii până încoace, Oigăn (Eugen Nuţescu, dar asta nu vrea să se ştie) a crescut în capitala claxoanelor cu o absenţă de 2-3 ani în ţara în care Elvis a făcut armata şi încă o absenţă de 15 ani în Cluj-Napoca. Tot acolo a dat cu nasul de ceea ce s-ar numi "studii muzicale academice", asta după ce îl tăvăliseră prin plăcinta cu sunete (clasice şi baroce) mai întâi bunicul învăţător dintr-un sat bănăţean cu renume viticol iar mai apoi (blues, pop şi rock & roll) un pictor Bucureştean, fost instrumentist în primele grupuri beat autohtone.
 
Revenit în sectorul 1 (unu) a lansat Sex With Onions şi a afirmat sus şi tare peste tot că va fi SINGURUL lui album solo. Apoi, mutat în sectorul 2 (doi) - unde stă şi acum - a inventat proiectul Moon Museum, iar mai apoi s-a alăturat trupei harghito-munteano-melodramatice Robin & The Backstabbers. A încercat să omagieze şi pe alocuri să re-costumeze muzica timpurie a lui Bob Dylan cu o chitară şi-un loop-station într-un proiect live numit Oigăn plays Dylan, iar mai apoi Oigăn plays Dylan again (alături de Ami Crişan, vocea feminină din Moon Museum). Iar când ţi-era lumea mai dragă, a hotărât să nu se ţină de cuvânt cu promisiunile făcute cu un deceniu în urmă şi a început să lanseze cântece de pe un al doilea album solo: Antimaterie. În timpul lock-downului, petrecut de Oigăn la Braşov, a înregistrat 16 episoade din Quarantunes, colaborări virtuale cu prieteni muzicieni din ţară şi din lume; cântece proprii şi de la cele trei trupe în care activează + piese care-i plac şi care-l reprezintă.
 
Când nu îi citeşte Annei - fiica lui de 7 ani - sau o duce la şcoală, merge cu cortul în "pustiu", postează poeme verticale pe Facebook sau se ceartă cu şoferii Bucureşteni de pe bicicletă, Oigăn cântă la chitară, bas, pian şi voce sau pierde vremea. Ezită să-şi facă un cont de Instagram pentru că este convins că superputerile lui ar putea fi cuvintele (scrise, nu vorbite) şi sunetele, nicidecum fotografiile (later edit: la presiunea universului, totuşi, şi-a făcut).
 
Underdog Records [linktr.ee/underdog.records], este un label destinat muzicii indie, chillout, dream-pop şi alternative, fondat în 2017 de Victor Mihăilescu, muzician şi producător veteran al scenei electronice din România.

Ana.

Oigăn.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus