Pe lângă retrospectiva amplă Ulrike Ottinger, ediţia a 14-a a festivalului One World România va cuprinde două focusuri pe colective cinematografice care s-au luptat cu armele specifice mediului pentru a sprijini cauza feministă, ambele învârtindu-se în jurul personalităţii lui Delphine Seyrig.
Delphine Seyrig a fost una dintre cele mai fascinante actriţe ale perioadei anilor '60-'80, printre cele mai fertile epoci din istoria cinematografului. Protagonistele interpretate de ea fac de acum parte din Panteonul feminist: roluri precum cele din Anul trecut la Marienbad, în regia lui Alain Resnais, Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles, de Chantal Akerman, India Song, capodopera realizatoarei Marguerite Duras, sau Farmecul discret al burgheziei al lui Luis Buñuel. Lista de parteneriate cinematografice ale lui Seyrig e impresionantă, dar o vom mai menţiona aici doar pe aceea de lungă durată cu Ulrike Ottinger.
Ultimul film pe care l-a realizat cu cineasta germană, intitulat Ioana d'Arc a Mongoliei (1989) face parte dintr-un succint tribut pe care i-l aducem actriţei în lunile mai-iunie 2021, în colaborare cu Institutul Francez şi cu Institutul Goethe din Bucureşti, pentru a completa focusul pe care i-l dedicăm în cadrul festivalului. Celelalte trei filme proiectate sunt deja menţionatul India Song, Golden Eighties (1984, regia Chantal Akerman) şi Delphine şi Carole, insoumuses (2019, regia Callisto McNulty), un documentar recent despre relaţia personală şi profesională dintre Delphine Seyrig şi Carole Roussopoulos. Filmele vor fi proiectate în afara festivalului, la Cinema Elvire Popesco.
Alături de Ioana Wieder, artistă de origine română, acestea au iniţiat o grupare artistică şi activistă intitulată "Les Insoumuses" care, în a doua jumătate a anilor '70 a realizat o serie de filme manifest, marcate de o energie ludică şi de o tendinţă de a trata cu ironie probleme majore ale societăţii franceze, precum sexismul şi misoginismul. Maso şi Miso se dau în bărci (1975) şi Manifestul SCUM (1976), realizate de grupare, vor face parte din selecţia dedicată lui Seyrig în cadrul festivalului, intitulată Extraordinarele aventuri ale lui Delphine în ţara feminismului. Cel de-al treilea documentar al focusului, Fii frumoasă şi taci! (1981) este şi singurul regizat integral de aceasta, pe tema abuzurilor care marchează carierele actriţelor din întreaga lume.
De asemenea, Seyrig, Roussopoulos şi Wieder au fondat, în 1982, Centrul Simone de Beauvoir, care păstrează o amplă arhivă de înregistrări audio-vizuale realizate de femei şi având în prim-plan probleme importante pentru luptele feministe ale ultimelor patru decenii. În cadrul OWR #14 organizăm, de asemenea, o retrospectivă a Centrului sub titlul Femeie nu te naşti, ci devii, şi suntem onoraţi să o avem în Juriu pe actuala delegată generală a acestuia, Nicole Fernandez-Ferrez.
Centrul Simone de Beauvoir a fost dedicat iniţial recensământului activităţii de creaţie feminine şi punerii sale la dispoziţia unui public cât mai variat. Festivalul va prezenta filme realizate în principal de Carole Roussopoulos, pionieră în folosirea tehnicii video, care surprind dezbaterile arzătoare din perioada post-68 cu privire la drepturile femeilor: contracepţia, avortul, prostituţia şi violenţele sexuale (în Nu te fute! (1971), Violul: Anne, Corinne, Annie, Brigitte, Josyane, Monique şi celelalte... (1978), Prostituatele din Lyon vorbesc (1975)) - dezbateri încă în desfăşurare astăzi, aproape 50 de ani mai târziu. Ulterior, centrul şi-a lărgit câmpul de activitate, adăugând o dimensiune de educaţie cinematografică şi de luptă împotriva tuturor stereotipurilor legate de gen şi de orientare sexuală în mediul audiovizual, cu un accent pus pe revendicările comunităţii LGBT. Acestea sunt în centrul celorlalte două filme din program: FHAR (Frontul Homosexual Pentru Acţiune Revoluţionară) (1971) şi The Female Closet (1998).
Tot la capitolul retrospective, în perioada mai-iunie 2021 One World România îi dedică o serie de proiecţii inconfundabilei cineaste cehe Věra Chytilová, şi ea o reprezentantă a unui feminism energic, spectaculos şi fără concesii. În colaborare cu Centrul Ceh din Bucureşti, vom prezenta în afara festivalului trei filme marcante din opera ei: Margarete (1966), Ceva diferit (1963) şi Poveste prefabricată (1979). Alte două filme realizate de ea în 1961 şi 1968 vor rula în cadrul secţiunii principale a festivalului, Femei în pragul egalităţii de gen. Un sac de purici este unul dintre primele scurtmetraje ale Věrei Chytilová şi se joacă dezinvolt cu convenţiile narative, descriind în stilul cinéma vérité la modă în acel moment, viaţa de zi cu zi a unui internat de tinere muncitoare textiliste din Cehoslovacia comunistă de la începutul anilor '60. Tavanul e filmul de absolvire al acesteia şi prezintă, într-un stil documentarist similar, povestea unei tinere fotomodel pe care bărbaţii ar dori-o redusă la statutul de păpuşă frumoasă, dar lipsită de opinii şi de emoţii personale.
Fimele vor fi proiectate în cadrul programului "Fiction Tuesday Meets OWR", marţea, la Muzeul Ţăranului Român.
Cea de-a 14-a ediţie One World România va avea loc în 2021 în două etape: fizic, la Bucureşti, între şi 21 şi 30 mai 2021, la Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Ţăranului şi alte spaţii indoor şi outdoor din Capitală şi online în toată ţara, între 31 mai şi 6 iunie 2021.
Abonamentele pentru perioada 21-30 mai 2021, desfăşurată în locaţii fizice din Bucureşti, sunt disponibile pe Eventbook (eventbook.ro/festival/one-world-romania) în număr limitat (50) şi asigură intrarea la toate proiecţiile festivalului, catalog şi alte materiale promoţionale. Abonamentele nu includ accesul la deschiderea festivalului, concerte şi la alte evenimente speciale.
Organizator: Asociaţia One World Romania
Partener principal: Programul Statul de Drept Europa de Sud Est al Fundaţiei Konrad Adenauer
Sponsor principal: Kaufland
Cu sprijinul: Administraţia Fondului Cultural Naţional, UNHCR - Agenţia ONU pentru Refugiaţi, Reprezentanţa Comisiei Europene în România, DACIN-SARA, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării
Parteneri culturali: Ambasada Franţei în România, Institutul Francez din Bucureşti, Ambasada Statelor Unite ale Americii în România, Ambasada Regatului Ţărilor de Jos în România, Goethe-Institut Bucureşti, Forumul Cultural Austriac, Ambasada Elveţiei în România, Institutul Cultural Român, Ambasada Spaniei în România, Centrul Ceh Bucureşti, Centrul Cultural Palestinian "Mahmoud Darwish", Festivalul Filmului Palestinian, Ambasada Statului Palestina, Ambasada Libanului la Bucureşti, Delegaţia Generală Valonia-Bruxelles la Bucureşti, Institutul Italian de Cultură, Festivalul SUPER, Kinedok,
Sponsori: Fundaţia Sensiblu, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmbureşti, Absolut
Partener logistic: DHL
Partener de monitorizare: mediaTRUST
Festivalul a fost fondat în 2008 de Centrul Ceh Bucureşti
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.
Acest proiect este finanţat în parte printr-un grant al Departamentului de Stat al S.U.A. Opiniile, constatările şi concluziile prezentate în această lucrare sunt ale autorului/autorilor şi nu le reflectă neapărat pe cele ale Departamentului de Stat al S.U.A.
Proiect cultural finanţat de Ambasada Olandei.