iunie 2021
D.A.M. (Dans, artă, multidisciplinaritate) - Săptămâna dansului contemporan, Iaşi, 2021
Muzicianul percuţionist Iulian Fodor împreună cu toboşarul Constantin Stavrat vor realiza în cadrul proiectului D.A.M (Dans, artă, multidisciplinaritate), în serile de tip performance de pe 22, 23 iunie 2021, un moment artistic cu muzică live la Galeria de Artă DANA. Parteneri de dialog vor fi studenţi şi masteranzi de la programul de studii coregrafie şi artistul vizual Aurel Asanache. Cum a început cariera muzicală, ce aşteptări are de la experienţa D.A.M, cât de mare e nevoia de disciplinaritate, despre toate acestea am vorbit cu Iulian Fodor în rândurile ce urmează.

Lavinia Lazăr: Care a fost întâmplarea care ţi-a adus muzica în viaţă? Cum a venit lumea sunetelor către tine?
Iulian Fodor: E o poveste destul de clişeică, de mic dădeam cu palma în orice lucru pe care îl găseam şi încercam să creez ritmuri. Unii colegi din gimnaziu au observat asta şi m-au recomandat profesorului de muzică, să îmi caute lecţii de tobe.
A fost numai un hobby din clasa a VII-a până în clasa a XI-a, ştiam să cânt numai rock la drumset, dar cu un an înainte de examenul de Bacalaureat, am hotărât că vreau să dau la Conservator. Era o decizie riscantă, fiindcă eram la un liceu real, cu profil de matematică-informatică-engleză, nu aveam niciun background muzical solid, iar repertoriul de studiat era unul pentru percuţie clasică. Părinţii mei m-au susţinut mult, am găsit profesori de muzică pentru pregătire şi am reuşit să trec de admiterea din 2013 la UNAGE.

L.L.: Ce înseamnă participarea în cadrul proiectului D.A.M (Dans, artă, multidisciplinaritate)?
I.F.: Pentru mine, această participare reprezintă o treaptă importantă în dezvoltarea mea ca artist. Foarte rar sunt chemaţi studenţii / absolvenţii de la muzică să facă parte dintr-un proiect multidisciplinar, de obicei suntem obişnuiţi numai să colaborăm cu orchestre sau coruri şi să interpretăm partituri prestabilite. Mereu doresc să ies din zona mea de confort şi să descopăr alte laturi artistice.

L.L.: Cum explici improvizaţia în muzica live?
I.F.: Atunci când improvizez, mă focusez mult pe "fluiditate". Cred că putem compara cu mişcările din dans, sunetul trebuie să fie constant şi neîntrerupt, iar formulele ritmice trebuie să aibă o structură, de la simplu la complex şi înapoi la simplu. Percuţioniştii nu interpretează atât de des la instrumentele melodice, aşa că suntem nevoiţi să fim creativi cu nuanţe şi cu timbruri, pe lângă ritm.

L.L.: Cât de mult încerci experimentele muzicale?
I.F.: Abia în ultimii ani am început să creez lucrări şi să descopăr o estetică sonoră personală. Datorită proiectelor muzicale de creaţie ale domnului profesor Gheorghe Duţică (Opera Aparte) şi cele de colaborare cu studenţii de la Coregrafie ai doamnei profesoare Lorette Enache, mi-am dezvoltat o pasiune pentru compoziţie. Actualmente, îmi dau seama că încep să fiu tot mai mult influenţat de muzica electronică şi caut să distorsionez sunetele clasice cu care am fost obişnuit de-a lungul anilor mei la UNAGE.

L.L.: Cum îţi găseşti inspiraţia şi locul în care poţi să te reinventezi?
I.F.: Pentru inspiraţie, e necesar să asimilăm cât mai mult. Ascult constant lucrări din orice secol, fie ele clasice sau de avangardă, orice sunet poate fi un lucru pe care îl pot transforma în ceva original, orice tehnică merită observată, orice concept nou trebuie respectat şi luat în considerare. Cât despre sanctuarul meu, am tendinţa să mă închid foarte mult în gânduri, nu contează locul în care stau, atâta timp cât nu sunt deranjat.

L.L.: Cum crezi că va reacţiona / interacţiona publicul la ambientul sonor care se va contopi cu artele vizuale şi cu coregrafia?
I.F.: Mi-aş dori ca publicul să fie receptiv şi să găsească o logică în ceea ce văd + ceea ce aud. Noi nu reinventăm roata acum, sincretismul artelor a existat de foarte multă vreme, deci consider că reacţia spectatorilor va fi una pozitivă.

L.L.: Care au fost lucrurile de inedit în cadrul acestui proiect? Pentru că au fost...
I.F.: În general, pentru muzicienii din Iaşi, lucrul inedit este de a colabora cu alte arte. Noi suntem prea obişnuiţi în a avea concerte simfonice sau cu trupe, dar interacţionăm foarte rar cu alte specializări ale facultăţii, din păcate. Cel mai important şi inedit aspect a fost, pentru mine, nevoia de a compune ceva în concordanţă cu artele vizuale.

L.L.: Cât de multă nevoie era de o asemenea întâlnire sinergică?
I.F.: Cum am spus înainte, muzicienii nu au atât de multă interacţiune cu alte specializări, iar această întâlnire mi se pare extrem de necesară în a ne forţa să gândim "outside the box", să nu mai fim limitaţi de partituri sau de stilistica unui curent artistic şi să formăm noi o veritabilă interpretare pentru ceva original.

L.L.: Cum sunt colaborările cu muzicianul Constantin Stavrat şi în acest context D.A.M?
I.F.: În ultimii ani, am avut tot mai multe colaborări cu dumnealui. Deşi aveam la început doar o relaţie de profesor-student, el mi-a observat abilitatea de adaptare cu genurile muzicale şi receptivitatea mea optimistă în a studia şi a avansa constant, astfel încât am format o relaţie puternică de prietenie şi am început să participăm împreună în diverse proiecte muzicale orchestrale, corale, de jazz etc. Urmează să ne formăm un Duo de percuţie, iar D.A.M. ne ajută mult în a ne pregăti un repertoriu divers şi creativ.

L.L.: Câtă inimă este în creier când începi să compui?
I.F.: Deşi sunt considerat un om calculat şi extrem de organizat, recunosc că nu mă implic aşa de mult în structurarea lucrărilor sau în formarea unui laitmotiv extrem de bine gândit. De regulă, experimentez cu un anume instrument, caut să scot orice fel de sunet, mă filmez în acelaşi timp, apoi mă gândesc la ce aş putea să folosesc materialul creat. Abia la final unesc toate componentele într-o lucrare şi îi dau şi un titlu.
În concluzie, inima ajută în prima jumătate al actului creator, apoi creierul intervine în cea de a doua jumătate; există un echilibru în toate.

D.A.M. (Dans, artă, multidisciplinaritate) - Săptămâna dansului contemporan face parte din seria de activităţi performative, expoziţionale, editoriale şi discursive realizate în cadrul proiectului "Baza Extinsă de Activităţi şi Practici în ARTE - Baza Aparte Extinsă", un proiect al Universităţii Naţionale de Arte "George Enescu" din Iaşi, finanţat prin intermediul grantului CNFIS-FDI£-2021-0093.

D.A.M. - Săptămâna dansului contemporan, 22 - 30 iunie 2021
Organizator: Universitatea Naţională de Arte "George Enescu" din Iaşi
Partenerii proiectului: Teatrul Naţional "Vasile Alecsandri" din Iaşi
Parteneri media: Radio Iaşi, TVR Iaşi, Viva Fm, Radio Hit, Timpul, Impact FM

Din echipă fac parte:
Coordonator proiect, coregraf: Lorette Enache
Responsabil comunicare & PR: Lavinia Lazăr
Artist vizual: Aurel Asanache
Ovidiu Ivan: Asistent PR.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus