iulie 2021
Festivalul TIFF 2021
E pericoloso sporgersi, debutul regizoral al lui Nae Caranfil din 1993 s-a văzut la TIFF 2021, într-o formă restaurată (audio şi video), care îl păstrează în avangardismul perpetuu al cinematografiei româneşti, în concurenţă cu cele mai actuale filme, ba chiar depăşindu-le detaşat, aş putea spune.

Primul film al lui Nae Caranfil - cu premiera la mai puţin de 4 ani după Revoluţie, dar cu un subiect care se petrece înainte de Revoluţie - înglobează câteva secrete vizionare, cât să rămână într-o bulă de atemporalitate şi să păstreze un comic de actualitate, ceea ce e un lucru rar. Filmul acesta nu poate fi niciodată desuet, întrucât nu este o poveste despre un regim politic, aşa cum am fi tentaţi să credem la o citire superficială a unui sinopsis, ci este o tangentă la adolescenţa din vremea aceea, la fentarea sistemului, în trei universuri ca trei cercuri concentrice, cazarma, oraşul şi ţara. Observaţia lui Nae Caranfil din final - că nu există nicăieri în acest film, spre deosebire de restul filmelor româneşti, o maşină Dacia 1310 - accentuează o latură meta-romantică a întâmplărilor, o atemporalitate controlată prin detalii fine, prin viziuni de geniu, pe care e cel mai bine să le explici după 30 de ani, atunci când rezultatele se văd cel mai bine.

Deşi, după cum a spus regizorul la finalul proiecţiei, experienţa audio nu a fost cea mai fericită, muzica filmului fiind gândită să te învăluie din ambele părţi, nu doar din stânga, chiar şi aşa, filmul are o matematică surprinzătoare, o formulă generală, ca o axiomă meticuloasă având ca factori publicul şi povestea, totul supra timp, supra aproape 30 de ani.

Filmul a fost prezentat în premieră la Cannes 1993, la secţiunea Quinzaine de realisateurs. Scenariul a fost scris însă înainte de 1989, iar pe atunci era încă şi mai cuminte, mai subtil, dar tot nu a avut şansa să treacă de cenzura vremii. Văzând scenariul, nume foarte mari ale regiei româneşti din acea vreme, printre care şi Sergiu Nicolaescu, s-au gândit să îl propună, însă fără succes. Dar până la urmă tot răul spre bine, filmul a fost realizat la o calitate net superioară în baza unor fonduri contractate parţial din Franţa (o producţie Compagnie des Images / Filmex), care să-l facă nici mai mult nici mai puţin decât ahead of his time.

Scenariul propune un pluriperspectivism al aceleiaşi poveşti din trei părţi, corespunzătoare celor trei personaje principale, dar trimiţând şi la ideea anterioară a cercurilor concentrice: cazarmă, oraş, ţară. Astfel E pericoloso sporgersi vine cu un concept proaspăt în cinematografie (chiar dacă nu complet nou, el fiind folosit de exemplu şi în Rashomon al lui Akira Kurosawa sau la nobelizatul dramaturg italian Luigi Pirandello, în piese precum Şase personaje în căutarea unui autor din 1921, sau Aşa e (dacă vi se pare) din 1917, dar în alt context). Un concept pe care Tarantino l-a făcut celebru în Pulp Fiction abia la un an după aceea, în '94, când a câştigat Cannes-ul şi a fost multi-nominalizat la Oscar. Ideea este una de geniu şi totul a pornit din felul în care Nae Caranfil a ales să "vândă" o poveste relativ banală pentru debutul său regizoral.

Se înţelege, văzând de-a lungul timpului şi filme precum Asfalt Tango sau 6,9 pe scara Richter, că leitmotivul nedeclarat al regizorului este fuga, scăparea. Şi se mai poate vedea o apropiere cum alta nu e a teatrului de cinematografie - conceptul de teatru în film.

Una peste alta, E pericoloso sporgersi e filmul ăla căruia - dacă nu i-ai vedea anul scris în paranteză - l-ai putea plasa oricând ca producţie, din '90 până azi. Şi pe care îl poţi vedea cu aceeaşi plăcere azi, ca şi în anii ce vor veni, mai ales acum, când versiunea restaurată oferă o plăcere completă, fiind mult superioară variantei ce a circulat în România în ultimii ani, inclusiv la televiziuni.


Descarcă programul şi catalogul TIFF 2021 aici şi aici.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus