În cadrul Zilei Filmului maghiar la TIFF 2021 s-a putut vedea Hasadék / Ravine / Râpa, în regia lui Balazs Krasznahorkai, un film despre restabilirea relațiilor de familie, filmat în mare parte în sate din România. Filmul impresionează prin peisaje incredibile, fiind vorba în mare parte despre zone forestiere, prin autenticitatea traiului descris de scenariu, fiind conservate o grămadă de cutume, de tradiții. Conflictele prezente în intriga filmului se împart pe două planuri - unul inter-familial și unul între personajele pozitive și cele negative din lumea satului.
Un medic ginecolog revine în lumea satului la înmormântarea tatălui său, unde își întâlnește după mulți ani fiul din prima căsătorie, care își duce viața în satul respectiv, dar visează să plece cât mai departe, în America. Pentru a supraviețui în satul "controlat" de clanul lui Dumitru, personajul negativ din film, fiul medicului trebuie să se alieze cu Dumitru și să se ocupe de câteva dintre treburile lui murdare. Odată cu sosirea doctorului în sat, acesta încearcă să se apropie de fiul regăsit, dar ajunge să fie șantajat de Dumitru, care nu vrea nimic altceva în contul datoriilor făcute de fiu la el decât pământul de sub casa bătrânului abia înmormântat.
Filmul prezintă în plan principal mai multe teme: conflictul dintre generații, naturalețea unor reacții pricinuite de revedere, întrebările-clișeu existente la revenirea cuiva în lumea pe care o părăsise cu mult timp în urmă, o încercare de restabilire a legăturii tată fiu. În plan secundar apare conflictul patrimonial, care e susceptibil să îi apropie pe cei doi. În final, leitmotivul filmului restabilește legătura dintre doctor și fiul său - râpa. Văzându-se blocați într-o groapă adâncă din pădure, familia "reîntregită" este nevoită să rezolve toate reminiscențele din trecut, să exerseze o apropiere forțată, dar tot cu această ocazie se manifestă și sentimentele pure, organice, nealterate de prejudecăți. Frica, îngrijorarea, preocuparea pentru viața băiatului care a căzut în râpă - toate acțiunile converg către o definire neconvențională a noțiunii de iubire, de care băiatul se îndoiește.
Există și o intrigă romantică secundară, relația băiatului cu o fată din sat, cu care își și propune să plece departe. Toate evenimentele narate în film, pe lângă tensiunile pe care le construiesc (și care te țin atent în fața ecranului) sunt expresia emancipării, a evadării, a dorinței de a găsi un sens superior al existenței. Până și medicul ginecolog, deși divorțat, recăsătorit și așteptând un nou copil, caută rezolvarea dilemelor sale sufletești în apropierea de trecut, în încercarea de a repara anumite "restanțe", pe care le resimte chiar și față de tatăl său, față de care nu mai are cum să le repare.
Una peste alta, filmul Hasadék / Ravine / Râpa este unul cu un filon autentic, alegând să prezinte o parte conflictuală inerentă satului românesc, foarte ofertantă din punctul de vedere al unui scenariu de film dramatic, cu atât mai mult cu cât este accesată și dimensiunea psihologică a personajelor prin alegerea suprapunerii conflictului generat de pământ cu cel născut din dezbinarea unei familii și încercarea forțată de reapropriere a ei.