august 2021
Festivalul Internaţional de Teatru Sibiu, 2021
Jucată cu nonşalanţă deplină, care în acest caz este semnul lucrului atent pe text şi al meşteşugului regizoral, Îmblânzirea scorpiei pune în oglindă piesa lui Shakespeare şi versiunea ei chinezească intitulată, cât se poate de fioros, Răgetul leoaicei / Shihou ji, o scriere de la începutul secolului al XVII-lea cu un destin aparte. Odată ce a ajuns să fie pusă în scenă, temperamentele personajelor principale au fost inversate. Domesticit, cu vicleşug şi irepresibilă sârguinţă, este soţul, iniţial, fireşte, un pic năbădăios. Aprigă până la cruzime, cu o demonică imaginaţie creatoare în orice ţine de tertipuri, capricii şi pofte, este soţia. Decupajul alternează întâmplările rapid şi le împleteşte într-un crescendo al bufoneriilor, rolurile bărbaţilor sunt interpretate de femei, iar cele ale femeilor, de bărbaţi, dar departe de a da naştere unui talmeş-balmeş de teme şi reprezentări, montarea are o limpezime de cristal cu faţete răspândind cu inteligenţă culori vibrante ale diversităţii umane, spirituale ricoşeuri verbale, scânteieri de umor, totul cu desăvârşit bun-gust şi dreaptă măsură.


O scenografie cu linii curate, care face o reverenţă şi tradiţiei şi modernităţii, schimbă cu maximă simplitate cadrele prin glisarea unor pânze desenate în contururi vioaie monocromatice. Luarea în răspăr a genurilor - cu atingeri când poznaşe, când serioase - are expresivitate şi tinde către dislocarea prejudecăţilor fără sforţări, într-un mod care te determină doar să priveşti şi mai relaxat, dar şi mai responsabil lumea de azi. Tinereţea şi instinctul ludic al actorilor dau rolurilor prospeţime şi claritate, iar episoadele familiare care se perindă cu zvâcniri şi ocheade explodează de inventivitate, fără a cădea în exces. Bătăile care se vor straşnice sunt dansate, ritmate exact şi parodiază fermecător mecanisme comice clasice, condimentate cu lovituri în gol şi fente caraghioase. Punctările amuzante au o precizie aproape melodică, un ritm armonios, o sincronizare a accentelor la care publicul reacţionează prompt şi copios.


Cât despre costume şi elemente de recuzită, ele sunt folosite cu atâta ingeniozitate încât construiesc în sine un mic univers în care spectatorul poate să se abandoneze cu deliciile copilăriei, cu acea deschidere ce înveşmântează obiectul cel mai anodin în licăririle unui caleidoscop de plăsmuiri care de care mai insolite. Şervetele de pe mâinile cotoroanţei Liu sunt şi voaluri, şi mâneci, şi diafane, dar eficiente, bice. Beţe cu franjuri agitate în galop sunt şi harnaşamentele unor închipuiţi cai nărăvaşi, dar şi gingaşe perdeluţe de la caleştile care aleargă ca vântul. Delectabilă în fiecare privinţă, alertă, antrenantă, montarea pune preţ pe mimica actorilor (de o flexibilitate care stârneşte o aură de veselie constantă), pe intonaţiile lor când candide, când şiret-ameninţătoare fără să cadă în pastişă, menţinându-se dezinvolt la înălţimea comediei de bună calitate.

Treptat, cu un fel de blândeţe care ocoleşte cu grijă zimţii unor comentarii dojenitoare apăsate, ni se arată că toate hachiţele personajelor şi întorsăturile ridicol-hazlii ale acţiunii pun în paralele semnificative două cupluri care nu au la urma-urmei decât să înveţe unul de la altul. Sfârşitul pledează delicat pentru înţelepciune: "e tragic să vezi femeia puternică fără un mariaj fericit", "frumuseţea feminină stă în generozitate şi bunătate", "puteţi spune că femeile ar trebui să fie independente, dar în cuplu trebuie să te susţii reciproc".


Îmblânzirea scorpiei (premiera:16 octombrie 2019) e prezentată de cea mai prestigioasă universitate de teatru din China, Academia Centrală de Studii Dramatice din Beijing, care a dat nume sonore de regizori, scenografi şi actori (printre care Gong Li şi Zhang Ziyi, cunoscute publicului românesc din Memoriile unei gheişe). Regizorul multi-premiat Cao Yan, un specialist în genurile tradiţionale ale operei chineze, artă care combină performanţele vocale cu dansul, convenţiile simbolice şi acrobaţiile, a creat nu doar o bijuterie stilistică, dar şi un model de rigoare şi măiestrie care inspiră. În arcul voltaic al întâlnirii dintre acest tip de generozitate şi o trupă de studenţi de un remarcabil talent se ivesc energii transformatoare. Ele influenţează nu doar o generaţie de artişti, ci şi publicul, care astfel îşi solidifică repere ce demonstrează că vigoarea unei comedii nu stă în tuşe prea groase, spiritul ei aici şi acum pliindu-se perfect pe eleganţă şi rafinament.

Îmblânzirea scorpiei
The Central Academy of Drama
Regia: Cao Yan
Consultant literar: Ma Wenqi / Dramaturgie: Zhao Zhiyong, Yin Yunhui
Scenografie: Liu Xinglin / Light Design: Hu Yaohui / Character Modelling Designer: Tian Dan / Coregrafie: Yang Qi, Zhang Yinwen
Creator muzică: Chen Xiaoman
Creator afiş: Wu Lei
Distribuţia: Lei Fengrui, Xiong Jiaxingzi, Liu Shi, Chen Sheng, Wang Yaqing, Liu Bochun, Chen Jin, Kang Jiahuan, Zhang Yan.

Descarcă programul indoor şi online, respectiv outdoor al FITS 2021 aici şi aici.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus