Mici crime conjugale a avut o bine-chibzuită premieră dublă, atât pe scena Teatrului Naţional Radu Stanca, cât şi pe platforma Scena Digitală. În varianta programată în secţiunea online a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu 2021, această montare surprinde printr-o atotstăpânitoare luminozitate - a cuvântului, a atmosferei, a interpretărilor. Diana Fufezan (Lisa) şi Adrian Matioc (Gilles) rostesc replicile adeseori cu o anume moliciune a vorbirii care acoperă într-un strat mătăsos şi cele mai acerbe schimburi de replici. Uneori te fac să te gândeşti că dacă orice cuplu ar şti să împrumute vocii aceste tonuri pastelate în care dragostea palpită chiar şi când vorbele sunt tăioase, atunci lumea ar fi ceva mai senină. Iar în teatru, ele transmit o undă de şoc prin contrastul dintre acuitatea conflictului şi vibraţia unui pact sufletesc autentic.
Poezia, şi violentă, şi diafană, care iradiază din răscolitoarele dinamici afective ale înstrăinării unui cuplu ajunge la noi nu doar prin meritul unor actori de talent, ci şi prin cel al regizoarelor (Mariana Cămărăşan şi Amalia Florina Iorgoiu) care menţin o linie consecventă a demersului scenic, fără compromisuri, având eleganţa drept călăuză. Fără nicio îndoială, în ciuda unor alunecări în emfază, textul lui Éric-Emmanuel Schmitt e captivant, examinând cu isteţime şi insistenţă iscoditoare sensuri duble, ambiguităţi fertile. Pretextul amneziei pentru a-ţi aduce aminte de tine şi de celălalt e un joc primejdios, dar când e jucat cu inteligenţă se dovedeşte şi un prilej de mari revelaţii. Diana Fufezan ştie să proiecteze cu gingăşie aura Lisei, "un mister viu, protejat de ziduri invizibile, dar palpabile", şi cu o feminitate care când pâlpâie ca jarul, când arde cu flacără înaltă. Gilles e interpretat de Adrian Matioc cu perspicacitate, cu o înţelegere care netezeşte asprimi. Până şi cinismul personajului e îmblânzit de duioşii recurente ("Am cedat în faţa voluptăţii de a fi recreat de femeia pe care o iubesc").
Toi et moi, deux cœurs qui se confondent / Au seuil de l'infini loin du reste du monde... Dacă nu în piesă, atunci doar într-un colţ al amintirii, muzica lui Charles Aznavour ar putea trage încet cortina peste etern-enigmatica întâlnire dintre două inimi care ajung intr-un final să dea un sens tuturor tăcerilor, uitărilor şi probabil chiar şi vacanţelor ratate...
De Éric-Emmanuel Schmitt
Un spectacol de: Mariana Cămărăşan, Amalia Florina Iorgoiu (regie, scenografie, adaptare, sunet, lumini, video)
Distribuţia: Diana Fufezan, Adrian Matioc
Asistenţă regie: Sanda Anastasof
Imagine şi montaj: Alexandru Condurache
Imagine: Diana Iabraşu
Manager proiect: Claudia Maior.