octombrie 2021
Les Films de Cannes à Bucarest, 2021
A 12-a ediţie Les Films de Cannes à Bucarest îşi propune, ca de fiecare dată, să aducă în premieră publicului românesc cele mai importante şi premiate filme ale anului, adaptându-se însă condiţiilor sanitare astfel încât să ofere un acces la filme în condiţii de siguranţă şi confort.

În 2021, festivalul va avea proiecţii în patru săli de cinema în Bucureşti: la Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Ţăranului, Sala Auditorium a Muzeului Naţional de Artă al României şi la Cinemateca Union. Gradul de ocupare al sălilor şi condiţiile de acces vor fi cele permise de autorităţi pentru perioada în care se desfăşoară festivalul, între 22 şi 31 octombrie 2021. Vor avea loc în accesaşi perioadă şi proiecţii în aer liber la Pergola Grădinii Verona din spatele Librăriei Cărtureşti Verona - iar la o parte dintre filme şi evenimente, publicul va avea acces online. Totodată, şi în 2021 vor avea loc şi ediţii regionale ale evenimentului la Iaşi, Cluj şi Timişoara.

Festivalul de la Cannes s-a reluat în 2021 după o ediţie anulată din cauza pandemiei, fiind organizat în mod excepţional în luna august şi beneficiind de o arie de selecţie deosebit de largă, în urma anulării ediţiei precedente. Juriul a fost condus de către excentricul Spike Lee şi a numărat în rândurile sale personalităţi ale filmului precum Mylène Farmer, Mélanie Laurent, Maggie Gyllenhaal sau Song Kang-Ho. Marii autori s-au reîntors în 2021 la Cannes, filmele de calitate şi surprizele din palmares au fost din belşug iar Les Films de Cannes à Bucarest va aduce cele mai importante filme premiate, în premieră absolută în România: Titane, câştigătoarul Palme d'Or, Ghahreman / A Hero, câştigătorul Grand Prix, Memoria, câştigătorul Prix du Jury, Doraibu mai kā / Drive My Car, Premiul pentru cel mai bun scenariu şi cel mai bun film din festival în viziunea criticii de specialitate (Premiul FIPRESCI) sau Verdens verste menneske / The Worst Person in the World, câştigător al Premiul pentru interpretare feminină.

Câştigătorul premiului Palme d'Or, Titane, al doilea film al regizoarei Julia Ducournau, a stârnit valuri de şoc chiar înainte de proiecţie cu un poster intrigant, un trailer colorat şi un sinopsis bizar: "după o serie de crime inexplicabile, un tată îşi regăseşte fiul care dispăruse cu 10 ani în urmă. Titane este cuvântul franţuzesc pentru titan, un metal care se topeşte la temperaturi ridicate, rezistă la coroziune şi formează legături solide ca piatra."

Filmul abordează violenţa ca "începutul a ceva important, ca o zguduire a unor fundaţii prea înţepenite", explică regizoarea. De asemenea, examinează şi tema descendenţei şi a dragostei sau, mai precis, despre cum se naşte dragostea. La primirea mult râvnitului Palme d'Or, cineasta a declarat: "există atâta frumuseţe şi emoţie ce nu pot fi ascunse. Mulţumesc juriului pentru apelul la mai multă diversitate în vieţile şi în experienţa noastră cinematografică. Mulţumesc că au deschis poarta monştrilor." Ca şi juriul, şi critica de film a fost uluită: "magia lui Titane se datorează graţiei cu care Ducournau croşetează între claritate şi nebunie, între şoc şi familiar, între bruscări şi mângâieri", scrie Indiewire. "Regia lui Ducournau e la fel de pură ca şi temele ei profane: Titane e superb de privit, de ascultat, de fetişizat. E obsedant" jubilează The Playlist.

Distins cu Grand Prix, al doilea cel mai important premiu al festivalului, Ghahreman / A Hero, noul film al autorului iranian Asghar Farhadi, invitatul special a celei de-a X-a ediţii a Les Films de Cannes à Bucarest, spune povestea lui Rahim, care se află în închisoare pentru o datorie neplătită. În timpul unei permisii de două zile, încearcă să-şi convingă creditorul să-şi retragă plângerea în schimbul returnării unei părţi din datorie. Rahim este apoi confruntat cu o criză de neimaginat. Poveştile sale intime şi provocatoare despre conflicte familiale i-au adus laude de-a lungul carierei lui Farhadi de la public, critici de film cât şi de la circuitul marilor festivaluri internaţionale. Farhadi continuă să adune admiraţie cu A Hero, "o poveste morală superbă care ne scufundă profund în ritualurile şi valorile unei societăţi şi ne lasă să ghicim până la puternica scenă finală", Time Out.

Premiul Juriului a fost acordat pentru Memoria iconicului autor Apichatpong Weerasethakul. "Fermecător şi superb de perplexant ca restul filmelor sale", autorul thailandez a revenit în 2021 la Cannes cu primul său film în limba engleză, care o prezintă pe Jessica (Tilda Swinton) ce se află în vizită la sora sa în Bogotá unde se împrieteneşte cu Agnes care studiază rămăşitele umane descoperite într-un tunel în construcţie. În orăşelul învecinat, întâlneşte un pescar. Ambii împărtăşesc amintiri pe malul râului, iar Jessica vede brusc lucrurile mai clar. Aşa numitul "David Lynch al Asiei", filmele sale prezentate la Cannes au generat o preţuire imensă de-a lungul timpului, aducându-i Premiul Un Certain Regard în 2002, Premiul Juriului în 2004 şi în cele din urmă Palme d'Or-ul în 2010 cu Loong Boonmee raleuk chat / Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives (2010).

Premiul criticii pentru cel mai bun film din festival (FIPRESCI) şi Premiul pentru cel mai bun scenariu în viziunea juriului competiţiei oficiale, a fost acordat cineastului japonez Ryūsuke Hamaguchi pentru Doraibu mai kā / Drive My Car. "O experienţă extrem de captivantă şi exaltantă", potrivit The Guardian, filmul îl urmăreşte pe Yusuke Kafuku, actor şi regizor de teatru, încă incapabil să facă faţă pierderii soţiei sale după doi ani, care acceptă să regizeze piesa Unchiul Vania în Hiroshima. Acolo o întâlneşte pe Misaki, o tânără introvertită, desemnată să îi conducă maşina. Între plimbări, secrete din trecut vor fi dezvăluite şi mărturisiri sincere vor fi făcute. Regizorul japonez Ryūsuke Hamaguchi a explodat pe scena arthouse cu filmele sale care pun în prim plan relaţiile interumane. Asako I & II a debutat în competiţia canneză în 2018, urmând ca în 2021 să iasă cu două filme la marile festivaluri de film internaţionale Gûzen to sôzô / Wheel of Fortune and Fantasy, câştigător al Ursului de Argint la Berlinale 2021 şi Drive My Car la Cannes 2021.

Premiul pentru cea mai bună actriţă a fost acordat lui Renate Reinsve pentru prestaţia sa din Verdens verste menneske / The Worst Person in the World, în regia lui Joachim Trier. Filmul încheie trilogia Oslo a lui Joachim Trier cu "o dramă romantică pentru cei care urăsc dramele romantice" (The Toronto Star), despre căutarea iubirii şi a sensului în contemporanul Oslo. Filmul urmăreşte patru ani din viaţa lui Julie (Renate Reinsve), o tânără care navighează furtuni amoroase, se luptă să-şi facă o carieră şi încearcă să-şi dea seama, cu luciditate, cine e cu adevărat. Slant Magazine scrie cum "filmul e un excelent exemplu de cum să restaurezi fun-ul, semnificaţia şi chiar sexul pe terenul bătătorit al comediilor romantice". Venind dintr-o familie de cineaşti, nu e surprinzător că Joachim Trier a urmărit aceeaşi cale. Însă stilul şi fineţea sa, cât şi studiul dens de caracter l-au remarcat ca o nouă voce în cinematografia europeană, vizibil în operele lui Oslo, 31. august (2011) şi Louder than Bombs (2015), şi, acum, The Worst Person in the World, în premieră naţională la festival.

Evocând declaraţia Delegatului General al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux, a XII-a ediţie a Les Films de Cannes à Bucarest îşi propune, la rândul ei "să aducă cinema-ul la viaţă, să protejeze artiştii, să expună starurile şi să ajute industria. E o viziune universală. Cinematograful nu e niciodată uniform, se schimbă, se perfecţionează şi toate festivalurile trebuie să se adapteze. Festivalul susţine cinema-ul, iar acesta are nevoie de săli de proiecţie. Sala de cinema nu şi-a spus încă ultimul cuvânt. Multiplicarea platformelor în întreaga lume înseamnă că, pe măsură ce timpul trece, sălile tradiţionale îşi vor dovedi puterea singulară".

Programul festivalului, detalii despre evenimentele paralele precum şi informaţiile despre punerea în vânzare a biletelor vor fi disponibile în curând pe site-ul: www.filmedefestival.ro dar şi pe paginile de Facebook şi Instagram.

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de tradiţie al evenimentului.
Inspirat de: UniCredit Bank
Cu sprijinul: Sun Wave Pharma, Apa Nova, Groupama, Dacin Sara, Mercure Hotels, Catena
Proiect cultural finanţat de: Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, Centrul Naţional al Cinematografiei, SACD, Ambasada Franţei şi Institutul Francez din România
Proiect co-finantat de Primăria Capitalei prin ARCUB în cadrul programului 'Bucureşti - Oraş deschis' 2021. Pentru informaţii detaliate despre Programul de finanţare al Primăriei Municipiului Bucureşti prin ARCUB, puteţi accesa www.arcub.ro
Maşina oficială: Renault
Cafeaua festivalului: Nespresso
Festival hub: Lokal
Parteneri: Muzeul Naţional de Artă al României, Cinema Muzeul Ţăranului, Cinemateca Română, Avanpost, Multimedia Est, Europa Cinemas, Serve, Librăriile Cărtureşti, Grădina Verona, Eventbook
Parteneri media principali: Radio Guerrilla, Agerpres, TVR
Parteneri media: Zile şi Nopţi, Cinemap, Cinemagia, Ziarul Metropolis, Film Menu, iQAds, Smark, Movie News, LiterNet, The Institute, RFI, ELLE, Senso TV, Tonica, AARC, CineGhid, Munteanu, Radio România Cultural, Blitz TV, Dentsu
Cea de-a 12-a ediţie Les Films de Cannes à Bucarest este organizată de Asociaţia Cinemascop şi Voodoo Films.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus