octombrie 2021
Les Films de Cannes à Bucarest, 2021
Odată cu aşa numitul nou val, cinematografia română a generat cel mai mare interes internaţional din istoria ei pentru filmele realizate de regizori români, consacrarea venind în special din selecţii şi premii la Cannes, cel mai important festival de filme în premieră mondială din lume.

În 2021, tradiţia a fost dusă mai departe de La Civil, de Teodora Ana Mihai, singurul film românesc reţinut în selecţia oficială, aplaudat în picioare timp de opt minute după proiecţie şi recompensat în palmaresul final al secţiunii Un Certain Regard cu Prix de l'Audace.

La Civil va fi proiectat în premieră absolută în România vineri, 22 octombrie 2021, în deschiderea celei de-a douăsprezecea ediţii a Les Films de Cannes à Bucarest în prezenţa regizoarei, care va introduce filmul şi va rămâne pentru o discuţie cu publicul bucureştean după proiecţie. Totodată, Teodora Ana Mihai va fi prezentă duminică, 24 octombrie 2021 şi la Iaşi unde va prezenta filmul publicului local.

Teodora Ana Mihai este o regizoare belgiană de origine română care a atras atenţia lumii cinematografice prin documentarul de lungmetraj Waiting for August care spune povestea copiilor români rămaşi să se descurce singuri după plecarea părinţilor la muncă în străinătate. Waiting for August a fost selecţionat şi prezentat în peste 40 de festivaluri, primind nu mai puţin de 11 premii printre care şi prestigiosul glob de cristal al Festivalului Internaţional de Film de la Karlovy Vary pentru Cel mai bun documentar.

La Civil este o coproducţie belgiano-româno-mexicană, filmul fiind girat de casele de producţie ale unor autori consacraţi la Cannes: Les Films du Fleuve a Fraţilor Dardenne, Mobra Films a lui Cristian Mungiu şi Teorema a lui Michel Franco. Filmul a fost disputat pentru competiţie de festivalurile de la Cannes şi Veneţia, în urma premierei din august 2021 fiind invitat la alte 15 festivaluri internaţionale.

Producţia s-a derulat în condiţii extrem de dificile, fiind turnată în 2020, în plină pandemie, în Durango, Mexic, realizatoarea având tăria să gestioneze deopotrivă filmul, condiţiile sanitare şi maternitatea din viaţa reală.

Conform Screen Daily, La Civil "creionează o imagine convingătoare a unei societăţi în care nimeni nu poate avea încredere în nimic şi toată lumea este complice într-un ciclu nesfârşit de violenţă" - povestea fiind rezultatul mai multor ani de cercetări ample întreprinse de regizoare în colaborare cu scriitorul mexican Habacuc Antonio de Rosario.

Filmul este inspirat de o sfâşietoare poveste adevărată, o răscumpărare într-o societate mexicană în care clanurile sunt mai presus de lege şi autorităţi. Pornind de la cazul real, în La Civil regizoarea spune povestea lui Cielo, o mamă care îşi caută fiica răpită de membrii unui cartel de droguri. Cum autorităţile nu reuşesc să o ajute, Cielo ia lucrurile în propriile mâini şi se transformă treptat din gospodină în activistă răzbunătoare.

"Acum mai bine de zece ani, l-am cunoscut pe Habacuc Antonio De Rosario, co-scenaristul filmului, care este din nordul Mexicului. Am început să-i citesc lucrarea care dezbătea modul în care violenţa se strecoară în rutina de zi cu zi a mexicanilor, subiect care a generat multe discuţii ulterioare. În acelaşi timp lucram la filmul meu documentar, Waiting For August, despre copiii care cresc în România în circumstanţe dificile şi asta m-a făcut să mă gândesc din nou la Mexic, la cum ar fi să fii adolescent sau părinte într-o ţară în care oamenii pot pleca de acasă fără să se mai întoarcă vreodată, fără ca nimeni să ştie ce s-a întâmplat.
În 2015, am plecat în Mexic pentru a investiga subiectul. Am vorbit cu mulţi oameni şi am auzit multe mărturii până am întâlnit-o pe Miriam Rodríguez care a schimbat cursul acestui proiect. Unul dintre primele lucruri pe care mi le-a spus a fost: "când mă trezesc dimineaţa vreau să ucid sau să mor
». Prin ce a trecut această persoană ca să ajungă să vorbească aşa? Asta m-a făcut să decid că trebuie să spun povestea din La Civil. Şi în acel moment mi-am dat seama că ar trebui să relatăm totul din perspectiva mamei care îşi caută copilul, în loc de cea a copilului care creşte în acest mediu." mărturisea regizoarea.

După premiera mondială, cei de la Screen Daily concluzionau despre La Civil că este "un thriller captivant care echilibrează tensiunea printr-un portret nuanţat al culturii violenţei care a ajuns să definească Mexicul modern".

Ca în fiecare an, Les Films de Cannes à Bucarest prezintă o selecţie de filme ale unei cinematografii care s-a făcut remarcată recent pe plan mondial prin prospeţime, inventivitate, diversitate. După ce la ediţiile anterioare au fost organizate focusuri de ţară pentru Mexic, introdus de Carlos Reygadas, pentru Spania în prezenţa lui Albert Serra sau pentru Japonia - prezentată de Naomi Kawase, în 2021 spectatorii bucureşteni sunt invitaţi să descopere Belgia prin filmele proiectate în premieră pe marile ecrane româneşti:

Les Intranquilles / Neliniştiţi, regia Joachim Lafosse, selecţionat în competiţie la Cannes în 2021, ni-i prezintă pe Damien şi soţia sa Leila, între care există o conexiune profundă şi o poveste de dragoste greu încercată. Damien este un artist bipolar predispus la episoade maniacale, iar Leila îşi dedică viaţa lui şi fiului lor de 8 ani. Cei doi se regăsesc adesea în mijlocul unor conflicte în care niciunul dintre ei nu doreşte să se afle, provocate de boala lui Damien şi rezolvate de înţelegerea Leilei.

"Misiunea regizorului e să se concentreze pe personaje", declara cineastul belgian. O figură importantă a cinematografiei contemporane, Joachim Lafosse are o reputaţie care creşte de la un film la altul (cum ar fi À Perdre la Raison, selectat la Un Certain Regard, secţiune în cadrul căreia Emilie Dequenne a câştigat premiul pentru Cea mai bună actriţă). Filmografia sa e marcată de personaje monstruoase ale căror motivaţii încearcă să le înţeleagă în pelicule cu subiecte dure şi complexe, dacă nu chiar tabu. În miezul operelor sale găsim deseori personaje psihotice care, dorind să facă bine, seamănă seminţele răului. Totul e o chestiune de limite în À Perdre La Raison, Folie Privée sau Nue Propriété.

Deadline Hollywood Daily scria despre Les Intranquilles / Neliniştiţi că este "un film cu clasă care explorează provocările acceptării şi convieţuirii cu o boală psihică şi o face aducând o rază de speranţă în relaţiile umane."

Comedia Rien à Foutre, co-regizată de Emmanuel Marre şi Julie Lecoustre, "un debut straniu şi fermecător"(The Hollywood Reporter), "o completă nebunie ce te face să râzi în hohote, în timp ce livrează mantre corporatiste existenţialiste de un umor sec" (Film of the Week), o are în rolul principal pe Adèle Exarchopoulos care a devenit în 2013 cea mai tânără câştigătoare a unui Palme d'Or (şi a premiului pentru Cea mai bună actriţă) pentru rolul său din Blue is the Warmest Color.

Cassandre, de 26 de ani, este însoţitoare de zbor pentru o companie aeriană low-cost ce îşi îndeplineşte sarcinile cu o eficienţă robotică. În viaţa personală se lasă însă purtată de moment, fidelă pseudonimului său de pe Tinder, «Carpe Diem». Pe măsură ce presiunile din partea companiei cresc, Cassandre începe să sufere consecinţele comportamentului său nesăbuit.

La fel ca în anii trecuţi, în 2021 Les Films de Cannes à Bucarest va prezenta publicului o selecţie de peste 80 de filme, majoritatea în premieră, grupate în secţiunile Sélection Officielle, unde vor putea fi vizionate cele mai interesante şi premiate filme din selecţia ediţiei 2021 a festivalului, Ziua de Aur care proiectează în succesiune filmele premiate cu marile trofee în cele mai importante festivaluri de autor din lume şi Avanpremierele Toamnei care dă posibilitatea spectatorilor să descopere premierele româneşti ale sfârşitului de an în prezenţa echipelor filmelor înainte ca acestea să fie lansate în cinematografe.

Vizitând website-ul www.filmedefestival.ro puteţi afla mai multe despre filmele anunţate şi, în curând, detalii despre programul festivalului şi punerea în vânzare a biletelor.

La Civil este distribuit în România de către Voodoo Films iar Les Intranquilles de către Bad Unicorn.
Cea de-a 12-a ediţie Les Films de Cannes à Bucarest este organizată de Asociaţia Cinemascop şi Voodoo Films.

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de tradiţie al evenimentului.
Inspirat de: UniCredit Bank
Cu sprijinul: Sun Wave Pharma, Apa Nova, Groupama, Dacin Sara, Mercure Hotels, Catena
Proiect cultural finanţat de: Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, Centrul Naţional al Cinematografiei, SACD, Ambasada Franţei şi Institutul Francez din România
Proiect cofinanţat de Primăria Capitalei prin ARCUB în cadrul programului 'Bucureşti - Oraş deschis' 2021. Pentru informaţii detaliate despre Programul de finanţare al Primăriei Municipiului Bucureşti prin ARCUB, puteţi accesa www.arcub.ro
Maşina oficială: Renault
Cafeaua festivalului: Nespresso
Festival hub: Lokal
Parteneri: Muzeul Naţional de Artă al României, Cinema Muzeul Ţăranului, Cinemateca Română, Avanpost, Multimedia Est, Europa Cinemas, Serve, Librăriile Cărtureşti, Grădina Verona, Eventbook
Parteneri media principali: Radio Guerrilla, TVR, Agerpres
Parteneri media: Zile şi Nopţi, Cinemap, Cinemagia, Ziarul Metropolis, Film Menu, iQAds, Smark, Movie News, LiterNet, The Institute, RFI, ELLE, Senso TV, Tonica, AARC, CineGhid, Munteanu, Films in Frame, Radio România Cultural, Blitz TV, Dentsu




0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus