ianuarie 2022
Despre teatru şi viaţă cu Andrei Şerban
Ce mi se părea paradoxal și frumos la Gina era amestecul de pasiune, care putea exploda și arde cu foc adevărat, și o delicatețe ce se manifesta printr-un fel de timiditate plină de pudoare.

Deși a avut o carieră bogată, era încă în plină ascensiune când a fost întreruptă brusc și tragic. Pe lângă un talent cu totul original și o modestie naturală, Gina Patrichi era înzestrată cu o sensibilitate ieșită din comun. Era atentă și plină de afecțiune față de colegi și public. Poate de aceea era îndrăgită de atât de mulți. Numele ei e legat de montări celebre, toate la Bulandra: Clipe de viață, D-ale carnavalului, Azilul de noapte sunt cele pe care le-am văzut și le-am admirat.

În Clipe de viață de William Saroyan, regia Liviu Ciulei (1964)

În D-ale carnavalului de Ion Luca Caragiale, regia Lucian Pintilie (1966)

În Azilul de noapte de Maxim Gorki, regia Liviu Ciulei (1975)

Eu am distribuit-o în Iuliu Cezar. Cum eram încă student, era normal să fiu puțin timorat de aura ei. Totul în ea exulta grație, forță, discreție și șarm, nesfârșit șarm. A jucat-o pe Portia, soția lui Brutus. Nu era un rol mare, dar aparițiile ei intense erau electrizante. Avea o privire de foc când încerca să-l convingă pe Brutus să renunțe la planul crimei. Scena dintre Gina și Rebengiuc era un duel între două voințe neclintite, în care Portia, cu tot devotamentul și compasiunea pe care le inspira, pierdea.

În Iuliu Cezar de William Shakespeare, regia Andrei Șerban (1968)

Candoarea și curățenia ei sufletească erau înduioșătoare. Nu era o actriță intelectuală. Pe scenă vorbea din experiența de viață, se simțea că știe ce spune, că a trăit, că a fost marcată. Când un actor e sincer, te convinge că ce spune e absolut adevărat. Impulsul unui actor nu vine niciodată din cap. Partea rațională doar manipulează, face comentarii, se comportă ca un negustor care cumpără și vinde tot ce a primit din afară. Gina nu avea nimic artificial în jocul ei. Oricine a văzut-o a fost sedus de faptul că trăia fiecare cuvânt, nu doar îl spunea, ca din vârful buzelor sau din cap.

Pe scenă Gina își folosea intuiția, combinată cu sensibilitatea și inteligența ei. Numai actorii mari știu să le întrupeze.

În Hedda Gabler de Henrik Ibsen, regia Cătălina Buzoianu (1975)
În Puricele în ureche de Georges Feydeau, regia Emil Mandric

În Hamlet, de William Shakespeare, regia Alexandru Tocilescu (1990)

*

Notă: Acest text, alături de multe alte portrete, au apărut în volumul Niciodată singur. Fragmente dintr-o galerie de portrete, Polirom, 2021. Mai multe detalii aici.

3 comentarii

  • Actorii - "intelectuali" sau nu
    S. de Rochefort, 04.02.2022, 16:18


    Spuneți, Andrei Șerban, că Gina Patrichi “nu era o actriță intelectuală.”

    Azi, mai mult decât oricând, asta este o laudă.

    După atâția ani de când Gina Patrichi nu mai e, imaginea ei pe scenă (am preferat-o întotdeauna în teatru, live) e vie în memoria mea vizuală și auditivă.
    Am în minte vocea care i se modula la fiecare adiere a sufletului ei, îi văd ochii și trupul vibrând alături de cuvinte.
    Niciodată nu m-am întrebat urmărind-o dacă a studiat cu creionul în mână pe Stanislavski sau Grotowski, dacă a citit Thomas Mann ori Dante.

    Azi România e plină de actori intelectuali cu master sau doctorat în actorie.
    Bănuiesc că în special pentru doctorate ei au studiat ani de zile în biblioteci, au făcut cercetare sub îndrumarea unor iluștri specialiști. Când au mai avut timp să joace pe scenă sau în filme, să se ducă la repetiții, să gândească rolurile, să conducă trupe de teatru?
    Oare ce a adăugat doctoratul talentului pe care unii îl au, alții își imaginează că e, pe lângă 15% la salariu?

    Câți actori cu doctorat în actorie au jucat în spectacolele montate de d-voastră în străinătate, Andrei Șerban?




    • RE: Actorii -
      Razvan Penescu, 04.02.2022, 16:39

      Cred că e destul de evident din articol că Andrei Șerban nu îi cere Ginei Patrichi un doctorat, ci o apreciază pentru că nu juca din cap, ci din experiență, din viață, din inimă. Cred că sunteţi 100% de acord în ceea ce priveşte doctoratul.

      (În altă ordine de idei, sunt 100% sigur că Gina Patrichi a citit Stanislavski sau Grotowski, Thomas Mann ori Dante). Ca majoritatea actorilor (şi a intelegtualilor) din generaţia ei.)

  • Pasiune și inteligență
    Arabela, 07.03.2022, 18:26

    Am văzut-o pe Gina Patrichi in tot ce a fost cu ea la teatrul Bulandra. In anii '80. Juca cu pasiune, cu inteligență, nu era artificială.

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus