februarie 2022
Festivalul International de film Film O'Clock 2022
Film O'Clock International Festival onorează patrimoniul cinematografic internațional printr-un eveniment de industrie dedicat și prin cele 6 producții selectate în secțiunea filmelor clasice. Marele regizor grec Pantelis Voulgaris este invitat special al celei de-a doua ediții a Film O'Clock.

Una dintre misiunile pe care Festivalul și le-a asumat este prezentarea de filme clasice din cele șase țări participante: Lituania, România, Bulgaria, Grecia, Egipt și Africa de Sud, producții valoroase ce au trecut testul timpului. Festivalul oferă astfel cinefililor posibilitatea de a-și lărgi orizontul cultural, considerând o modalitate excelentă de a arunca o privire în altă epocă și la modul în care s-a schimbat societatea în ceea ce privește stilul, temele și chiar valorile culturale generale.

Biletele și abonamentele pentru cea de-a doua ediție a Film O'Clock International Festival, care se va desfășura între 1 și 6 martie 2022, la Cinema Muzeul Țăranului din București, sunt disponibile pe platforma Eventbook.

Cele șase clasice din ediția din 2022 Film O'Clock sunt filme puternice și inovatoare care au atras atenția sau chiar au șocat la vremea lor și care, din acest motiv, au fost, la început, fie privite cu scepticism sau chiar interzise:

Mireasa Diavolului, regia Arūnas Žebriūnas, Lituania, 1976
Apa ca un bivol negru, regia Dan Pița, Mircea Veroiu, Youssouff Aidaby, Petre Bokor, Andrei Cătălin Băleanu, România, 1970
Balonul, regia Binka Zhelyazkova , Bulgaria, 1967
Logodna Anei, regia Pantelis Voulgaris, Grecia, 1972
Patru femei din Egipt, regia Tahani Rached, Canada/Egipt, 1997
Întoarce-te, Africa, regia Lionel Rogosin, SUA/Africa de Sud, 1959

Selecția filmelor a fost făcută de boardul festivalului constituit din Mirona Radu (regizor, producător, România), Andrew Mohsen (critic de film, director al biroului artistic Festivalul de Film de la Cairo) și Dian Weys (regizor, scenarist, Africa de Sud).

Devil's Bride - Mireasa diavolului, în regia lui Arūnas Žebriūnas, este unul dintre cele mai de succes filme lituaniene. Alegând forma unui muzical, o operă rock, autorul a rămas foarte aproape de cartea de care a fost inspirat filmul - Whitehorn Mill de Kazis Boruta, dar a creat în același timp o operă cinematografică originală. Un film plin de expresivitate, dar și modern, cu o acțiune ce urmează linia melodică creată de Viaceslav Ganelin într-un mod amuzant și relaxat.

Filmul urmărește povestea unui diavol - Pinciukas - care ajunge pe pământ, în apropiere de moara familiei Baltaragis. Pinciukas și Baltaragis fac un pact: diavolul îl va ajuta pe proprietarul de moară să se însoare cu o femeie foarte frumoasă, Marcele. În schimb, morarul i-o va da de nevastă diavolului pe fata pe care el și soția sa o vor avea. După ce naște copilul, Marcele moare. Fiica ei, Jurga (rol interpretat de actrița care a jucat și rolul mamei) va deveni o femeie foarte frumoasă și tânărul Girdvainis se îndrăgostește de ea. Diavolul face tot felul de manevre pentru a-i despărți pe Jurga și Girdvainis, iar tatăl Jurgăi, morarul, ajunge să regrete pactul cu diavolul și vrea să-l convingă pe acesta să se însoare cu sora lui, Ursule, care este mult mai urâtă.

Comparat adesea cu Jesus Christ Superstar, filmul este, probabil, cel mai original muzical care a apărut în zona Țărilor Baltice și cel mai de succes film dat de cinematografia lituaniană în timpul perioadei sovietice.

În 2018, copia originală a filmului a fost restaurată. Prin amabilitatea Centrului Național al Cinematografiei din Lituania, Film O'Clock International Festival are bucuria să prezinte publicului din România, dar și din celelalte țări participante în Festival, această copie.

Filmul clasic românesc al acestei ediții este un documentar, Apa ca un bivol negru, care descrie catastrofa inundațiilor devastatoare din primăvara anului 1970 și care este cunoscut ca un film-manifest, afirmând o estetică și o atitudine etică asociate unei noi generații de cineaști, denumită "generația '70".

Dan Pița mărturisea că: "... n-am avut niciun scenariu inițial. Am avut doar evenimentul. Am filmat întâi la Brăila, apoi ne-am dus în Transilvania, la Sighișoara. Talentații operatori Demian, Tănase, Mărgineanu, Marinescu filmau la comanda noastră, uneori "în orb", fără să vizeze, bazându-se pe ceea ce le relatam noi. Așa am filmat genericul și recuperarea soldatului înecat și altele, inventam pe loc un cinema pe care nu-l mai făcusem. ".

Filmul poate fi considerat un manifest pentru că s-a născut din nevoia creatorilor săi de a depune mărturie, prin mijloacele specifice filmului, în legătură cu un eveniment devastator. Apa ca un bivol negru a fost și el remasterizat recent.

Pe data de 3 martie 2022, celebrând astfel și Ziua Națională a Bulgariei, Film O'Clock International Festival prezintă cinefililor unul din filmele semnate de prima femeie-regizor din Bulgaria care a creat filme de ficțiune - Binka Zhelyazkova - o producție din 1967, The Tied-Up Balloon - Balonul, un film realizat după un scenariu inspirat de o nuvelă cu același nume. Blinka Jeliazkova a creat acest film după cinci ani de absență din cinematografia bulgară, pentru că fusese interzisă de aparatul birocratic din cauza primelor sale filme.

Balonul este un film bazat pe o întâmplare reală. Un balon militar din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, a ajuns deasupra unui sat bulgăresc. Sătenii au decis să-l doboare, pentru a-și face haine din materialul mătăsos al balonului. Urmărirea balonului dă naștere unor situații tragi-comice. Treptat, sătenii uită de intenția inițială de a urmări balonul, uită și de cearta cu oamenii din satul vecin care voiau și ei balonul și evoluează în această alergătură după balon. În cele din urmă, balonul cade la sol, militarii vin să-l recupereze și atunci, sătenii, pentru a salva balonul, îl înalță din nou. Dar, în loc să plece, balonul se întoarce și îi atacă pe soldați.

Balonul este un film modern, un amestec complex de comic și tragic, plin de personaje colorate și de situații care subliniază caracterul bulgarilor. Filmul este o răzvrătire împotriva standardelor artei socialiste, o creație plină de metafore, cu un final de un realism magic.

În ciuda succesului său, cinematografia bulgară a acelor ani nu a permis ca filmul să participe la Festivalul de Film de la Veneția, unde fusese invitat, a permis ca pelicula să ruleze în cinematografe doar câteva zile, iar apoi a fost interzis timp de peste 20 de ani. Abia în 1989, filmul a fost prezentat la Festivalul Internațional de Film de la Berlin.

Festivalul aduce în atenția publicului filmul de debut al celui mai respectat regizor grec în interiorul țării sale - Pantelis Voulgaris, un regizor care are reputația unui fin observator al schimbărilor psihologice din viața de zi cu zi, The Engagement of Anna - Logodna Annei. Mare parte a acțiunii filmului se desfășoară în curtea unei familii de burghezi dintr-o suburbie a Atenei, unde se adună familia pentru prima întâlnire a domnișoarei Anna cu cel care o curta. Treptat, postura și pretențiile lor fac loc ipocriziei și condescendenței de dincolo de masca altruistă. Prin contrast, Anna este fata săracă din sat pe care a "adoptat-o" bunica familiei și care este prezentată ca o insulă de seriozitate și forță modestă. Atmosfera filmului devine întunecată după ce Anna și viitorul mire petrec o noapte în oraș, iar familia bănuiește tot ce poate fi mai rău și îi cere acesteia să rămână servitoare în casă și fată bătrână. Voulgaris prezintă neliniștea Annei care trebuie să aleagă între fericirea ei și nevoile celor două familii. Alegerea Annei este o acuzație la adresa sistemului social pentru care o fată simplă este ca un miel de sacrificiu.

Regizorul filmului, Pantelis Voulgaris, va participa la o discuție online moderată de criticul de film Cristi Mărculescu, alături de boardul festivalului, pe 4 martie 2022, după proiecția filmului, transmisă pe canalele oficiale ale festivalului, dar și în sălile de proiecție din cele șase țări.

Patru femei din Egipt este un film documentar canadian-egiptean din 1997, realizat de Tahani Rached. Filmul se învârte în jurul a patru prietene egiptene cu viziuni religioase, sociale și politice opuse.

Wedad Mitry a fost jurnalistă toată viața. Activistă încă din perioada studenției, a fost singura femeie aleasă în 1951 în Uniunea Studenților de la Universitatea din Cairo. În același an, s-a alăturat Comitetului de Rezistență Populară a Femeilor. Safinaz Kazem, jurnalistă, critic de teatru și scriitoare, este autoarea a numeroase cărți. În anii 1960 a fost studentă în Statele Unite - în Kansas, Chicago și New York. Shahenda Maklad s-a remarcat în mișcările studențești și naționaliste, candidând în campaniile parlamentare. Ea continuă lupta neobosită pentru drepturile țăranilor și alte cauze populiste. Amina Rachid este o persoană de stânga convinsă, s-a născut în vechea clasă superioară. Și-a finalizat studiile la Paris, unde a activat în Asociația Studenților Arabi din Franța și a lucrat timp de mai mulți ani la Centrul Național Francez pentru Cercetare Științifică. Angajamentul său politic a readus-o în Egipt, unde predă literatură franceză la Universitatea din Cairo.

Patru femei din Egipt este mai mult decât un film. Cele patru femei vorbesc în mod animat despre națiune, politică, cultură și islam. Ele fac legături între politica și ideologiile din trecut și prezent și propria experiență. Femeile își saturează conversațiile cu umor și cu ironie, vorbind cu o candoare revigorantă și o onestitate dură, în timp ce analizează trecutul și trăiesc prezentul.

Din Africa de Sud, Film O'Clock International Festival propune un film din 1959, scris, produs și regizat de Lionel Rogosin. Filmul a avut un efect profund asupra cinematografiei africane și este considerat un document care păstrează vie moștenirea orașelor din Africa de Sud din anii '50. Filmul este deopotrivă reportaj, documentar, film istoric și film politic, pentru că persoanele și evenimentele prezentate sunt reale.

Come Back, Africa - Întoarce-te, Africa este o poveste a experiențelor unor sud-africani de culoare. Scopul lui Rogosin a fost acela de a dezvălui duritatea și nedreptatea apartheidului. Disperat să-și întrețină familia, Zachariah, un tânăr Zulu, pleacă din satul său lovit de foamete la Johannesburg, pentru a lucra în minele de aur. Se stabilește într-un oraș dominat de apartheid și se lovește de numeroasele interdicții care-i îngrădesc orice mișcare. Zachariah nu se poate angaja dacă nu are permis, dar nu poate primi un permis dacă nu este angajat. El face tot felul de munci, este ridiculizat, insultat, ostracizat și, în cele din urmă, este arestat. Toate trăirile lui Zachariah intenționează să redea furia populației sud-africane indigene care nu avea drepturi și care era obligată să supraviețuiască supunându-se unor reguli rasiale nescrise, în timp ce familiile se dezintegrau.

Fie că este vorba de filme documentare, de musical cu tente umoristice, sau de filme de ficțiune inspirate dintr-o realitate frustă, proiecțiile din 2022 ale Film O'Clock International Festival vă propun o analiză profundă a societății și a problemelor pe care aceasta le-a avut și, poate, încă le mai are.

În plus, festivalul organizează miercuri, 2 martie 2022, orele 17:00 - 18:30, în mediul online, o dezbatere despre posibilitățile de colaborare și de susținere reciprocă în prezentarea filmelor clasice, despre oportunități și dificultăți cu care se confruntă cei care încearcă să atragă publicul către filmul clasic. Participarea este gratuită, prin rezervare la acest link: https://bit.ly/3oyEi8u.

Festivalul este un eveniment anual, competitiv și nespecializat, iar cea de-a doua ediție a festivalului este organizată și produsă de Creatrix Fama și Fundația ABI.
Evenimentul este susținut de DACIN SARA și UCIN.

Parteneri: Lithuanian Film Centre, Greek Film Centre, Muzeul Național al Țăranului Român, Cinema Muzeul Țăranului, Skalvija Cinema, Dom na kinoto, Labia Theatre, Cineuropa
Parteneri media: Radio Guerrilla, Hotnews, Agerpres, Zile și Nopți, Cinemap, Cărturești, Iqads, Films in Frame, Cinemagia, life.ro, Observatorul Cultural, Spotmedia, Romania Journal, Suplimentul de Cultură, LiterNet, b365.ro, Film Menu, Aarc - All about Romanian Cinema, filme-carti.ro, MovieNews, PRwave, The Institute, Modern Times Review

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus