Criticul de teatru Titi Paraschivescu l-a caracterizat cel mai bine: Gheorghe Dinică putea fi "o lichea grotescă sau rafinată, un intrigant diabolic și terifiant, dar tot așa de bine poate fi un om simplu, generos și simpatic, un naiv romantic sau un înțelept cu măsura relativității lucrurilor. Cu privirea-laser și voce șuierătoare, cu mișcări atent studiate și, în același timp, imprevizibile, de fiară la pândă - iată una dintre multiplele ipostaze ale actorului Gheorghe Dinică. Marea performanță a lui este de a fi fost multiplu fără a-și pierde identitatea. Cariera lui nu a alterat umanul".
Una dintre puținele mele bucurii ca director la Național a fost să pot lucra cu marele Gigi. A fost nefericitul Malvolio în Noaptea regilor, un pușcăriaș care devine actor în Cine are nevoie de teatru? și Pișcik, eternul optimist, în Livada de vișini. Nu erau roluri la fel de ofertante ca marile creații pe care le făcuse în trecut - în formidabilul Nepot al lui Rameau al lui David Esrig (după Diderot) și, cu același regizor, în Troilus și Cresida - dar, indiferent de mărimea partiturii, în interpretarea lui orice devenea o bijuterie.
Gheorghe Dinică (cu Claudiu Bleonț) în Noaptea regilor (r. Andrei Șerban, Teatrul Național București, premieră: 9 mai 1991) / Foto: Armand Rosenthal pentru Agerpres
Gheorghe Dinică (cu Carmen Galin) într-o repetiție înaintea premierei spectacolului Livada cu vișini (r. Andrei Șerban, Teatrul Național București, premieră: 23 aprilie 1992) / Foto: Armand Rosenthal pentru Agerpres
Gheorghe Dinică (cu Marin Moraru) în Nepotul lui Rameau (r. David Esrig, Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, București, premieră: 12 mai 1968)
Gheorghe Dinică (cu Dem Rădulescu) în Troilus și Cresida (r. David Esrig, Teatrul de Comedie, București, premieră: 20 martie 1965)
Dacă am un regret e că m-am retras de la Național înainte să începem proiectul cu Avarul, pe care îl plănuiam special pentru el. Cu talentul lui cameleonic, cu capacitatea de a trece fulgerător de la comic la tragic, ar fi fost un Harpagon fenomenal.
În timp ce la ușa biroului directorial era coadă de artiști veniți să-mi ceară socoteală pentru că nu jucau roluri mari, amenințând că vor merge "acolo sus" să se plângă de mine (au și făcut-o!), Gigi, liniștit și indiferent, era modestia întruchipată. Deși plin de pasiune și dorință de lucru, nu se comporta niciodată ca și cum i s-ar fi cuvenit ceva. De fiecare dată când i-am oferit un rol și l-am întrebat ce părere are, mi-a răspuns că eu știu mai bine dacă el e potrivit sau nu pentru acel personaj. Din păcate, în teatru creștea nivelul de nemulțumire, din cauza câtorva actori care adorau să agite spiritele, în timp ce spiritul creator și elanul de la Trilogie mergeau vertiginos spre zero. Am decis să chem colectivul la o discuție, ca să pot lua pulsul real și să-mi dau seama dacă mai are rost să rămân director. Când am menționat ipoteza plecării mele, s-au declanșat reacții vehemente pentru a mă convinge să nu, cu clișee precum "nu poți abandona corabia în furtună". Era imposibil de pus un punct haosului care se iscase, dar Gigi a găsit soluția. S-a ridicat gânditor și a spus cu calmul lui sec ceva de genul: "Dragii mei, eu zic că toată lumea s-a cam înfierbântat și nu e cazul. Părerea mea, Andrei, scumpule, e să te mai gândești și tu, ne mai gândim și noi și ne revedem peste o săptămână. Du-te, dragul nostru, undeva la verdeață, odihnește-te și revii să ne spui ce-ai hotărât". Hotărâsem deja să plec. Dar îndemnul lui de o simplitate plină de candoare și bunătate mi-a rămas în memorie. De câte ori mă simt confuz sau indecis, îl aud pe Gigi cu vocea lui inconfundabilă: "Du-te la verdeață"... Surâd și îi urmez sfatul.
Gigi Dinică, la fel ca prietenul lui bun Fănică Iordache, provenea dintr-o familie simplă. Amândoi au copilărit la periferie - unul în Rahova, altul în Grivița - și s-au format la școala străzii. Cu eforturi, suferințe și sacrificii, au ajuns pe culmile cele mai înalte ale artei lor. Mari boemi, după celebrarea intensă a vieții pe scenă, se întâlneau în noapte pentru a o mai celebra o dată, ca iubitori de petreceri și pahar, cântând romanțe și încercând să se simtă liberi și fericiți.
Lui Gigi îi plăcea mult să cânte Sunt vagabondul vieții mele. Înțeleg de ce.
*
Notă: Acest text, alături de multe alte portrete, au apărut în volumul Niciodată singur. Fragmente dintr-o galerie de portrete, Polirom, 2021. Mai multe detalii aici.