Între 10 și 16 martie 2022 ar fi trebuit să aibă loc la Kiev cea de-a 11-a ediție a American Independent Film Festival Kiev care a avut prima ediție în noiembrie 2011 sub patronajul Ambasadei Statelor Unite ale Americii în Ucraina. Un tribut al cinema-ului american, festivalul prezenta în fiecare an un mix dinamic de lungmetraje și filme documentare ce vorbesc despre valori, diversitate și, mai presus de orice, puterea cugetului liber. Din cauza invaziei armatei ruse în teritoriul ucrainean, festivalul nu a mai avut loc, iar AIFF.6 a decis să includă în programul său de la București (15 - 21 aprilie 2022) o parte din selecția festivalului ucrainean: filmul C'mon C'mon precum și o serie de documentare ucrainene grupate sub titlul AIFF Kyiv Indie Lab vor putea fi văzute de spectatorii din București. Echipa festivalului AIFF Kiev va face o introducere acestor filme și va fi prezentă online pentru o discuție cu publicul bucureștean. Spectatorii ucraineni vor avea acces liber la cele două proiecții, iar filmele vor fi subtitrate în ucraineană.
Joaquin Phoenix continuă seria rolurilor de Oscar livrând unul dintre cele mai delicate și sensibile roluri din cariera sa în C'mon C'mon de Mike Mills, în care actorul joacă un jurnalist care călătorește prin țară pentru un nou proiect alături de tânărul său nepot. "Acest film profund onest despre copii într-o lume a adulților este condus cu extrem de multă grijă" (The Guardian) și "te va lăsa cu un strop de speranță în plus" (The Nev York Times) la finalul proiecției.
Indie Lab este un laborator de film pentru artiștii tineri ucraineni care lucrează la primul sau al doilea proiect de film documentar. În timpul sesiunilor ce durează două săptămâni, participanți din diferite regiuni ale Ucrainei lucrează și editează scurtmetrajul lor. În ciuda faptului că pentru unii participanți este prima lor experiență în regie și montaj, munca lor în cadrul laboratorului a rezultat în crearea a 10 scurtmetraje documentare în fiecare an, cu sprijinul unor regizori din Ucraina și Statele Unite ale Americii. În cadrul programului spectatorii de la București vor putea vedea următoarele documentare de scurtmetraj: Fomo, Birthmark, In the Fields, Diary 1937, The Wonderful Years și Save Me Doctor.
La cea de-a 6-a ediție, American Independent Film Festival 2022 își arată solidaritatea față de poporul ucrainean donând toate încasările ce-i revin din bilete către ONG-uri care sprijină refugiați ucraineni și totodată preluarea și salvarea și a animalelor lor de companie. Biletele sunt disponibile online, începând din 5 aprilie 2022, pe Eventbook.ro.
Un mare autor al cinematografiei europene ne ajută să înțelegem mai bine turbulenta perioadă istorică pe care o traversăm. Ucraineanul Sergei Loznitsa a realizat, din 1996 și până în acest moment, 11 documentare care au primit numeroase premii internaționale și naționale. Blockade (2005), documentarul său de montaj, este bazat pe imagini de arhivă din Leningradul asediat în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. În 2010, primul său lungmetraj de ficțiune, My Joy, a fost prezentat în competiția oficială de la Cannes, unde a primit premiul pentru cel mai bun regizor. Cea de-a doua ficțiune a sa, V tumane / In the Fog (cu sublima imagine a operatorului Oleg Mutu), a fost și ea selecționată tot în competiția oficială. În 2014 se reîntoarce la documentar cu aclamatul Maidan, despre lupta pentru libertate a poporului său, iar 2018, docu-ficțiunea Donbass e selecționată în Un Certain Regard.
Prin filmografia sa, regizorul a reușit să examineze multe momente dificile și conflictuale din istoria sovietică și post-sovietică a statelor baltice. "Fie că e vorba de ficțiune, documentar observațional sau de colaj cu materiale de arhivă, opera sa e preocupată de felul în care individualitatea e uzurpată de mase sau de felul în care aceste organisme colective sunt manevrate de-a lungul istoriei. În documentarele sale, Loznitsa reiterează teza că evenimentele înregistrate vor rezista mereu unei narațiuni liniare" - Mubi.com.
Maidan Nezalezhnosti este piața centrală din Kiev care a dat numele masivelor demonstrații antiguvernamentale din 2013 și 2014 ce au sfârșit prin a răsturna, în cele din urmă, regimul politic ucrainean. "Cu Maidan, Loznitsa oferă ceva ce, în zilele de azi, e rar și prețios: o redare a istoriei în prim-plan care nu are eticheta de breaking news postată peste tot", scrie The Observer, în timp ce The Times îl descrie ca fiind "profund impresionant, atmosferic și, uneori, chiar straniu de frumos". Bucuria libertății pe care regizorul o documentează a fost repede umbrită de ceea ce e urmat: anexarea Crimeei de către Rusia, măcelul din est, ciocnirile de la Odessa unde au murit zeci de oameni, războiul perfid condus de Putin care a culminat cu recenta invazie. Într-un fel sau altul, toate aceste evenimente au fost declanșate de demonstrațiile pasionale din piața Maidan. Un documentar important de revăzut acum, la 8 ani după lansare, pentru că reușește să confere o față umană conflictului de astăzi ce devastează nu numai Ucraina, ci și lumea întreagă. Proiecția filmului va fi urmată de o discuție moderată de Sorin Ioniță (Asociația Expert Forum) despre situația curentă din Ucraina.
O combinație neașteptată de film profund personal și de documentar experimental, The Cathedral, în regia lui Ricky D'Ambrose, recompensat recent cu prestigiosul premiu al presei străine de la Hollywood, este povestea meditativă, impresionistă, a unui copil singur la părinți ce observă ascensiunea și decăderea familiei sale americane pe parcursul a două decenii. "The Cathedral", spune Vox, "este un film ca o cutie de bijuterii aparent modestă, însă cu un conținut uimitor, plină de imagini care formează amintirile personajului principal, Jesse (interpretat de diverși actori în copilărie și tinerețe)", în timp ce site-ul Roger Ebert subliniază că "D'Ambrose are în mod clar o voce regizorală încrezătoare și reușește să creeze o dramă de familie care se desfășoară în fața ochilor noștri aproape ca o amintire".
În Down with the King (regia Diego Ongaro), film care a luat Marele Premiu Special al Festivalului de la Deauville, starul rap Money Merc este trimis de Paul, managerul său, într-o casă rurală din Berkshire pentru a se concentra la următorul album. Dezamăgit de cariera sa de rap și de ceea ce înseamnă faima modernă, Merc nu are niciun chef să scrie sau să înregistreze muzică. În schimb, își petrece cea mai mare parte a timpului la ferma vecinului său învățând despre agricultură și bucurându-se de simplitatea vieții la țară. După ce Merc își anunță brusc retragerea de pe Twitter, Paul își propune să-l atragă înapoi în industria muzicală. "Armonia de emoții și de imagini e ceea ce face din Down with the King un circuit complet. Fiecare dintre părțile filmului o complimentează pe cealaltă. Dar, la final, pelicula rămâne la fel de smerită ca personajul său principal", consideră The Playlist, în timp ce site-ul Ioncinema.com scrie că pelicula e o "o poveste originală despre tranzițiile incomode de pe terenul artistic și al maturizării. Gibbs strălucește în acest portret fierbinte al unui muzician defensiv care nu este sigur că vrea să continue să facă gangsta rap și se retrage în sălbăticie pentru a-și recăpăta calmul".
Multi-premiatul scriitor/regizor Justin Chon este autorul lui Blue Bayou, o poveste emoționantă și extrem de actuală despre o familie unică americană care luptă pentru viitorul său. Antonio LeBlanc (Chon), un coreean adoptat, crescut într-un orășel din Bayou, Louisiana, este căsătorit cu Kathy (interpretat de cunoscuta actriță Alicia Vikander, premiată cu Oscar în 2016), iubirea vieții sale și este tată vitreg pentru Jessie. În timp ce încearcă să le asigure o viață mai bună celor dragi, el trebuie să se confrunte cu fantomele trecutului atunci când descoperă că ar putea fi deportat din singura țară pe care a numit-o vreodată "acasă". Despre această peliculă, selecționată în secțiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes din 2021, RealTalk.inc spune că ar fi "musai de văzut. Este o perspectivă extrem de bine ancorată în realitate asupra stării actuale a sistemului de imigrație din această țară". "Ceea ce Blue Bayou reușește superb în momentele sale subtile este să ilustreze că a fi asiatic nu e o identitate unică, ci o vastă tapițerie de culturi diferite" au scris cei de la The Playlist.
I was a Simple Man (regizat de Christopher Makoto Yogi) spune istoria chintesențială a unui om confruntat cu propria-i mortalitate, a cărei abordare înșelător de simplă ne aduce recompense bogate și melancolice. Criticii americani au jubilat, considerându-l "un portret crepuscular, tulburător, al unui patriarh bătrân și bolnav" (L.A. Times) sau "o vrajă de 100 de minute de frumusețe și melancolie, în aceeași măsură intimă și grandioasă" (Roger Ebert).
Pentru că descrie experiența de refugiat cu ajutorul unei animații vii, Flugt / Flee (semnat de Jonas Poher Rasmussen) forțează granițele documentarului ca să ne prezinte o călătorie către autodescoperire. Motivul pentru care a fost nominalizat la premiile Oscar pentru "cel mai bun documentar" este, potrivit publicației Sydney Morning Herald, faptul că izbutește o realizare remarcabilă: "abordează un subiect dificil și-l spune într-o manieră foarte captivantă". "Uneori, un film este atât de puternic, încât te trezești spunându-le tuturor să se ducă să-l vadă. E exact ce am simțit să fac după proiecția cu Flee", scrie și Jerusalem Post.
De prea multe ori, cinema-ul devine sinonim cu marele spectacol, cu blockbusterele lucioase și zgomotoase, cu mașinile de făcut bani pentru marele public. Se uită des că filmul de public nu e doar maximalist și bombastic, ci și intimist și profund, atunci când vorbește despre teme cu care rezonăm cu toții. Ce altceva este E.T. Extraterestrul, capodoperă care împlinește anul acesta 40 de ani, decât o mică mare poveste despre un băiețel și prietenul său ciudat dintr-o altă lume? Însă fără mitica creatură extraterestră scornită de Steven Spielberg, lumea ar fi fost puțin mai tristă și mai cinică.
În mijlocul unei realități atât de zbuciumate, American Independent Film Festival.6 vă invită la o pauză de inocență: vom redescoperi împreună cât de importantă e prietenia și acceptarea diferențelor. E.T., care a încapsulat magia cinematografică pentru generații întregi, merită văzut și revăzut, pentru că de fiecare dată e ca și cum l-am privi pentru prima oară: brusc, suntem din nou mici, în fața ecranului, încercând, cu maturitate, să ne reținem lacrimile, până când zărim una și în ochii părinților. De-a lungul timpului, pelicula și-a păstrat intact acel sentiment pur de mirare, dar și puterea imaginației și sinceritatea răvășitoare. O fabulă fantastică despre durerea creșterii și a deciziei de a renunța la ce iubești, filmul lui Spielberg este la fel de marcant astăzi, ca și acum patru decenii, pentru că vorbește despre ceea ce pierdem cu toții: candoarea copilăriei.
Programul singurului festival din România care privilegiază arta cinematografică independentă americană, realizată în afara marilor studiouri, include filme care au marcat istoria, filme inspirate din istorie și filme ce vor face istorie. Pe toate le veți putea vedea pe marele ecrane de la Cinema Elvire Popesco și Cinema Muzeul Țăranului între 15 și 21 aprilie 2022. Biletele sunt disponibile online de astăzi, 5 aprilie 2022, pe Eventbook.ro.
Toate încasările ce revin organizatorilor din vânzarea biletelor pentru AIFF.6 vor fi donate Asociației Save the Dogs and Other Animals condusă de Sara Turetta. Asociația este primul ONG de acest fel din sectorul protecției animalelor în România și este implicată activ în sprijinirea familiilor de refugiați ucraineni care trec în România prin punctul de frontieră Isaccea. Pe lângă strânsa cooperare cu ONG-urile locale pentru a-i primi pe refugiați și a asigura proviziile de primă necesitate, asociația îi ajută să găsească cazare care să permită ca aceștia să fie însoțiți de animalele de companie, oferind hrană pentru acestea, provizii și logistică de transport.
Către Asociația Expert Forum condusă de Sorin Ioniță vor merge fondurile obținute în urma Warm up-ului pe care AIFF îl organizează între 16-17 aprilie 2022 la Cinema Victoria din Cluj-Napoca. Organizația este implicată în sprijinirea locuitorilor din zonele Odessa și Cernăuți, organizând transportul unor ajutoare adunate prin contribuții benevole către locuitorii aflați în nevoie din localitățile vecine României.
Toate detaliile despre cele două organizații, despre cum puteți dona direct, dar și despre programul AIFF.6 și bilete sunt disponibile pe filmedefestival.ro!
Mai multe despre AIFF.6 puteți găsi și pe:
http://filmedefestival.ro/american-independent-ff
Facebook: https://www.facebook.com/AmericanIndependentFF
Instagram: https://www.instagram.com/americanindependentff
Organizat de Asociația Cinemascop, AIFF.6 este un proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național*, cu sprijinul Ambasadei Statelor Unite ale Americii în România** și Uniunea Producătorilor de Film și Audiovizual din România - Asociația Română de Gestiune a Operelor din Audiovizual.
Susținut de: Banca Transilvania
Parteneri: Institutul Cultural Român, Fortech, Europa Cinemas, Institutul Francez din România, Cinema Elvire Popesco, Muzeul Țăranului Român, Cinema Muzeul Țăranului, Apollo 111, Eventbook, Voodoo Films.
Co-organizat de Multi Media Est
Partener media principal: Radio Guerrilla, AGERPRES.
Parteneri media: Zile și Nopți, Cinemap, Film Menu, Ziarul Metropolis, LiterNet, Movie News, IQ Ads, Smark, Films in Frame, The Institute, CineGhid, Munteanu Recomandă, AARC - All About Romanian Cinema, Radio România Cultural
*Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
**Acest proiect este finanțat parțial printr-un grant al Departamentului de Stat al SUA. Opiniile, constatările și concluziile prezentate pe durata proiectului aparțin autorilor și nu le reflectă neapărat pe cele ale Departamentului de Stat al SUA.