iunie 2022
Festivalul Internațional de Teatru Sibiu, 2022
Un chef de teatru de neînvins se trezește doar urmărind cele câteva minute de pură seducție a memoriei ale semnalului FITS (avalanșa de secvențe din spectacole emblematice prezentate la diferite ediții ale festivalului subliniate de acaparanta melodie din Povestea prințesei deocheate, muzica: Vasile Șirli, regia: Silviu Purcărete). Și această dorință de a intra prin porțile maiestuoase ale teatrului de calitate nu a putut decât să sporească prin conferința de presă a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu programată pe 2 iunie 2022, o zi după aniversarea a 234 de ani de existență a Teatrului Național "Radu Stanca". O punctare semnificativă într-un spațiu în care sunt cultivate trăinicia, tenacitatea, respectul față de valoare.


Veți fi găsit în alte surse statisticile care dezlănțuie imaginația - sutele de reprezentații, miile de invitați, zecile de expoziții, mărturisind energiile de necuantificat cheltuite pentru ca evenimentele să poată fi derulate fără greș, iar audiențele să profite cât mai mult de lumile fremătând de frumusețe ce merită încercate, degustate ca un dar de preț, trăite din plin.

Să ne oprim și asupra ideilor, asupra unicității acestui festival care se dezvoltă sistematic, ca un oraș cu locuitori antrenați să recunoască și să ceară evoluții necesare, să întâmpine activ viitorul, să viseze nu pe temelii de nori și promisiuni vane, ci pe unele solide, pregătite prin atenția unor vrednici edili. În conferința de presă a fost remarcat faptul că turneele mega-producției Faust (primul spectacol vândut integral de la FITS 2022) au dat șansa de a se construi în cinci țări tot atâtea centre de artele spectacolului (Edinburgh, Bruxelles, Maribor - în Slovenia, Frankfurt și Budapesta). S-a vorbit de investiții și de planuri strategice (susținerile financiare ale festivalului cresc progresiv și sunt puse să rodească fără risipe și amânări), de contractele pluri-anuale care acum pot fi plătite în avans ca să asigure participarea marilor artiști și a trupelor de prestigiu, de invitați a căror prezență semnalizează preocuparea metodică legată de modelarea viitorului (la Therme Forum va lua cuvântul și Marina Gorbis, directoare executivă la The Institute for the Future din Palo Alto, California, cea care spunea că spre viitor ne îndreptăm cu toții ca și cum am migra către un teritoriu nou, deci "ar trebui să privim peisajul care apare în fața noastră ca niște imigranți: gata să învățăm o nouă limbă, un nou mod de a face lucrurile, anticipând noile începuturi cu entuziasm, chiar cu febrilitate"). Oameni cu o anvergură a gândirii, cu o exersată capacitate de a purta dialoguri substanțiale, rafinată în laboratoarele în care se discută zi după zi concepte apte să descrie și, în plus, să dea formă lumii de mâine sunt aduși în România pentru că, așa cum declara Constantin Chiriac, "trebuie să lăsăm după noi structuri care să dezvolte mai departe și să consolideze zona de continuitate, detașându-ne de ceea ce merge către «facem acum, iar mâine se alege praful»". Inițiativa de a crea, împreună cu Academia Română, Institutul academic de cercetare în artele spectacolului este o altă ancoră esențială lansată către viitor. La fel și preocuparea statornică pentru tineri - în fiecare zi sunt programate reprezentații ale școlilor de teatru, sunt planificate de asemenea ateliere ale unor mari personalități dedicate studenților (printre numele rezonante: Rami Be'er, Sasha Waltz). Dialogul public-privat în domeniul investițiilor pentru realizarea centrului de congrese, a teatrului nou și a institutului de cercetări, atragerea celor care demonstrează pricepere în astfel de complexe operațiuni financiare arată că nimic nu e lăsat la întâmplare, intenționându-se implicarea actanților dintr-o largă comunitate prin principii de colaborare ingenioase și coerente. Acțiuni inteligente, strategii de sponsorizare în care companii influente "adoptă" teme și spații performative, educația și cercetarea (proiectul România educată este potențat prin acest eveniment), programul de voluntariat, un festival extins al universităților școlilor de teatru și academiilor de artele spectacolului, împreună cu platforma internațională de prezentare a doctoratelor excepționale în artele spectacolului și management cultural - la care sunt invitate 35 de universități dintre primele 300 ale lumii (în context s-a menționat că în 2021 România nu avea nicio universitate în topul primelor 1.000) - sunt direcții care stabilizează, clarifică, îmbogățesc perspective, creează o efervescență a dezvoltării și stimulează încrederea că idei bune vor continua să apară (poate unul dintre sloganurile festivalului în anii următori va fi "binele" sau "starea de bine").

Înaltul Patronaj al Președintelui României și Înaltul Patronaj al Președintelui Republicii Federale Germane (de notat că prima reprezentanță a României în Germania a fost deschisă acum 150 de ani) au dat prilejul unor opinii nuanțate: "Frumusețea și libertatea pe care le celebrăm prin tema festivalului nu sunt un semn doar că trăim, ci mai presus de toate o afirmare a felului în care trăim. Ne investim toate forțele în societățile libere în care «lucrurile frumoase» au spațiu să se dezvolte. Mai ales în timpuri de criză simțim nevoia să ne încredințăm de ce anume ne definește" (Frank-Walter Steinmeier, președintele Germaniei). Ca de fiecare dată, diplomați asociați cu sezoanele artistice au avut scurte, dar memorabile intervenții. Au fost evidențiate relațiile îndelungate cu țări ca Japonia (Yamamoto Noh Theater, Kawai Project) și Israel (Compania de dans contemporan Kibbutz, Teatrul Național Habima, Compania de dans Vertigo). Ambasadorul Elveției, E.S Arthur Mattli, a vorbit cu elocvența cu care ne-a obișnuit despre necesitatea sprijinirii artelor în "momentele dificile de pandemie și război", despre "nevoia de adevăr" (este și titlul piesei oferite de teatrul Vidy-Lausanne), accentuând în concluzie că "viitorul nostru va fi construit pe arte și acte creative, nu pe acțiuni distructive."

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu trece consecvent de hotarele ofertei unui festival cultural tipic. Puterea exemplului e cea care încet, dar sigur transformă mentalități și înfrânge inerții, pledând pentru susținerea lucrurilor făcute cu temei și a inventivității împlinite prin proiecte durabile.



0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus