iulie 2022
Festivalul Internațional de Teatru Sibiu, 2022
Beautypedia, enciclopedia cu irizări ludice a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, publicată pe facebook (FITSibiu), a dat un motiv în plus de a urmări zilnic postările FITS 2022 pe firul unor elemente intens originale, al conceptelor-cheie, al viziunii ce dă putere, coerență și stil acestei sărbători de anvergură. Ca o completare concisă, iată o panoramă a festivalului în versiunea online, albumul de stări și imagini reflectând o parte a celor aproape 40 de evenimente programate. Filele lui devin amintire în zări de magie și, înainte de a se pierde într-un spațiu închis sub pecețile uitării, merită o consemnare ce poate îndemna la explorări mai stăruitoare ale efemerelor răsfrângeri de frumusețe.

***

R. Regi trufași prinși în caruselul neiertător al disoluției Puterii, dar și a puterilor omenești, atinși de bătrânețe, dar neînțelepți, copilăroși, cu o candoare care nu mai poate trezi nicio tresărire de tandrețe în cei din jur... S-au privit, ca bufoni ai propriului destin, în oglinzile unor montări clasice (Regele moare / Exit the King, Theater in der Josefstadt GmbH, Viena, regia: Claus Peymann) și moderne (Regele Lear, Matsumoto Performing Arts Center, Tokyo, Regia: Ryunosuke Kimura, un tânăr și original regizor specializat în Shakespeare, care ar merita să revină în viitoare ediții FITS). Sunt spectacole care trecând peste extravaganțe sau momente plate ajung cu instinct infailibil la vâna tragică și la emoția scriiturii originale.

Regele moare, Theater in der Josefstadt

Regele Lear, Matsumoto Performing Arts Center

S: Sufletul Portugaliei (Pedro Jóia & Miguel Ramos). Fado interpretat cu o pasiune care te face să uiți de griji, să îți găsești ritmuri interioare amorțite, să îți simți inima zvâcnind în ecou.

T: Trei surori în două abordări. Nu aș fi regretat dacă nu aș fi văzut-o pe una dintre ele, greoaie, cu accente triviale, unghiuri de filmare crude și o viziune învolburată, parca vrând sa spună prea multe lucruri imprecise pe același culoar de transmisie (regia: Luk Perceval). O alta (Teatrul Național "Radu Stanca" Sibiu, regia: Andrei și Andreea Grosu) s-a dovedit o revelație. Lipsind personajele cehoviene de interacțiunile cu ceilalți, silindu-le să supraviețuiască la marginea abisurilor interioare, închizându-le la propriu în "celule" personalizate - capsule ale solitudinii unde-și rostesc preocupat monologurile, regizorii au creat o lume a situațiilor-limită cu o claritate a absolutului. Fiecare scenă doare, e numai gol, tânjire, neîmplinire, toate împinse la extrem. Cuvintele lui Andrei Prozorov răsună ca un leitmotiv al ratării generale: "Ce s-a ales de tinerețea mea, când eram frumos și deștept, când visam așa de grațios... De ce abia când începem să trăim devenim plictisitori, lași, neinteresanți, leneși....?"

Gabriela Pîrlițeanu, Trei surori, de A. P. Cehov, regia Andreea și Andrei Grosu


U: Ucis în noapte / A Stab in the Dark (Comandat și prezentat inițial de Auckland Arts Festival). Teatrul din Noua Zeelandă e o prezență insolită. Premisa ludică - întâlnirea cu dublul tău - e accentuată de umor negru și o doză de suspans ca într-un film polițist. O marionetă supradimensionată (un detectiv sau poate Dumnezeu?), una mai accesibilă (un alter ego care știe să-și provoace, dacă nu chiar să-și scoată din minți "originalul"), ambele mânuite parcă de un păpușar sarcastic specializat in arta inducerii neliniștilor, un crescendo de întâmplări bizare și un joc pe marginea absurdului se adaugă pe lista de ingrediente; în ciuda "aromelor" contrariante, amestecul duce la un rezultat cât se poate de agreabil.


V: Viața și vremurile / The Life and Times (Scottish Dance Theatre), o altă prezență mai puțin obișnuită. Dans cu accente de cabaret, comic cam forțat pe alocuri, ai mereu impresia că ar putea fi un spectacol bun, fără să ajungă însă la limanul dorit. Muzica barocă somptuoasă mai atenuează din imperfecțiuni și, prin efectul surprinzător, apare ca o altă originalitate a montării (gratuită, totuși cu un anume farmec).


W: (Sasha) Waltz într-o discuție cu Octavian Saiu despre Kreatur, despre sursele de inspirație care influențează noi limbaje creative și despre dificultățile prezentului. Sasha Waltz a subliniat, cu un pesimism lucid, că lumea nu a rămas la fel după pandemie: "ne întoarcem la o lume și mai rea; pentru că acum iată suntem în mijlocul unui război, aici, în inima Europei, și avem acest sentiment de neputință în fața lui". Schimbările climatice, reîntoarcerea la combustibilul fosil pentru a scăpa de dependența rusească, incertitudinile fac ca totul să fie pus din nou în așteptare...

Sasha Waltz - Puterea creației - Foto: Sebastian Marcovici


X: Xu Jin e autorul adaptării unei gingașe povești de dragoste Butterfly lovers. Legenda de acum mai bine de 1700 de ani, construită pe un pe un fir dramatic asemănător cu Romeo și Julieta, îi poartă pe spectatori într-o lume a inocenței și idealității, unde "în ciuda morții și a separării, două persoane care și-au jurat iubire se vor ține strâns de mână până la sfârșitul timpurilor..."


Y: Yamamoto Noh Theater - O idee excelentă ca festivalul să debuteze sub auspiciile atenției la frumusețe, cu efluviile ei de mister și sacralitate, concentrate în canoane ferme. Vocile Teatrului Noh, un spectacol transmis in direct de la Biserica Evanghelică Sf. Ioan, a fost prezentat de o trupă care a participat de patru ori la FITS până acum, aducând de fiecare dată mai aproape spiritul yugen al frumuseții misterioase, subtile, de necuprins prin cuvânt.

Z: Zâmbetul de încântare și satisfacție, când se lasă cortina la sfârșitul unei ediții care a arătat încă o dată că Festivalul de Teatru de la Sibiu dăruiește bucuria lucrului bine făcut, cu un firesc în alchimia căruia nu vom ști niciodată câte eforturi și sacrificii au intrat. Viziunea lui sistematic promovată, sprijinită de colaborări semnificative și de tenacitatea voinței de a construi stârnește curiozitatea pentru viitor, pe care în acest context nu-l poți imagina ca pe o colecție de promisiuni vagi, ci mutând și visurile cele mai avangardiste în domeniul certitudinilor.

Foto: Sebastian Marcovici



1 comentariu

  • CONCLUZIE
    Nicolae MECU, 18.07.2022, 12:39

    Ulimul calup alfabetic nu face decât să-mi confirme aserțiunile din comentariile anterioare: prin dovezile de cultură teatrologică și generală, mobilitatea spiritului, empatia receptării, care însă nu înseamnă efasarea sau ocultarea spiritului critic - există și în aceste ultime narațiuni-definiții probe de incisivitate și radicalitate a contestării. Totul într-un stil alert și de o cromatică de natură a scoate la suprafață voluptatea participării la un eveniment mare, așa cum ne-o arată și sintezele în racursi realizate de imaginile filmice care acompaniază textul articolului contrapunctic și armonic.
    Rămân la credința că originalul „alfabet” compus de Adinei Bardaș ar trebui fructificat de organizatorii admirabilului FITS într-o retrospectivă - sau în oricare alt mod pe care domniile-lor îl vor decide. Urmăresc cu oarecare consecvență reacțiile la manifestările din viața noastră teatrală, ce-i drept, și cu un ochi de istoric literar influențat de eminentul teatrolog care a fost colegul și prietenul meu Florin Faifer. Între aceste reacții, cronicile / comentariile Adinei Bardaș sunt ale unei voci creditabile și distincte.

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus