iulie 2022
Festivalul Internațional de Teatru Sibiu, 2022
Beautypedia, enciclopedia cu irizări ludice a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, publicată pe facebook (FITSibiu), a dat un motiv în plus de a urmări zilnic postările FITS 2022 pe firul unor elemente intens originale, al conceptelor-cheie, al viziunii ce dă putere, coerență și stil acestei sărbători de anvergură. Ca o completare concisă, iată o panoramă a festivalului în versiunea online, albumul de stări și imagini reflectând o parte a celor aproape 40 de evenimente programate. Filele lui devin amintire în zări de magie și, înainte de a se pierde într-un spațiu închis sub pecețile uitării, merită o consemnare ce poate îndemna la explorări mai stăruitoare ale efemerelor răsfrângeri de frumusețe.

***

A: Albul cu multe irizări care domină scena la Nevoia de adevăr / Contre-enquêtes (după romanul lui Kamel Daoud, Meursault, contre-enquête, replică provocatoare la Străinul lui Camus) proiectând fără disonanțe împletiri subtile ale sugestiilor (orașele algeriene, nisipul, toleranța, pacea, lumina...) acolo unde ar fi putut încăpea doar un strigăt de revoltă.

Nevoia de adevăr / Contre-enquêtes, Théâtre Vidy-Lausanne (Foto: https://www.matieregrise.ch/)

B: Bucurie în atâtea forme - de a putea vedea artiști de prim-rang din confortul sufrageriei, de a fi conectat la pulsul ideilor creatoare ale planetei, de a trăi deplin frumusețea pe care FITS și-a ales-o ca motto, ilustrând-o prin teatru, dans contemporan, concerte, interviuri și conferințe speciale. Spiritul acestui val de bucurie se regăsește triumfător în muzica străveche, tonică, impetuoasă din Marea / La Mar, spectacol prezentat de La Cantiga de la Serena



C: Comediile au cam lipsit. Dar nu și comédiile. Câteva titluri au venit cu propuneri riscate estetic, cu un cor de stridențe... Vezi în articolele viitoare literele Q și T.

D: Dronele și laserele (EVSKY & KLS Lasers) au înlocuit artificiile la deschiderea și la finalul ediției din 2022. În exclamațiile publicului captivat de fantezia care însuflețea cerul Sibiului, simboluri ale artelor, iubirii și păcii s-au desenat viu si precis prin nu mai puțin de 240 de obiecte zburătoare direcționate cu iscusință de la distanță. Volutele aeriene au fost acompaniate de momente muzicale antologice sub bagheta lui Sergiu Celibidache (Rapsodia română nr. 1 de Enescu, în înregistrarea din 1978, și Odă bucuriei de Beethoven). Omagiul adus astfel marelui dirijor, de la a cărui naștere tocmai s-au împlinit 110 ani, se cuvine marcat ca un act cultural bine gândit.




E: Éric-Emmanuel Schmitt (care a primit acum și o stea pe Aleea Celebrităților) a interpretat toate rolurile din Monsieur Ibrahim et Les Fleurs du Coran / Domnul Ibrahim și florile din Coran (Théâtre Rive Gauche) cu aplomb, din miezul de adevăruri ale autorului, ocrotindu-și parcă personajele...

F: Flamenco a fost limbajul care a iscodit ipostazele masculinității între forță, capriciu, visare și vulnerabilitate în Mai sus! / El salto (Jesus Carmona Dance Company)


G: Grădina Paradisului / Pardes (Vertigo Dance Company) - dacă ar fi să aleg spectacolele care au definit motto-ul festivalului în 2022, acesta ar fi pe primul loc într-un clasament inerent subiectiv. Prin el am simțit că frumusețea este ceva care te completează în moduri esențiale, neștiute până atunci, ca iubirea.



TEDxTelAviv - Noa Wertheim - Vertigo Vision



(va urma)



1 comentariu

  • De bun augur
    Nicolae MECU, 13.07.2022, 18:22

    Inspirat titlul, inspirată și foarte promițătoare ideea de a întocmi un „alfabet al frumuseții” / frumuseților iscate, germinate, găzduite au numaivizitate în treacăt de spectacolul teatral, care este unul sincretic, stimulator pentru atâtea dintre arte, dacă nu chiar pentru toate. Am citit primele „fișe” cu ochii unuia care a avut experiența întocmirii unor asemenea texte, de-ar fi să le amintesc fie și numai pe cele despre literatura română din „Dicționarul enciclopedic român”, apărut în 7 volume la Editura Enciclopedică în anii '90 ai veacului anterior. Redactarea lor înseamnă un tur de forță, punând la încercare în primul rând capacitatea de a scrie cu supremă concentrare, de a prinde esențialul și a-l exprima lapidar. Pe lângă asta, capacitatea de a găsi cuvântul exact, adică cel mai propriu, cum și expresia pregnantă, fiindcă ce altceva este o definiție de o asemenea lapidaritate dacă nu un aforism sui generis? Din cele postate până acum (adică de sub literele A-G), Adina Bardaș dă dovadă că poate scrie (și) sub această disciplină ultraseveră. Ba, nefiind vorba de un dicționar cu model deja consacrat, canonic, ci de unul personal, ca să zicem așa,riscurile sunt și mai mari, întrucât riguroasa disciplină trebuie să pună ordine într-un noian de impresii fatalmente subiective și să le dea statutul unei obiectivități ce nu poate fi validată decât prin consens; altfel zis, prin acord interpersonal. Pe al meu, „literele” acoperite până acum l-a obținut. Aștept cu mare interes continuarea, îi sugerez autoarei lărgirea sumarului și-i urez puterea de a îndura clima aspră a exercițiului în care s-a angajat, atrasă de mirajul Frumuseții. Cu pasiunea, pregătirea și talentul ei exegetic și literar, Adina Bardaș poate face din această inițiativă o carte de învățătură și desfătare.

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus