iulie 2022
Festivalul TIFF 2022
Szelíd / Gentle / Tandrețe în regia și după scenariul lui László Csuja, aflat la al doilea lungmetraj, și Anna Nemes, care și-a marcat astfel debutul cinematografic, se concentrează în jurul cuplului de sportivi Edina și Adam (interpretați de actorii neprofesioniști Eszter Csonka și György Turós, bodybuilderi de meserie). Filmul a câștigat George Gund III Memorial Central and Eastern European Film Competition la Cleveland International Film Festival și a fost selectat în competiție la Sundance Film Festival.

Cât de departe este dispusă o persoană să meargă pentru a-și atinge scopul? Edina este campioana competiției locale de bodybulding și urmează să participe la campionatul mondial. Adam, iubitul și antrenorul ei, care a avut deja onoarea de a fi bodybuilderul numărul unu la nivel internațional, este hotărât să o aducă și pe ea pe acest drum. Însă cu ce preț? Obsesia comună a celor doi devine costisitoare din multe puncte de vedere, ei riscând să își piardă banii, sănătatea și chiar relația pentru a-și îndeplini visul. Când costul medicamentelor pe care trebuie să le cumpere pentru a avea șanse la titlu sare peste trei mii de euro, atât Edina, cât și Adam încearcă să găsească soluții pentru a-și finanța parcursul glorios. Însă ea nu va dori să renunțe la soluția ei nici după ce toate cheltuielile au fost achitate.


Szelíd / Gentle aduce aminte de Baby, serialul italian de pe Netflix, în care două liceene intră în lumea prostituției de lux pentru a se putea simți ele însele. Limitată de dieta și antrenamentele riguroase la care este supusă zilnic, Edina își găsește evadarea în noul ei job, pe care îl ascunde de antrenor. Un fel de damă de companie, dar fără a se culca cu vreunul dintre bărbații cu care se vede, ea îl întâlnește pe Krisztián. Prin jocurile lui inedite și experiențele senzoriale pe care i le oferă, cel mai adesea într-un cadru natural și liniștitor, acesta reușește să o facă să se reconecteze cu partea ei tandră pe care Adam ar fi vrut să o păstreze pentru numărul ei coregrafic. Rochia albă de satin ce o îmbracă într-o scenă aproape suprarealistă, în antiteză cu costumele kitschoase cu paiete pentru concursuri - singurele care oferă o pată de culoare în cromatica întunecată a filmului - este cel mai bun exemplu al contradicției dintre cariera care i-a marcat viața și cine este ea de fapt. Cu timpul, ajunge să se întrebe dacă obiectivul pentru care a muncit zece ani de zile este ceea ce își dorește cu adevărat.

Sentimentul straniu de pace și armonie pe care i-l oferă Krisztián este cu atât mai ironic cu cât ne este introdus ca un antagonist dintr-un film horror: în pădure, noaptea, cu o mască albă pe față. Circumstanțele în care se află Edina, fiind singură, semnalează cu luminițe pericolul, până în momentul în care bărbatul își sparge capul lovindu-se de o creangă și toată scena cade în ironie, ea fiind nevoită să îl care până la mașină - nu că ar fi foarte multe persoane care s-ar încumeta să atace o persoană cu constituția fizică pe care o are ea. Totuși, protagonista nu este batjocoritoare în fața vulnerabilităților lui, dimpotrivă, pare chiar fericită să joace ea rolul de îngrijitoare, măcar o dată în viață. Paradoxul este că Edina se simte mai în siguranță, pe întuneric, într-un loc pustiu, cu un necunoscut - care îi dă la final o ciocolată, un lux pentru cineva cu ambițiile ei -, decât se simte în familiaritatea casei sale cu iubitul ei, ce o tratează ca pe o marionetă.

Deși Adam este clar obsedat de control, dorindu-și parcă chiar mai mult decât Edina succesul ei absolut - ca și cum câștigul ei ar reflecta încă o dată calitățile lui, reafirmându-l în lumea bodybuildingului, cu toate că este încă o celebritate - și Edina este vădit o victimă a unei forme de abuz, producătorul Gábor Ferenczy afirmă că Szelíd / Gentle dorește să se concentreze mai mult pe sacrificiile pe care le fac sportivii pentru a ajunge "cei mai buni din lume la ceva" și mai puțin pe relația toxică pe care cei doi o au. Ferenczy mărturisește, de asemenea, că este greu să lucrezi cu doi regizori deodată, mai ales când protagoniștii nu sunt actori profesioniști (amândoi au fost campioni mondiali de bodybuilding), însă a acceptat provocarea fiindcă apreciază filmele "out of the box", care spun un alt fel de povești.

În ciuda lipsei lor de experiență, Csonka și Turós au jucat veridic trăirile celor doi protagoniști, ajutând astfel la conturarea unui film despre dorințe, sacrificii și descoperiri de sine, despre linia fină dintre ambiție sinceră sau obsesie oarbă și despre parcursul unui sportiv de performanță de talie mondială. Astfel au oferit și vizibilitate domeniului lor de activitate, care nu are foarte multă deschidere către publicul larg (eu una nu știam că participanții la competiție sunt pudrați cu trafaletul, pentru că fondul de ten face conturul mușchilor mai proeminent). Putem doar spera că încăpățânarea patologică pe care o afișează Edina și Adam și îndârjirea de a câștiga și a duce totul la extrem nu este chiar o constantă în lumea bodybuildingului.


Descarcă catalogul aperiTIFF 2022 aici.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus