mai 2023
Capra cu trei iezi
O tristă realitate: copiii de azi (iar tineretul-speranțe, cu atât mai puțin; nepoții mei o confirmă) nu mai suportă opera lui Creangă. De vină ar fi, între altele, limbajul plin de arhaisme și regionalisme, multe de origine slavă. Și, cum la început a fost cuvântul...

 Un experiment interesant îmi relata, cu mulți ani în urmă, doamna Niculina Purcaru, pe atunci custodele Muzeului memorial Ion Creangă din Iași; adică faimoasa Bojdeucă din Țicău. Pentru că nici nepoții domniei sale nu acceptau, măcar, să le citească din poveștile lui, doamna Purcaru le-a povestit, în cuvinte obișnuite, din limbajul curent, Harap Alb. Ascultat, plăcut, reținut. Câteva zile după aceea, fetița de 5 ani a cerut să i se mai povestească o dată "chestia aia cu Șeful ăla verde". Adică Verde Împărat, pentru cei mai puțin perspicaci sau cultivați...

Cinematografia românească avusese parte de câteva butaforii tâmpițele, gen Pupăza din Tei și De-aș fi Harap Alb. Abia în 1983, regizoarea Elisabeta Bostan dădea la iveală Mama, o frumoasă fantezie muzical-coregrafică plină de umor, farmec și - paradoxal, în raport cu fondul poveștii - voie bună. Se prăpădeau de plăcere, în sală, prichindeii, dar și părinții ori bunicii însoțitori.

Versiunea de acum a regizorului debutant Victor Canache surprinde atât prin maniera de abordare a poveștii (pardon, totuși) infantile. Școlit nu la Târgoviște, de unde și-a luat și o patalama, ci în America, unde a muncit mult și a învățat și mai mult, omul mărturisește că visează, încă de la terminarea liceului, să ecranizeze Capra... lui Creangă. Culmea este nu că a și reușit (cu perseverență, curaj și cu bani strânși, prin onorantă milogeală, de pe la românii din SUA) ci, mai cu seamă, cum a făcut-o.

O impecabilă fidelitate în raport cu sursa literară primește, ca suport estetic, tot ce-i stă bine unui film ca să fie luat în serios: adecvare stilistică la motivele poveștii, rigoare dramaturgică, bun gust, profesionalism. Îmi mărturisesc reținerile personale față de filmele gen horror, rețeta lor actuală excelând în teribilisme șocante, fantezie dincolo de orice limite și alte câteva ingrediente menite să însoțească spectatorul fără prea mult discernământ intelectual la consumul confortabil de cât mai mult Coca-Cola și popcorn. Sunt convins că și sălile de prin mall-urile cele băștinașe vor face o bună vânzare produselor respective.

Dacă onor (?) publicul se va alege, de la urma celor vreo 80 de minute de vizionare, și cu puțină satisfacție culturală, cu atât mai foarte bine! Căci vor vedea pe ecran o istorie cu oameni și despre oameni. Vor da piept cu răutatea crudă, cu violența criminală, cu durerea... și alte câteva învățăminte, totuși, necesare: despre ascultarea celui mai deștept ca tine; despre ce ți se poate întâmpla atunci când te crezi mai breaz decât ești; despre posibilele manifestări criminale ale oricărui psihopat de lângă noi; despre nelegiuire și răzbunare etc. Chiar dacă nu prea sunt obișnuiți, veselii adepți ai cancel culture și-ar putea clăti ochii, în același timp și în aceiași bani, cu rafinamentul plastic de mare valoare, cu atmosfera când tenebroasă, când straniu bucolică în care se desfășoară povestea.

Un remarcabil merit, din ce în ce mai greu detectabil în industria spectacolului dens, cu idei și mesaj implicit, ce încă rezistă în fața entertainment-ului de factură "distracție la maxim, frate!": sobrietatea și expresivitatea mijloacelor filmice pun efectiv în valoare trama clasică. Mai mult, decorurile și, mai ales, costumele celor 5 personaje afirmă și valorifică rafinat, la cote de top, specificul popular românesc - așa cum au izbutit, prin cântecele lor, o Maria Tănase sau un Tudor Gheorghe (căutați pe Google și YouTube, măi copii, s-ar putea să vă placă).

În pofida clasicității sursei, există, cadru de cadru, un suspans de bună calitate, bine temperat și care - tocmai de aceea - poate ajunge intact la public. Ritmul, extrem de parcimonios cu obișnuitele vâjâieli ale camerei și cu viteza cut-urilor de la montaj, chiar face parte din atmosfera pe care o susține. Iar alternanța planurilor largi, descriptive, cu duritatea bine controlată și precisă a detaliilor definitorii, chiar înspăimântătoare, este utilizată cu măsură, adică fără excese ori rețetele made in Hollywood de care cinematograful a ajuns să cam fie sufocat. Un demers serios, matur și expresiv, care pe mine - ca vechitură cinefilă - m-a dus cu gândul spre Moara cu noroc a lui Victor Iliu (pe undeva, și la Năpasta ecranizată impecabil de Alexa Visarion).

Înțeleg că acest film s-a născut dintr-un inițial scurtmetraj, tot cu Maia Morgenstern și Marius Bodochi. Nu l-am văzut și nu pot face comparație. Dar trecerea la dimensiunea actuală se suține, în mod fericit, fără lungimi sau efecte emoționale artificiale, numai și numai prin elementele de ambianță și tensiune emoțională augmentată, acolo unde este cazul, cu proceduri de policier. (Nota LiterNet: așa cum mărturisesc realizatorii filmului în interviul acordat LiterNet: "Obiectivul a fost întotdeauna filmul de lungmetraj. Scurtmetrajul a fost doar "unealta" prin care intenționam să obținem fondurile pentru lungmetraj.")

De obicei, știu că actorii se cam chinuiau atunci când era vorba să joace, pe două picioare, personaje din lumea animală. La dl. Canache, bipedismul se afirmă drept ceva absolut firesc, iar translarea motivelor comportamentale și etice într-o lume reală slujește credibil, chiar convingător, parabola - meditație despre lăcomie, violență, cruzime. Așa că, raportat la nivelul prezumtiv al audienței generale, motivele ajung să fie limpezi, mai la înde-înțelesul actualelor generații de cinefili. Aici, regizorul - rămânând fidel distribuției de la scurtmetraj - pare să fi apelat la bătrânul și abilul Efect Kuleshov (What is the Kuleshov Effect? - Movements In Film), ceea ce scutește interpreții de oarecari posibile automatisme sau chiar manierisme. Așa că dl. Bodochi trece cu bine de la personajele fantastice ale lui Shakespeare la cel al lui Creangă, deși umbra rusului Boiarski continuă să se simtă, eventual ca citat. D-na Maia Morgenstern se vedea obligată, din start, la o și mai puternică delimitare / fractură față de predecesoarea ei comico-grațioasă, formidabila rusoaică Ludmila Gurcenko. Am impresia că sarcina îi reușește destul de bine chiar dacă, pe undeva, a păstrat urme din Fecioara Maria (The Passion of the Christ, regia Mel Gibson, 2004) sau din Fefeleaga Leopoldinei Bălănuță; mai bine așa, decât să fi adus cu sine ceva din aerul publicitar pentru vestita Clinică Sante.

În concluzie: rețin cu plăcere prestația absolut remarcabilă a acestui veritabil regizor de cinema, Victor Canache și o nădăjduiesc a fi continuată, la același nivel. De altfel, distincțiile primite (inclusiv un Premiu al publicului) la TIFF în 2022 și nominalizările la competiția națională a Premiilor Gopo în 2023 vin să-mi susțină convingerea.



De: Victor Canache, după Ion Creangă Regia: Victor Canache Cu: Maia Morgenstern, Marius Bodochi, Răzvan Ilina, Silviu Corbu, Antonio Gavrilă

5 comentarii

  • Sunt "veche" , cu voia dvs
    Anca T, 15.05.2023, 17:36

    Da
    Sunt "veche", cu voia dvs cei ce poate veti citi aceste randuri
    Da
    Imi plac arhaismele
    Da
    M-a durut fizic abordarea horror atat de pe placul multora a basmului lipit de inima copilariei mele
    Da
    Il iubesc pe Creanga asa cum il iubesc pe Eminescu
    Ce urmeaza oare?
    "Luceafarul" in varianta SF?
    Chiar s-au terminat ideile de scenariu posibil horror de a trebuit sa fie pângãritã creația lui Creanga?
    Si ne mai miram de câte " de câturi" si " nu ma risc" si i-uri in plus dar mai ales in minus intalnim zilnic, in tot si in toate: acte oficiale, vorbire curenta, etc
    Da
    Sunt " veche"
    Si - mi pare bine ca sunt asa
    Ceilalti....
    " Lasa-i sa moara prosti..."

    • RE: Sunt
      Razvan Penescu, 15.05.2023, 18:41

      Bună seara stimată doamnă,

      Mulţumim de comentariu, dar nu l-am înţeles în totalitate. Cum anume a fost pângãritã creația lui Creangă în acest film? Şi care e legătura dintre acest film (şi această cronică) şi erorile din unele acte oficiale sau din vorbirea curentă?

      Cu stimă,
      Răzvan Penescu (fondator LiterNet.ro)

      • RE: RE: Sunt
        Anca T, 15.05.2023, 20:26

        1. Horror- conceput pentru a provoca teama, oroare, violeñta, agresivitate
        2.A pangari in acceptiunea mea, si daca gresesc, iertare= a trata in mod necuviincios
        3.saracia vocabularului cinematografic (daca alte teme horror nu mai ai, sau esti dornic doar de Senzational cu orice pret), abuzul de violenta gratuita intr-un "loc al copilariei "multora dintre noi, ..cei vechi. Toate plus multe altele duc in final la Saracirea gandirii, luarea in ras a "arhaismelor"..
        Un moment, totusi
        Chiar Dvs trebuie sa va explic legatura posibila dintre ce se da spre consum si cum evolueaza in gandire si vorbire cei Noi....noile generatii??



        • RE: RE: RE: Sunt
          Razvan Penescu, 16.05.2023, 01:11

          Bună seara din nou,

          (Discut presupunând că aţi văzut filmul, nu vorbiţi doar din etichetele citite ici-colo)

          > 1. Horror- conceput pentru a provoca teama, oroare, violeñta, agresivitate

          Poveştile copilăriei mustesc de violenţă şi agresivitate, chiar oroare. Ceea ce face Lupul sau ceea ce face Capra pentru a-l pedepsi pe Lup e horror încă de la Creangă. Şi Scufiţa Roşie e violentă. Nici Albă ca Zăpada cu jungherul care se pregătea să scoată inima copilei nu e prea duioasă.

          > 2.A pangari in acceptiunea mea, si daca gresesc, iertare= a trata in mod necuviincios

          Filmul respectă textul şi atmosfera basmului. Filmul alege actori importanţi pentru a întrupa cele două personaje antagonice. Filmul e destul de discret în partea de "horror", nu prezintă grafic violenţa. nu aruncă sînge pe pereţi şi în ochii spectatorului, nu pune gemete pe coloana sonoră. Nu ştiu ce e necuviincios aici. Mie, ca spectator, nu mi s-a părut nimic nepotrivit.

          > 3.saracia vocabularului cinematografic (daca alte teme horror nu mai ai, sau esti dornic doar de Senzational cu orice pret), abuzul de violenta gratuita intr-un "loc al copilariei "multora dintre noi, ..cei vechi. Toate plus multe altele duc in final la Saracirea gandirii, luarea in ras a "arhaismelor"..

          Filmul nu râde deloc de arhaisme, nici de locul copilăriei. Dimpotrivă, le păstrează firesc în film şi le ilustrează aşa cum apar ele în povestea lui Creangă. Nimic din acest film nu mi-a părut să indice căutarea senzaţionalului. Dar poate ne daţi exemple, că privirile sunt diferite şi ceva ce mi-a scăpat sau nu m-a deranjat pe mine poate să fie relevant pentru altcineva.

          > Chiar Dvs trebuie sa va explic legatura posibila dintre ce se da spre consum si cum evolueaza in gandire si vorbire cei Noi....noile generatii??

          Cred că e bine să discutăm orice, ca să ne lămurim.

          Dar eu cred că trebuie să păstrăm măsura. Nu filmul ăsta, nici măcar filmele cu supereroi sau filmele horror americane sau telenovelele, nu strică gândirea tinerelor generaţii. Nu neg că şi eu mă surprind uneori gândind că "nu mai e ca pe vremea noastră", indiferent cât de departe în timp ar fi această "vreme a noastră". Dar nu e chiar aşa. Eu cred că e de fapt şi o mare doză de psihoză în condamnarea tinerelor generaţii. Eu întâlnesc (şi apar pe LiterNet) foarte mulţi tineri care seamănă mult cu cel care eram eu la vârsta lor. Citesc, văd, scriu. Sigur, citesc în alt fel şi din alte locuri, cresc cu alte filme, cu alte feluri de a socializa. Dar chiar sunt destui cei în care merită să avem încredere. Şi faptul că văd această Capra cu trei iezi chiar nu cred că le face rău. Iar dacă cumva nu l-aţi văzut, sugerez să îi daţi o şansă. S-ar putea să vi se pară cel puţin rezonabil (nici nu cred că pretinde cineva că e o capodoperă, e doar un film onest, făcut cu pasiune şi ingeniozitate. A.. şi respect pentru povestea lui Creangă şi a copilăriilor noastre de odinioară)

          • RE: RE: RE: RE: Sunt
            Anca T, 16.05.2023, 07:19

            Nu am pus sub nici un semn prestatia actorilor
            Nu am generalizat " defectele" de vorbire, gandire, " infierand" tanara generatie, cum din pacate ati inteles, . sau am inteles eu gresit ce ati vrut dvs sa spuneti
            In general nu ma apuc sa vorbesc despre ceea ce nu cunosc, asa cum sugerati, dar e scuzabil pt ca peste tot mai toata lumea se pricepe la orice
            Se pare
            Ca NIMIC NU ESTE CEEA CE PARE
            cu toate acestea, voi continua sa urmaresc site-ul dvs, fiind unul din putinele "up to date" in varii domenii artistice.




Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus