iulie 2022
Festivalul TIFF 2022
Emanuel Pârvu - a cărui interpretare puternică și hotărâtă din Miracol-ul lui Bogdan Apetri m-a marcat profund - și-a prezentat la TIFF.21, în calitate de regizor și scenarist, al doilea lungmetraj din cariera cinematografică. Marocco / Mikado (care ar fi putut fi numit și Domino, datorită efectelor în lanț pe care le are conține firul narativ asupra căruia se concentrează) a avut premiera la Festivalul Internațional de Film San Sebastián, 2021, unde s-a aflat de asemenea în competiție. Filmul arată cum un eveniment insignifiant, ușor de trecut cu vederea, chiar bine intenționat, poate avea consecințe devastatoare odată cu trecerea timpului (exact ca în Efectul fluturelui).

Scenariul, scris în colaborare cu Alexandru Popa, se deschide cu Magda (Ana Indricău, la debut), o elevă de liceu ce își sărbătorește ziua de naștere. Cu această ocazie, ea primește de la tatăl ei, omul de afaceri Cristi (Șerban Pavlu), un lănțișor de aur alb, în forma "copacului vieții" - ironic, având în vedere câte vieți se vor stinge din cauza acelei bijuterii. Magda alege să-și doneze cadoul unei fetițe bolnave de cancer, născută pe aceeași dată, de la spitalul la care face voluntariat împreună cu iubitul ei magician, Iulian (debutantul Tudor Cucu-Dumitrescu). Acest simplu gest de afecțiune, această faptă generoasă, va declanșa o serie de urmări care nu mai pot fi schimbate. Rodica, asistentă medicală (despre care vom afla ulterior că este mama lui Iulian) găsește lănțișorul în patul fetiței și, potrivit spuselor ei, îl pune deoparte pentru a preveni pierderea lui, urmând a-l înapoia a doua zi. Dar în dimineața zilei următoare, ea este acuzată de furt de către tatăl fetei, alertat de dispariția lănțișorului de la gâtul fetei lui. Într-o ieșire impulsivă, îi ordonă directoarei de spital să o concedieze, fiindcă altfel va renunța la sponsorizarea instituției. La scurt timp, angajata face un atac de cord și moare. Bârfele circulă cu viteza vântului și lumea începe să îl arate cu degetul pe protagonist ca fiind un ucigaș. Însă este el cu adevărat vinovat?


Marocco / Mikado propune o dilemă morală, care îi macină lui Cristi subconștientul, fiind suprapusă și peste o pierdere pe care a suferit-o el însuși în trecut (moartea mamei Magdei). Poți fi acuzat că ai stârnit un atac de cord unui om? "Toți murim. Cine e de vină?". Însă Iulian și mai ales prietenul acestuia Mihai (Vlad Brumaru care face un rol perfect de golan) sunt hotărâți să rezolve această enigmă la tribunal, unde pot fi despăgubiți dacă vina pentru deces îi aparține lui Cristi. Moartea unui om și potențialul proces al lui Cristi nu sunt totuși singurele efecte negative ale lănțișorului. Relația Magdei cu iubitul ei este și ea în pericol, întrucât acesta nu se mai poate uita la fată la fel ca înainte. Iar adolescenta se înstrăinează la rândul ei de familie, disprețuindu-și tatăl. La fel ca în scena accidentului din The Curios Case of Benjamin Button al lui David Fincher, putem analiza ce s-ar fi întâmplat dacă orice lucru mic din incipitul filmului nu ar fi avut loc. Dacă Magda s-ar fi dus la școală în loc să meargă la spital, așa cum au sfătuit-o părinții. Dacă ea ar fi primit alt cadou sau niciun cadou de dimineață. Dacă Luiza, fetița de la spital, nu ar fi fost născută în aceeași zi. Dar viața are un mod ironic de a conecta faptele între ele. Iar Cristi primește, în final, o pedeapsă mai mare decât i-ar fi putut oferi orice proces. Un fel de justiție sarcastică a universului.

În pofida coincidențelor dese (în care Emanuel Pârvu afirmă că nu crede, ci că este doar felul lucrurilor de a se aranja), Marocco / Mikado este una dintre producțiile cele mai ancorate în realitate pe care le-am văzut vreodată, mai ales dintre cele românești - un alt exemplu ar fi Babardeală cu bucluc sau Porno balamuc al lui Radu Jude. Fiindcă a fost filmat de asemenea în pandemie, putem observa pe ici, pe colo câte o mască răzleață. Mai mult de atât, regizorul include rețelele sociale în scenariu și le oferă chiar un rol crucial în poveste - Cristi observă în pozele de pe Facebook lipsa bijuteriei -, dar și aplicații de tipul Bolt sau Food Panda. Atât acestea cât și social media sunt foarte prezente în viețile noastre de zi cu zi, însă adeseori nu apar în filme decât dacă subiectul se concentrează în jurul lor.

Cea mai realistă scenă cu putință mi se pare cea în care Magda vrea să plece de la Iulian și în graba ei își scapă telefonul. Momentul nu are (aparent) nicio însemnătate din punct de vedere narativ, așa cum să îți cadă telefonul pe jos în realitate nu modifică cu nimic (în aparență) cursul lucrurilor. Dar se întâmplă. Multe lucruri doar se întâmplă. O ghindă cade din copacul vieții și frunzele rămân nemișcate, așa cum și noi scoatem pe rând câte un bețigaș din jocul Marocco, fără să le mișcăm pe celelalte. Dar altădată ghinda cade și face o hărmălaie îngrozitoare, la fel ca un jucător neîndemânatic ce dărâmă toate bețele. Câteodată e în controlul nostru. Câteodată e vorba doar de puțin noroc.


Descarcă catalogul aperiTIFF 2022 aici.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus