iulie 2022
Concursul de proiecte de management TNB, 2022
Context: pe 24 iunie 2022 s-a lansat Concursul de proiecte de management organizat pentru Teatrul Național "I.L. Caragiale" din București, altfel spus Concursul pentru postul de manager general al TNB. Termenul pentru depunerea dosarului: 18 iulie 2022. Unii s-au plâns de termenul prea scurt, alții s-au plâns de unele condiții legislative care limitează participarea unor oameni potențial interesați. Mie mi se pare mai îngrijorător că nu circulă în spațiul public idei despre așteptările pe care fiecare dintre noi le are de la TNB și, implicit, de la directorul TNB.

Doamna Miruna Runcan (scriitor și critic de teatru, profesor la Facultatea de Teatru și Televiziune a Universității Babeș-Bolyai) e prima care spune ceva foarte structurat despre asta, în textul de mai jos. Sperăm să fie un început de dezbatere.

Așteptăm și alte păreri (din cât mai multe direcții) la [email protected], de preferință înainte de 18 iulie 2022. (LiterNet)

*

Cele de mai jos nu reprezintă altceva decât o listă de priorități în procesul de restartare / redefinire a funcțiilor unui teatrul național, ținând seama de: a. tradiția finanțării publice a Teatrului Național (fluctuantă, desigur, dar și suficient de stabilă în coloana sa vertebrală); b. nevoile urgente de adaptare a corpusului artistic și tehnic și a activităților propriu-zise ale instituției la provocările specifice ale societății contemporane; c. cadrul oferit de obiectivele actualului caiet de sarcini (plin de bune intenții dar în bună parte formal, nereflectat în practica de zi cu zi a instituției), asumând însă și responsabilitatea instituției de a lărgi substanțial și constructiv acest cadru. Altfel spus, am ținut seama de ceea ce există deja în caietul de sarcini, dar "nu se vede" (suficient, ori deloc), visând la aplicarea și îmbunătățirea acestuia.

1. Elaborarea unui document cu funcție de statut al instituției care să reflecte coerent filozofia sa de politică publică în domeniul culturii, precum și programele fundamentale care pun în practică această filozofie. Esențiale, aici, sunt susținerea și lărgirea accesului la cultură al spectatorului de orice fel, drepturi constituționale pe care lipsa politicilor culturale coerente ale statului le-a pus de decenii într-o paranteză inexplicabilă (și toxică); urmate de încurajarea constantă a dimensiunii prospective și novatoare a actului artistic, pe toate palierele în care se dezvoltă acesta.

2. Profilarea precisă, pe ținte de interes cultural/ și de serviciu public a repertoriului (clasic, contemporan, stilistici experimentale / de risc, dramaturgie românească și internațională recentă etc.) inclusiv în ceea ce privește repartizarea echitabilă și coerentă a acestuia pe săli.

3. Consiliu artistic regenerabil anual, format din 50% personal artistic intern, 10% personal tehnic, 10% reprezentanți ai finanțatorului, 30% reprezentanți ai publicului (15% critici+15% spectatori). Selecția reprezentanților publicului se poate organiza pe bază de interviuri și / sau de sesiune publică Q&A.

4. Restructurarea organigramei în funcție de proiectele prioritare ale programului de management; repartizarea responsabilităților specifice cu privire la aceste programe.

5. Înființarea unui serviciu de management literar, cu lectori externi contractați per sesiune (lunară / trei luni sau variante) pt. consiliere, împărțit între literatura dramatică românească (head hunting) și literatură dramatică străină de ultimă oră. Cu lista de traducători consultanți / comisionabili, dar și cu un număr de angajați cu normă întreagă pentru procesul de dezvoltare a textului de către autor și consiliere în lucrul la scenă (dramaturgi în sensul german).

6. Concurs de texte noi al cărui câștigător anual să aibă rezidență de scriere / dezvoltare și lucru la scenă cu regizorul (comisionare). Piesa/ele obținută/e va / vor fi montată/e în teatru.

7. Concursul de proiecte 9G+ cu buget propriu per fiecare stagiune și sală rezervată pentru regizor și echipă într-un timp rezonabil necesar montării.

8. Program pentru curatorierea prin licitație de proiecte a cel puțin trei acțiuni extra-repertoriale (de tip eveniment) per stagiune.

9. Organizarea a cel puțin două sesiuni per stagiune de workshopuri / traininguri de întreținere și dezvoltare (mișcare, voce, canto, improvizație ș.a.) cu metodologii diverse, dedicate actorilor echipei (pe sistem de opțiuni programate, dar cu regulament precis de participare).

10. Înființarea unui Club al "Prietenilor Teatrului Național", dedicat spectatorilor consecvenți, invitați la discuții de avanpremieră, întâlniri cu actorii care au realizat sau pregătesc roluri principale, cu autorii de texte români sau străini etc.; membrii clubului vor fi implicați ca voluntari în organizarea "zilei porților deschise", în activitățile muzeului, în desfășurarea activităților extra-repertoriale etc.

11. Proiect detaliat, pe viitorii n ani, al vivificării Muzeului Teatrului Național în paralel și conjugat cu un proiect de cercetare coerent (obiective, proiecte, termene etc.) și bugetat pentru Centrul Ion Sava (vivificare a fondului arhivistic și patrimonial prin expoziții interactive și conferințe, editare, redactare de studii, experimente de creație/cercetare in situ etc.).

12. Serviciu de arhivare digitală profesionistă a spectacolelor fiecărei stagiuni (foto / video / audio).

13. Proiect de construcție de public, cu activități săptămânale, mai ales cu profil educațional (ex: spectacole conferință cu exemplificări, interactiv, dedicate elevilor de gimnaziu, celor de liceu și studenților - dar și vârstnicilor; instalații multimedia cu teme legate de istoria teatrului, de arta actorului, scenografie, muzică de scenă, plastică corporală etc; ateliere de actorie și scriitură teatrală, ateliere de analiză critică pentru adolescenți etc.)

14. Program anual de turnee în regim de schimb de spectacole cu alte teatre naționale sau locale.

15. Program anual de turnee în regim de schimb de spectacole cu instituții similare din străinătate.

*
Așteptăm și alte păreri (din cât mai multe direcții) la [email protected], de preferință înainte de 18 iulie 2022.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus