iulie 2022
Concursul de proiecte de management TNB, 2022
Context: pe 24 iunie 2022 s-a lansat Concursul de proiecte de management organizat pentru Teatrul Național "I.L. Caragiale" din București, altfel spus Concursul pentru postul de manager general al TNB. Termenul pentru depunerea dosarului: 18 iulie 2022. Unii s-au plâns de termenul prea scurt, alții s-au plâns de unele condiții legislative care limitează participarea unor oameni potențial interesați. Mie mi se pare mai îngrijorător că nu circulă în spațiul public idei despre așteptările pe care fiecare dintre noi le are de la TNB și, implicit, de la directorul TNB.

Ovidiu Mihăiță, actor, co-fondator al Teatrului Auăleu din Timișoara, pune câteva întrebări, în textul de mai jos.

Așteptăm și alte păreri (din cât mai multe direcții) la [email protected]. (LiterNet)

* 
Răspund (târziu) invitației de a polemiza & chestiona asupra atributelor viitoarei conduceri a naționalului Bucureștean. Cum încă fac parte dintre "acei șomeri" mi-am spus inițial că nu e de mine discuția, ce treabă am eu... poate că din "lumea a 3-a a teatrului" lucrurile se văd puțin distorsionat, așa că o vreme m-am făcut că uit de subiect.

Citind însă recent cele scrise de către colegii de breaslă mi-am dat seama că poate nu ar strica un "shifting point" asupra subiectului, localizat, după caz, în colțuri diferite ale sălii & la antipozi de opinie & percepție a fenomenului teatral. De la critici avizați la spectatori înrăiți, de la foști directori & actori până la slujitorii "ultimelor scene" ale țării, părerile sunt diferite dar totuși unitare, constructive, unele academice & susținute atât în teorie cât & practică, altele, simple epifanii, proiecții onirice asupra temei. Toate aceste voci își doresc de fapt în cor ca lucrurile să funcționeze așa cum ne imaginăm că ne-ar plăcea să fie. Cum nu mă pricep să dau sfaturi mă concentrez pe întrebări, adeseori aleatorii, iată câteva dintre ele.

Care sunt primele 3 lucruri pe care le-ați schimba din prima zi a mandatului dvs.?

A trecut ceva vreme de la dispariția d-lui Caramitru până la anunțul Ministerului Culturii. De ce credeți că a fost nevoie de această perioadă îndelungată de timp?

Ținând cont de salariul minim pe economie de la ora actuală, ce prețuri ați stabili pt. accesul la spectacolele TNB? (fără să uităm că este o instituție de importanță națională)

Momentan comisionul pentru biletele online este enorm. Ce se va întâmpla cu el?

Cum vă veți asigura că toți actorii angajați vor apărea mai des pe scenă decât pe statele de plată?

Găsiți oportun ca în spațiile TNB să se desfășoare spectacole tip "post-șușă"?

Un teatru al elitelor sau al maselor?

Aveți înclinații xenofobe, homofobe, neofobe, bigote?

Care sunt plusurile pe care credeți că le aveți față de ceilalți candidați?

Dar măcar un minus?

Ușa biroului dvs. va fi capitonată sau nu?

Ar trebui să existe un frigider în biroul direcțiunii unui teatru?

Ce motive de bucurie ar avea angajații teatrului vis-à-vis de numirea dvs. ca director?

Primează voința regizorului invitat sau cea a trupei permanente?

Credeți că îi va frică de dvs. vreunuia dintre angajații instituției?

Pe cine & de ce ați da afară din TNB?

Pe cine ați angaja?

Ceva de ascuns din trecutul dvs.?

Aveți măcar câteva obligații de partid?

Tributar sindromului "TIC" (Take, Ianke și Cadîr) sau nu?

Cât de bine cunoașteți istoria teatrului pe care îl conduceți?

Care este puterea "de facto" a acestei instituții?

Dar slăbiciunea?

Credeți că în teatru ar trebui să existe democrație sau nu?

De ce credeți că există atâtea teatre naționale în România?

Găsiți oportun ca spectacolele TNB-ului să se joace în turnee naționale?

Numiți vă rog câteva teatre (de pretutindeni) a căror traiectorie de-a lungul anilor vă inspiră demersul.

De câte mandate credeți că este nevoie ca teatrul pe care îl conduceți să "arate" așa cum îl descrieți în proiectul de management?

Ce părere aveți despre actuala lege a teatrelor?

Dar despre cele de la mijlocul & începutul secolului trecut?

Avea dreptate fostul director al TNB-ului când afirma că "... independenții sunt de fapt niște șomeri?

Chiar așa, care credeți că este tipul de relație care ar trebui să existe între "prima" & "ultimele scene" ale țării?

Parte din actorii TNB-ului joacă & pe "scene private", de ce credeți că o fac?

Ar trebui să existe în TNB un soi de "ROI" (regulament de ordine interioară) informal, un organon al legilor nescrise ale instituției?

Credeți că se vor putea naște dintre actualii actori ai teatrului următorii Dinică, Moraru, Beligan?

Dacă da, cine ar fi aceștia?

Dacă nu, cum veți face ca acest lucru să se întâmple?

Dacă într-adevăr "toată lumea e o scenă..." credeți că la nivel micro ar trebui ca "toată România să fie o scenă a TNB-ului"?

Cum va "arăta" teatrul în ultima zi a mandatului dvs.? Vă va regreta cineva? Dacă da, de ce?

Ce faceți de obicei în data de 27 martie (Ziua Mondială a Teatrului - nota LiterNet)?

*
Așteptăm și alte păreri (din cât mai multe direcții) la [email protected].

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus