decembrie 2022
Apocalipsa gospodinelor
Încă din momentul în care am luat loc în sală am avut sentimentul persistent că sunt martoră a ceva extrem de important, la rescrierea apocalipsei, la o adevărată revoluție anti-patriarhală și anti-capitalistă, aici și acum, la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț.

Apocalipsa gospodinelor, un spectacol-concert de Nicoleta Esinencu și Doriana Talmazan (Chișinău), a reprezentat un adevărat manifest feminist pe scena teatrului din Piatra Neamț, unde cinci femei (Corina Grigoraș, Ruxandra Maniu, Lucreția Mandric, Iulia-Paula Niculescu și Daria Tămăslăcaru) s-au unit într-un spectru generațional divers să releve trauma colectivă a miliarde de femei din lume, pentru a retrăi durerea acestor femei și a le face vizibile. Ca spectatori, suntem cu toții luați martori la multiple voci adunate pentru a spune multiple povești. Actrițele își asumă o poziție vulnerabilă, vorbesc despre bodyshaming, frica de singurătate, depresia post-partum, tabuizarea menstruației și a violenței, hărțuire, încadrarea femeilor (actrițelor în mod special) în tipologii care le marchează cariera și viața personală, și dificultatea de a te afla în serviciul bărbatului contrar voinței tale.

Experiențele feminine colectate și documentate evocă dificultatea de a te naște femeie într-o societate profund patriarhală și capitalistă în care femeile albe, de culoare, religioase sau nereligioase, căsătorite sau necăsătorite, mame sau fără copii, bogate sau sărace sunt subjugate bărbaților, cei care beneficiază cel mai mult de sistemul de putere care este în vigoare în prezent, cei care aflându-se în majoritatea pozițiilor de reprezentare și decizie dictează limitele drepturilor economice, reproductive și ale libertății de alegere a femeilor.

Cele cinci își propun rescrierea Bibliei conform unei perspective feministe, coborând Tatăl de pe piedestalul imaginar și condamnându-l pentru violență domestică, abuzuri psihologice, indisponibilitate emoțională și absență. Consecințele patriarhatului ce merge mână în mână cu capitalismul se răsfrâng asupra mediului, a stabilirii rolului femeii în societate și a remunerării muncii acesteia, printre care și munca casnică, care nu ar trebui considerată gratuită. Actrițele-ambasadoare ale identității feminine militează pentru minimalizarea privilegiilor și dominației bărbatului alb și înlocuirea unei tradiții care favorizează virilitatea cu un parteneriat egalitar: Tatăl nostru care ești în ceruri, coboară cu picioarele pe pământ!


Prin atmosfera sonoră (Paul-Ovidiu Cosovanu), experimente muzicale, sunete și strigăte epice se coagulează un mesaj clar, curajos și convingător de emancipare.


Apocalipsa gospodinelor îți oferă un sentiment de putere și încredere, ba chiar credința că în momentul când vei părăsi sala teatrului, vei păși într-o lume post-apocaliptică, schimbată în bine și sigură pentru femei.


(grafică / afiș: Sorina-Adina Vazelina; foto: Marius Șumlea)
De: Nicoleta Esinencu Regia: Nicoleta Esinencu Cu: Corina Grigoraș, Lucreția Mandric, Ruxandra Maniu, Iulia-Paula Niculescu, Daria Tămăslăcaru

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus