În perioada 7-11 septembrie 2024, la Iași, s-a întâmplat prima ediție a Festivalului de regie Cătălina Buzoianu - Teatru la puterea feminin. Organizat de Naționalul ieșean, festivalul propune 11 spectacole, selecționate de teatrologul Oana Borș, realizate de regizoare, care și-au avut premiera în precedentele două stagiuni.
***
Musai e de început cu ceea ce, pentru primii cititori ai acestui text, ar putea să încă reprezintă un breaking news teatral: juriul primei ediții a Festivalului de regie Cătălina Buzoianu, format din scenografa Velica Panduru, directoarea artistică a Naționalului clujean, Ștefana Pop-Curșeu, și actorul Naționalului ieșean, Emil Coșeru, a acordat Premiul Special al Juriului pentru Spectacol-Manifest și Spațiu Sonor spectacolului concert Apocalipsa gospodinelor, producție 2022 a Teatrului Tineretului din Piatra Neamț, în regia & pe textul unei echipe de creație conduse de Nicoleta Esinencu.
Vestea e cu adevărat Uau! E foarte posibil ca, la Iași, în seara duminicii de 8 septembrie 2024, să se fi întâmplat ultima reprezentație a acestui formidabil pumn în stomac înscenat, după cum e destul de posibil ca aceeași reprezentație să fi fost ultima din cariera minunatei Lucreția Mandric, actrița care a demonstrat, vreme de oarece decenii, că, dacă sunt poftă, talent și putere de muncă, e loc și de teatru clasic, și de Radu Afrim, și de comedii agreabile, și de Gianina Cărbunariu, și de teatru pentru copii, și de Nicoleta Esinencu. Chapeau!
La Iași, stalurile au fost ocupate cam pe jumătate. S-a plecat oleacă, să fi fost 10-12 oameni care n-au așteptat finalul. Restul publicului a stat lipit de scenă și a izbucnit în urale la final. Ca la concert, ca la meci, ca la ceva ce explodează în tine & și în mine zonele de confort, de ipocrizie, de falsă cumințenie. Alături de Lucreția Mandric, Corina Grigoraș, Ruxandra Maniu, Iulia-Paula Niculescu și Daria Tămăslăcaru dau cu toaca (era să scriu tesla) și restul instrumentelor metallic-muzicale, genial gândite și executate de Paul-Ovidiu Cosovanu, în tot ce mișcă. După cum un alt meseriaș genial pe nume Cristian Niculescu dă cu luminile în fetele de pe scenă și în privirile noastre hipnotizate.
Anti-capitalist și anti-misogin, anti-tradiția (deopotrivă bisericească și laică) construită în jurul bărbatului și anti-familia construită pe spatele femeii, Apocalipsa gospodinelor e un manifest cu care oricine are dreptul (îmi vine să scriu obligația) să se ia la trântă. Nu sunt de acord cu asta, de ce n-ai zis de asta, dar cum rămâne cu aia etc. Un lucru e însă în cert: Apocalipsa gospodinelor are o forță de expresie artistică, socială, umană care te modifică dacă înțelegi să i te dai pe mână. Te modifică pentru că te enervează, pentru că te ia la întrebări, pentru că te face să te recunoști în ipostaze și zone în care adormirea fiului propriei maici nu ți-a permis să te surprinzi.
Forța celor 5 artiste de pe scenă, dată și de faptul că monologurile muzicale / songurile pe care le interpretează se bazează pe propria experiență de viață, e potențată de energia & furia pe care Nicoleta Esinencu le aduce în toate producțiile sale. Furia e opusul lehamitei, energia e antonimul blazării. Dacă lumea arată nașpa, apăi vorbele & muzicile & reflectoarele & artistele au puterea să o dea cu capul de toți pereții și să o renască. This punk-theatre, boys & gents, viitorul începe azi!
(grafică / afiș: Sorina-Adina Vazelina; foto: Marius Șumlea la Piatra Neamț)
(Timpul & Spațiul reprezentației: 8 septembrie 2024 @ Sala Mare, Teatrul Național Vasile Alecsandri din Iași, în cadrul Festivalului de regie Cătălina Buzoianu -Teatru la puterea feminin)