Din cele 12 filme incluse în Competiția Oficială, zece sunt debuturi. "Deși temele sociale fierbinți sunt inevitabile (diferențele de clasă, conflictele interetnice, emigrația, consumul de droguri, prostituția etc.), autorii reușesc performanța - tot mai rară azi în cinema - de a nu pedala pe ele la modul oportunist, construind, cu o admirabilă economie de mijloace, povești subversive de maxim impact și sofisticate narativ, a căror miză reală este în altă parte, chiar și atunci când caroseria întregului este de comedie neagră." (Mihai Chirilov, director artistic TIFF).
E pentru prima oară când Republica Moldova intră în competiția TIFF-ului: Carbon (r. Ion Borș), o ingenioasă farsă despre anii tulburi ai conflictului din Transnistria de la începutul anilor '90. Filmul a fost lansat anul trecut la San Sebastian, dar proiectul a reținut atenția juriului Transilvania Pitch Stop, care l-a premiat încă din 2019, pe când se afla în stadiu de dezvoltare.
Inaugurată la ediția anterioară, când Pentru mine tu ești Ceaușescu a câștigat premiul secțiunii, Competiția What's Up, Doc? continuă în aceeași notă ludică, privilegiind nu doar documentarul clasic, ci și filmele aflate pe linia fină dintre realitate și ficțiune. "Indiferent de parcurs, care uneori poate fi mistificant, încălcând regulile genului, cele zece filme din What's Up, Doc? ajung, fiecare în felul lui, la adevăr, fie că e vorba de antieroi cu ambiții larger than life, căutări personale care de fapt nu se termină niciodată sau portrete reale de comunități nișate construite cu armele filmului experimental sau de ficțiune. " (Mihai Chirilov)
Protagonistul musulman din Crows Are White / Corbii sunt albi (r. Ahsen Nadeem) pleacă într-o călătorie spirituală la o mănăstire budistă pentru a ieși dintr-un impas personal, în vreme ce eroina din The Land You Belong / Pământul de care aparținem (r. Elena Rebeca Carini) se întoarce pentru prima dată în România după ce a fost adoptată de un cuplu italian în anii '90, în căutarea familiei biologice și a propriei identități. Coprodus tot cu România, hibridul provocator Anhell69 (r. Theo Montoya) combină amintirile negative și nostalgia elegiacă a unui tânăr cineast columbian crescut în labirintul conservator și violent al Medellinului.
Premiat la Transilvania Shorts în 2017, slovacul Denis Dobrovoda revine în România cu documentarul pur-sânge The Cathedral / Catedrala (Marele Premiu la Cracovia), povestea unui geniu grandoman care timp de 60 de ani a construit de unul singur, fără cunoștințe în arhitectură, o catedrală gigantică din material reciclat și gunoaie. La polul opus, artistul nonconformist Giovanni Bucchieri, fost dansator la Royal Swedish Ballet, ambalează în 100 Seasons / 100 de anotimpuri un seducător material documentar autobiografic de arhivă despre o poveste de dragoste eșuată într-o ficțiune subversivă despre iubirea regăsită.
Perspective inedite despre masculinitate și feminitate regăsim în Dogwatch / De veghe (r. Gregoris Rentis), respectiv Smoke Sauna Sisterhood / Sauna secretelor (r. Anna Hints). Primul e un triplu portret în câmp deschis al unor mercenari angajați să protejeze navele de pirați moderni, în timp ce al doilea scoate la iveală, în clar-obscurul unei saune, cele mai adânci traume și secrete ale unui grup de femei, într-o terapie introspectivă și eliberatoare.
Alte trei filme despre comunități nișate întregesc competiția What's Up, Doc? - Like an Island / Insula (r. Tizian Büchi, Marele Premiu la festivalul Visions du Réel), Knit's Island / Insula lui Knit (r. Ekiem Barbier, Guilhem Causse și Quentin L'Helgouac'h) și The Outliers / Deasupra tuturor (r. Raphaël Mathié) - și în toate trei, elementele ficțiunii joacă un rol aparte: de la realismul magic care punctează viața dintr-un cartier liniștit din Lausanne, în viziunea mucalită a celor doi paznici imigranți, la avatarurile regizorilor care petrec mii de ore în spațiul virtual al unui joc video de tip survival pentru a câștiga încrederea utilizatorilor și, nu în ultimul rând, la mizanscena stilizată a unui cătun uitat de lume din Alpii francezi, în care puținii locuitori nu par să fie afectați de ritmul și tarele lumii moderne.
Abonamentele pentru cea de-a 22-a ediție TIFF au fost puse în vânzare online - https://tiff.eventbook.ro/
Festivalul Internațional de Film Transilvania este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociația Festivalul de Film Transilvania.
Cu sprijinul: Ministerul Culturii, Centrul Național al Cinematografiei, Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca, Institutul Cultural Român, Europa Creativă - MEDIA, Scandinavian Films
Sub-egida: UNESCO City of Film
Prezentat de: Banca Transilvania
Sponsori: Mastercard, Vodafone, LIDL, Audi & Autoworld, Cemacon, MOL România, Ursus, Tenaris Silcotub, IQOS, Fortech, Regina Maria, Pepsi, JTI, Campari, Armani Beauty, Emerson, McDonalds, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmburești, Iulius Mall, E-ON, Compania de Apă Someș, Conceptual Lab by Theo Nissim, Farmec, Foundever, Domeniile Averesti, Pandora, Cotnari,.msg România, CSI,
Cafeaua oficială: NESPRESSO
Transportator oficial: Tarom
Asigurător oficial: Groupama
Partener logistic: DHL
Partener de comunicare: Leo Burnett
Partener vestimentație: Tudor Tailor
Partener tehnologic: Reea
Partener de ospitalitate: Eximtur
Parteneri: PMA, Lecom, Promelek XXI, Luna Cleaning, Supercom, Verdino, Carturesti, Ototo
Partener media principal: PRO TV și Pro Cinema
Recomandat de: Europa FM
Partener de monitorizare: MediaTRUST
Parteneri media: ELLE, Radio România Cultural, TV5, TV5 Plus, Adevărul, Dilema Veche, OK! Magazine, A List Magazine, Cinemap, Zile și Nopți, AGERPRES, Gen, stiri!, Revista BIZ, Haute Culture Magazine, Films in Frame, Scena9, Observator Cultural, LiterNet, AaRC, Utopia Balcanica, Afaceri.news, Maszol, Monitorul de Cluj, Radio Cluj, Radio Transilvania, Ziua de Cluj
Parteneri media internaționali: Screen International