Scris din perspectivă feminină (scenariul: Coral Cruz), El castigo / Pedeapsa spune povestea descompunerii unui cuplu pe baza aducerii la iveală a adevărurilor ținute sub cheie în cei 7 ani pe care Ana și i-a dedicat integral meseriei de mamă. Siliți de dispariția fiului și de interacțiunea cu cei doi polițiști care pornesc căutarea (Catalina Saavedra, ireproșabilă, și Yair Juri, în rol foarte secundar), Ana și Mateo sunt siliți să recunoască și să-și recunoască frustrări, angoase, sentimente de soi soiul, de care, în condiții normale, n-ar fi avut vreme / disponibilitate / curaj să se apropie.
Mateo e primul care își exteriorizează disperarea. Ana vrea să pară în control, dar, pe măsura apropierii nopții celei reci în pădurea vizitată de pume, personajul Antoniei Zegers (actrița gradează fără reproș căderile succesive în infernul personal ale mamei) admite posibilitatea întâmplării tragediei și pornește confesiunea. Mateo încasează dezvăluire după dezvăluire, lovitură după lovitură, parează, dar apărarea lui, deși justă în teorie, se izbește de torentul emoțional izbucnit de / din cea pe care se vede treaba că uitase să o mai privească în anii de pe urmă.
Matías Bize și directorul său de imagine, Gabriel Díaz, aduc pe ecran scenariul ca o lamă de cuțit al lui Coral Cruz cu un perfect balans între detaliile incidentului care a declanșat intriga (deloc de neglijat trăsăturile abrupte ale comportamentului lui Lucas) și tonele de lucruri nespuse de-a lungul relației între cei doi protagoniști. Trecutul e brusc adus la zi, ca un prieten vechi, pe care îl revezi după ce a fost plecat într-o lungă călătorie ce v-a schimbat amândurora viețile.
E banal de spus că El castigo / Pedeapsa (ar fi putut oricând fi unul dintre titlurile Noului Val românesc) nu propune personaje integral pozitive sau negative. E important de spus că noul film al lui Bize & Cruz nu evită să lumineze vini. În aceeași măsură în care nu judecă, El castigo / Pedeapsa nici nu cruță. Personajele sale au ajuns în situația în care se află din anumite cauze, pe baza anumitor greșeli. A le ecraniza nu înseamnă a le arăta cu degetul. Nu Lucas pedepsește, ci oglinda prea îndelungată vreme neglijată.