Din cele 350 de proiecții și evenimente propuse de organizatori, peste 100 au fost sold out. Cu o creștere de 8% față de anul trecut, TIFF.22 a înregistrat 110.000 de bilete vândute. Activitățile cu intrare gratuită din Florești, dedicate copiilor și părinților, masterclass-urile ținute de invitații speciali ai festivalului - Geoffrey Rush, Oliver Stone, Timothy Spall și Michel Franco - întâlnirile zilnice cu actori și regizori din TIFF Lounge, dar și expozițiile de la Muzeul de Artă, contribuie la bilanțul final: 125.000 de participanți.
În top 5 al celor mai vizionate producții din festival, filmului Asteroid City i se alătură Northern Comfort / Confort Nordic (r. Hafsteinn Gunnar Sigurosson), Casablanca (r. Michael Curtiz), Libertate (r. Tudor Giurgiu) și Încă două lozuri (r. Paul Negoescu). De mare succes s-a bucurat și TIFF Picnic, care a avut loc la Muzeul Etnografic "Romulus Vuia". Printre evenimentele sold-out se numără cine-concertul S-a furat o bombă (r. Ion Popescu-Gopo), filmul moldovenesc Carbon (r. Ion Borș), care a câștigat și Premiul Publicului, filmele spaniole Upon Entry / Viza de intrare (r. Alejandro Rojas, Juan Sebastián Vasquez) și Stories Not To Be Told / Povești indiscrete (r. Cesc Gay) sau filmele românești MMXX (r. Cristi Puiu) și Vulturii din Țaga (r. Adina Popescu, Iulian Ghervase). Dintre concertele ediției, pionierii muzicii electronice Tangerin Dream au adunat cei mai mulți spectatori.
Proiecția filmului Shine / Strălucire (r. Scott Hicks), la care a participat și actorul Geoffrey Rush, a fost îndelung aplaudată de o sală plină de spectatori:
"A fost o săptămână extraordinară pentru mine. Oamenii din festival au fost generoși, din toate punctele de vedere. Sunt foarte recunoscător pentru proiecția filmului Shine, nu am mai avut parte de o astfel de primire de foarte mult timp. Legătura mea cu România a început atunci când am decis să traduc Regele Moare, piesa dramaturgului Eugen Ionesco, în care am jucat și care mi-a adus multe premii. Iar acum, faptul că sunt aici, în țara natală a lui Ionescu, e o încununare a acestei relații. Publicul și toți românii pe care i-am întâlnit, încă din avionul care m-a adus la Cluj, au fost calzi și primitori. Două fete au crezut chiar că sunt Regele Angliei. Cine sunt eu să le contrazic?" a spus Rush pe scena Galei.
Organizatorii au anunțat și datele celei de-a 23-a ediții TIFF, care va avea loc între 14 - 23 iunie 2024 la Cluj-Napoca. Până atunci, filmele TIFF vor putea urmărite în alte festivaluri din țară: la Sunscreen Film & Arts Festival în Constanța (17 - 20 august 2023), la TIFF Sibiu (7 - 10 septembrie 2023) și TIFF Oradea (29 septembrie - 1 octombrie 2023).
Imagini, filmări și interviuri de la TIFF.22 se pot găsi pe pagina de YouTube a festivalului sau pe canalele de social media.
***
Ne puteți urmări pe:
tiff.ro | Facebook | Instagram | Youtube | TikTok
***
Festivalul Internațional de Film Transilvania este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociația Festivalul de Film Transilvania.
Cu sprijinul: Ministerul Culturii, Centrul Național al Cinematografiei, Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca, Insitutul Cultural Român, Europa Creativă - MEDIA, Scandinavian Films
Sub-egida: UNESCO City of Film
Prezentat de: Banca Transilvania
Sponsori: Mastercard, Vodafone, LIDL, Audi & Autoworld, Cemacon, MOL România, Ursus, Tenaris Silcotub, IQOS, Fortech, Regina Maria, Pepsi, JTI, Campari, Armani Beauty, Emerson, McDonalds, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmburești, Iulius Mall, E-ON, Compania de Apă Someș, Conceptual Lab by Theo Nissim, Farmec, Foundever, Domeniile Averesti, Pandora, Cotnari,.msg România, CSI
Cafeaua oficială: NESPRESSO
Transportator oficial: Tarom
Asigurător oficial: Groupama
Partener logistic: DHL
Partener de comunicare: Leo Burnett
Partener vestimentație: Tudor Tailor
Partener tehnologic: Reea
Partener de ospitalitate: Eximtur
Parteneri: PMA, Lecom, Promelek XXI, Luna Cleaning, Supercom, Verdino, Carturesti, Ototo
Partener media principal: PRO TV și Pro Cinema
Recomandat de: Europa FM
Partener de monitorizare: MediaTRUST
Parteneri media: ELLE, Radio România Cultural, TV5MONDE, TV5MONDEplus, Adevărul, Dilema Veche, OK! Magazine, A List Magazine, Cinemap, Zile și Nopți, AGERPRES, Gen, stiri!, Revista BIZ, Haute Culture Magazine, Films in Frame, Scena9, Observator Cultural, LiterNet, AaRC, Utopia Balcanica
Afaceri.news, Maszol, Monitorul de Cluj, Radio Cluj, Radio Transilvania, Ziua de Cluj
Parteneri media internaționali: Screen International