Am vrut să montez piesa de teatru Cutremur în Londra a lui Mike Bartlett pentru că problema moștenirii istorice este una personală. Am vrut să explorez conceptul de moștenire, atât la nivel global, cât și la nivel individual. Prin global, mă refer la moștenirea Pământului așa cum o primim în momentul nașterii noastre. Teama de dezastre naturale este o prezență puternică în viața oamenilor și a avut un impact semnificativ asupra mea, o emoție care m-a însoțit încă din copilărie. Moștenirea individului este comportamentul pe care îl preluăm în timpul socializării, genetica noastră, comportamentele pe care le moștenim de la părinții noștri. Relația cu părinții noștri determină puternic modul în care ne trăim viața - acest lucru este puternic prezent și în spectacolul. Punctul de plecare al piesei este un eveniment din trecut, moartea mamei, care a afectat atât prezentul fetelor, cât și relația lor cu tatăl lor. În spectacolul meu, am vrut să subliniez relația problematică a tatălui văduv cu fiicele sale, deoarece singurătatea este foarte prezentă într-o lume în care frica este aproape naturală, iar lipsa de siguranță a familiei poate împinge un individ la extreme. Mediul înconjurător și tema salvării sau distrugerii Pământului au oferit un cadru excelent pentru a desluși această problemă.
Pământul este mai puternic în ciuda impactului suferit. Trebuie să ne asumăm responsabilitatea pentru problemele și daunele naturale cauzate de societatea modernă, iar teama de "reglare de conturi" ne va defini mai devreme sau mai târziu viața. Cred că spectacolul reușește să atragă publicul pentru că nu se referă în mod special la Pământ și la subiectul acum la modă al poluării mediului, ci la poziția individului în această lume. Spectacolul se concentrează pe modul în care putem trăi o viață plină și fericită în condițiile de viață precare de astăzi, cauzate nu numai de distrugerea lentă a Pământului, ci și de războaie și epidemii. În viețile celor trei surori, pierderea ia diferite forme, iar la începutul spectacolului, toate trei trec printr-un fel de criză. Ne aflăm în multe dintre aceste situații și, de cele mai multe ori, ne bazăm pe oamenii din jurul nostru. Pentru aceste personaje, singurătatea este cel mai mare obstacol în calea scăpării lor din disperare.
Cutremur în Londra a fost prima mea producție de examen. Selecția echipei de creație a fost importantă pentru mine. Am simțit că selecția echipei mele de fond (consultant dramatic, scenograf și compozitor) a fost esențială. Din fericire, s-a dovedit foarte repede că am găsit o voce comună, iar munca noastră împreună a fost atât de eficientă și productivă încât lucrez cu ei de atunci. Distribuția a fost aleasă dintre studenții Universității de Arte din Târgu Mureș și actori ai Companiei Tompa Miklós a Teatrului Național din Târgu Mureș. Din distribuție au făcut parte actori profesioniști, studenți masteranzi și studenți de licență. O caracteristică interesantă a distribuției a fost faptul că Ramona Gecse, care a jucat rolul Freyei, a jucat în producție împreună cu propriii studenți. A fost foarte special să urmăresc acest lucru din exterior, deoarece am putut fi martoră la modul în care aceștia creează și gândesc acum împreună. Ramona nu i-a făcut nici o clipă pe studenți să simtă că este prezentă în calitate de profesor, iar ei au văzut-o ca pe un partener egal. Am lucrat cu o distribuție mare și, deși la început a fost descurajant, a avut un efect pozitiv asupra dezvoltării mele ca regizor.
Cea mai dificilă parte a procesului de creație a fost lucrul cu structura textului. Dramaturgia de tip mozaic, aproape cinematografică, a îngreunat procesul, deoarece a fost mai greu, ca începător, să vezi structura întregii piesei. Întregul text al spectacolului a fost tradus din limba engleză în maghiară de către dramaturgul Réka Takács. Am făcut multe modificări la text și la scene după traducere, adaptându-le la concept și în timpul procesului de repetiții. Am schimbat ordinea scenelor chiar în ultima săptămână. În acest moment, ca regizor absolvent, simt că această producție va fi întotdeauna un moment definitoriu pentru mine, deoarece a fost prima dată când am putut lucra ca regizor, iar povestea va avea întotdeauna o semnificație personală pentru mine.
(foto: István Kovács)
Cutremur la Londra de Mike Bartlett
Traducere: Takács Réka
Regia artistică: Dobrovszki Dóra
Decorul: Mihály Kata
Costumele: Mihály Kata
Coregrafia, mișcarea scenică, muzica: Pósa Fruzsina, Marton Richard-Zoltán
Distribuția: Freya: Gecse Ramóna / Sarah: Renczés Viktória / Jasmine: Karsai Dóri / Robert: Korpos András / Grace: Simon Boglárka- Katalin/ Colin: Rózsa László / Steve: Németh Kristóf / Tom: Mihály János / Peter, Emily: Göllner Boróka / Carter: Radu Enrik / Daniel, Dr. Tim: Csiky-Csongor Ábel / Roy, Simon: Antal Ádám / Casey: Elek Ágota / Narator: Hajas Krisztián /Mamelor: Drunek Sára, Elek Ágota, Simon Boglárka-Katalin.