noiembrie 2024
Emaus
Citiți Jurnalul de creație al lui Dan Coza, co-regizor al spectacolului, aici.
Citiți Jurnalul de creație al Clarei Pop, scenografa spectacolului, aici.
Citiți Jurnalul de creație al lui Dani Buglea, lighting designerul spectacolului, aici.
Citiți Jurnalul de creație al lui Adrian Piciorea, sound designerul spectacolului, aici.

Notă: Karla Broșteanu este graphic designerul spectacolului Emaus.

Pentru proiectul de teatru Emaus, inspirat de romanul lui Alessandro Baricco, abordarea grafică s-a bazat pe o documentare amănunțită a epocii și atmosferei descrise în text. Am ales să folosesc Forma, un font clasic și expresiv, care rezonează profund cu perioada și locul desfășurării acțiunii. Indirect, Forma a influențat și conceperea fontului personalizat folosit în titlul spectacolului.

Fontul Forma a fost creat de renumitul designer italian Aldo Novarese, la Fonderia Nebiolo din Torino, un centru esențial pentru tipografie și design în anii 1960-1970. Conceput în 1968, Forma este considerat un exemplu clasic de eleganță și modernism funcțional, întruchipând perfect stilul și ambițiile epocii. Alegerea acestui font reprezintă, astfel, o întoarcere la originile esteticii italiene, care evocă o simplitate rafinată, oglindită și în scriitura lui Baricco.


Pornind de la Forma, am imaginat apoi o adaptare tipografică personalizată pentru titlul spectacolului. M-a interesat să creez ceva specific adolescenței, cu un caracter jucăuș și rebel, dar care să contribuie, totodată, la transpunerea spectatorului într-un spațiu aflat la granița dintre libertate și constrângere. Forma groasă și textura grunge a fontului provoacă un impact vizual puternic, aliniindu-se, după mine, parcursului emoțional haotic al protagoniștilor.


Compoziția afișului s-a conturat în jurul ideii de mișcare și decădere, o reflexie a tumultului interior al personajelor și a traseului lor spiritual fragmentat. Am introdus un joc de fotografii, realizate de Albert Dobrin, cu personaje în cădere, care induc senzația de pierdere și dezechilibru - teme dominante în evoluția poveștii. Tot fotografiile au inspirat și paleta cromatică sobră a afișului, care pune accent, deopotrivă, pe stări grave și melancolice. Elementele grafice și fontul special creat converg pentru a reda atât dramatismul și fragilitatea inerente adolescenței, cât și intensitatea violentă și decadența Anilor de Plumb, una dintre cele mai turbulente perioade din istoria Italiei moderne postbelice.

Întreaga identitate vizuală a proiectului Emaus este rezultatul unei căutări elaborate de a exprima simplu o estetică autentică, fidelă înțelegerilor pe care le-am desprins din universul romanului și din colaborarea cu restul echipei. Toate materialele grafice, de la afișul principal și fontul personalizat și până la grafica postărilor din mediul online și elementele vizuale introduse în scenografie - revista de Formula 1, coperta cărții de telefon, designul cu aspect de marmură al covorului de scenă sau textele proiectate pe supratitrare - sper să ofere publicului o experiență vizuală complexă, care să susțină imaginea de ansamblu a spectacolului, dar și promovarea lui.

O bună parte din documentarea mea vizuală se regăsește în revista de Formula 1, folosită ca obiect de recuzită în spectacol. Aceasta poate fi consultată / descărcată aici, într-o variantă digitală.

(Coperta revistei de Formula 1 din spectacolul Emaus)
(Revista creată de Karla în spectacolul Emaus, Teatrul Excelsior, foto: Andrei Gîndac)
(Coperta cărții de telefon din spectacolul Emaus)

(va urma - jurnalul de creație al Marianei Gavriciuc, coregrafa spectacolului)

Emaus
după romanul omonim de Alessandro Baricco / dramatizare colectivă coordonată de Edda Coza / traducerea romanului: Gabriela Lungu
regia: Edda Coza și Dan Coza
coregrafia și mișcarea scenică: Mariana Gavriciuc / scenografia: Clara Pop / muzica originală și sound design: Adrian Piciorea & RAW Creatives / lighting design: Dani Buglea / graphic design: Karla Broșteanu / asistență de regie: Delia Neculau / asistență de scenografie: Sofia Iorga / foto afiș: Albert Dobrin
distribuția: Eduard Chimac (Naratorul), Irina Ștefan (Andre), Vlad Crudu (Luca), Iustin Danalache (Sfântul), Tony Macpela (Bobby)

mulțumiri speciale: Corrado D'Andrea și Anastasia Grigore
parteneri: Teatrul Național "I.L. Caragiale", Asociația Hearth, LiterNet
Proiect realizat de Asociația Tangent în co-producție cu Teatrul Excelsior și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

De: după Alessandro Baricco Regia: Edda Coza și Dan Coza Cu: Eduard Chimac, Irina Ștefan, Vlad Crudu, Iustin Danalache, Tony Macpela

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus