octombrie 2023
În noaptea de sâmbătă, 7 spre 8 octombrie 2023, de la ora 20.00, TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova vă propun un maraton cinematografic cu filme realizate de Alexandru Solomon: Război pe calea undelor, Marele jaf comunist, Kapitalism - rețeta noastră secretă, Ouăle lui Tarzan, Arsenie. Viața de apoi (câteva fragmente scoase la montaj), România: Patru patrii, Franzela exilului, Viață de câine și Cameleonul.

Alexandru Solomon, unul dintre cei mai importanți regizori de film documentar din România, este primul invitat al noului sezon Noaptea Albă a Filmului Românesc, sâmbătă, 7 octombrie 2023, la TVR Cultural, TVR Moldova, TVR Internațional.

 Sub genericul Viața de apoi, o emisiune-dezbatere moderată de Daniela Zeca-Buzura va prefața de la ora 19:00 noul sezon Noaptea Albă a Filmului Românesc. "În acest maraton, devenit un brand al canalului cultural din cadrul serviciului public de televiziune, sunt cuprinse și două secvențe care au căzut la montaj, din recenta și controversata producție Arsenie. Viața de apoi, semnată Alexandru Solomon și aflată în cinematografe din 1 septembrie 2023. Noul titlu al regizorului este un bun prilej pentru a iniția o dezbatere interesantă și echilibrată asupra unui demers care a produs dispute în presă și pe rețele de socializare. Vă invităm așadar să ne urmăriți sâmbătă , 7 octombrie 2023, de la ora 19, pe TVR Cultural", spune Daniela Zeca Buzura despre ediția specială.

Absolvent al Facultății de Film din București, în 1991, Alecu Solomon, așa cum îi spun cei apropiați, a debutat ca operator la Privește înainte cu mânie, film în regia lui Nicolae Mărgineanu, pentru care a fost premiat la International Camera Festival. În paralel cu activitatea de director de imagine, cineastul a scris și regizat, începând cu anul 1993, mai multe filme documentare.

Alecu Solomon (foto: Sabina Costinel)

"Să faci documentar e un fel de a doua natură. E un stil de viață, nu e o profesie. Vrei ca tipul ăsta de viață să rămână vie, nu să rămână o formulă închistată, chiar dacă e comodă. Mai degrabă mă sperie formulele și succesul de tipul ăsta, de aia încerc alte lucruri. Încercările necesită timp. Între Kapitalism și Tarzan au trecut șapte ani. Am mai făcut România scriitorilor între timp și niște mici alte lucruri, dar a fost o perioadă lungă, pentru că întâi și întâi a trebuit să înțeleg teritoriul ăla, toată zona asta istorică, științifică- Abhazia, să mă adaptez și să găsesc o formulă de film pe o realitate complet nouă. Procesul e mai important decât filmul și devine o bucată din viața ta în care evoluezi, nu stai pe loc", spune Alexandru Solomon, în interviul acordat TVR, disponibil integral pe LiterNet aici.

Realizate ca producții independente, documentarele sale au fost premiate în țară și străinătate. Franzela exilului, despre I.L. Caragiale la Berlin, a obținut Premiul Special al Juriului, UCIN 2003. Atât Omul cu o mie de ochi, un film despre viața și fotografiile lui Iosif Berman, cât și Viață de câine - o radiografie a Bucureștiului ca sat fără câini și oraș cu câini - au fost desemnate drept Cele mai bune documentare la Festivalul DaKINO în 2001, respectiv 1998. Pentru iubitorii acestui gen, Noaptea Albă a Filmului Românesc a pregătit la TVR Cultural, sâmbătă, 7 octombrie 2023, începând cu ora 20:00, opt dintre cele mai cunoscute, dezbătute și apreciate documentare semnate de Alexandru Solomon: Război pe calea undelor, Marele jaf comunist, Kapitalism - rețeta noastră secretă, Ouăle lui Tarzan, România: Patru patrii, Franzela exilului, Viață de câine, și filmul realizat în perioada studenției, Cameleonul (1991), despre procesele de conștiință ale unui gangster local.

În portretul realizat de producătoarea Claudia Nedelcu Duca, difuzat de la ora 20:00 (și disponibil integral pe LiterNet aici), îl vom descoperi pe cineast, de la începuturile sale ca asistent și mai apoi, director de imagine și până la scenarist și regizor al documentarelor de lung și scurtmetraj.
"N-am avut niciodată impulsul ăsta de a vorbi unui public elitist. Îmi doream ca filmele să fie văzute de cât mai multă lume, să aibă un factor de atracție și spectaculos, dar care să pună oamenii pe gânduri. Nu știu dacă răul vine dinspre televiziune. Cred că și televiziunile au fost supuse acestui aer al timpului care este dictat de trecerea în online, de atenție din ce în ce mai redusă, de durate din ce în ce mai reduse, de un limbaj din ce în ce mai direct. În același timp trebuie să ne gândim că documentarul a pătruns în festivalurile mari după 2000 deci, în aceeași perioadă în care vorbim că lucrurile au luat-o pe o pantă descendentă în ceea ce privește televiziunile și porțile astea mainstream de distribuție. În ultimii 10-15 ani, festivalurile au acceptat documentar în secțiunile competitive și vorbesc de festivaluri generaliste și de clasa A - Veneția, Cannes, Berlin și așa mai departe. Înainte erau festivaluri dedicate pe documentar: ai menționat IDFA și altele sau erau secțiuni de documentar. M-am întors de la Karlovy Vary, secțiunea asta, Proxima, de cinema îndrăzneț, cum spun ei, mixează documentar cu ficțiune. Când citești sinopsisurile, nici nu mai știi ce e ce", adaugă Alexandru Solomon în interviul acordat pentru Noaptea Albă a Filmului Românesc, la TVR Cultural, disponibil integral pe LiterNet aici.

Partenerii acestei ediții sunt: LiterNet, HiFilm, Fundația Arte Vizuale, U.N.A.T.C..

Filme documentare difuzate la Noaptea Albă a Filmului Românesc

Ora 20.30. Război pe calea undelor (Cold Waves, 2007)
Lungmetraj documentar despre secția română a postului Radio Europa Liberă, dar și despre propagandă și terorism în timpul Războiului Rece. În anii '70-'80, Radio Europa Liberă era supapa de evacuare a nemulțumirilor și confidentul a milioane de români, "singurul care spunea adevărul într-o lume falsificată de propagandă". Dacă pentru milioanele de ascultători Europa Liberă reprezenta vocea care le făcea auzite nemulțumirile, pentru regimul comunist postul de radio era un dușman care trebuia redus la tăcere.
Invitați: Monica Lovinescu, Ioana Măgură-Bernard, Mary Georgescu, Șerban Orescu, Nestor Ratesh, Emil Hurezeanu, Neculai Constantin Munteanu și Andrei Voiculescu.
Dacă ascultăm cu atenție vocile trecutului, s-ar putea să înțelegem ce se petrece sub ochii noștri.

Ora 22.20. Marele jaf comunist (2004)
În august 1959, șase foști membri ai nomenclaturii comuniste fură o mașină a Băncii Naționale din București, în care se aflau 1,6 milioane de lei. După arestarea lor, li se cere să reconstituie furtul și ancheta în fața aparatului de filmat. Apoi, sunt condamnați la moarte prin împușcare. La mai puțin de un an, pe ecrane este prezentat filmul Reconstituirea (film realizat de Virgil Calotescu), perceput ca o amenințare la adresa regimului. Filmul stârnește senzație și multe întrebări. După 45 de ani, Alexandru Solomon revine asupra evenimentului în Marele jaf comunist. Regizorul prezintă interviuri cu milițieni și securiști care au lucrat la acest caz, dar sunt intervievați și cei care au suferit în urma anchetei brutale. "Victimele colaterale" în ancheta de două luni din 1959 povestesc care au fost metodele de "aflare a adevărului": bătăi și amenințări.
Narator: Victor Rebengiuc
Filmul a intrat în Selecție Joris Ivens, IDFA Amsterdam, 2004 și a fost premiat la Festivalul Pessac, 2004, cu Premiul pentru documentar istoric; la Documenta Madrid, cu Premiul pentru valori sociale, în 2005. A obținut Marele Premiu la Mediawave Gyor, Ungaria, în 2005.

Ora 23.45. Kapitalism - rețeta noastră secretă (România, Franța 2010)
"Imaginați-vă că Ceaușescu s-a întors la 20 de ani după ce a fost răsturnat și executat. Că ar compara starea în care a lăsat țara atunci cu cea în care se află astăzi. Imaginați-vă că fostul dictator comunist ar înțelege că cei ce au construit Capitalismul sunt unii dintre apropiații săi de odinioară și că românii în general nu se gândesc decât la bani, mașini și consum.
Propunerea ar putea părea absurdă sau ciudată - și este. Dar cum altfel este realitatea post-comunistă? Prefer să o văd ca pe o comedie. Oricum, nu putem schimba mare lucru. După ce țările din estul Europei au fost primite în Uniunea Europeană, rețeta noastră de capitalism ar putea avea succes și alte țări ale lumii", spunea Alexandru Solomon despre Kapitalism - Rețeta noastră secretă, un documentar care descrie parcursul societății noastre de la comunism la o economie originală de piață. Filmul reunește câțiva dintre magnații României, filmați la ei acasă, în reuniuni de afaceri sau în croazieră cu iahtul.
Invitați: Dinu Patriciu, George Becali, Dan Voiculescu și Dan Diaconescu.
Regizorul imaginează o întoarcere a lui Nicolae Ceaușescu în țară după 20 de ani de la execuția sa. Dictatorul ar avea surpriza de a-i revedea pe o parte din foștii conducători ai aparatului comunist, în prezent deveniți mari magnați. Filmul surprinde fenomenul privatizării forțate începute după căderea comunismului din România pe baza unei "rețete" al cărei compoziție cuprinde corupția, nepotismul și trecutul comunist. Sunt intervievați unii dintre cei mai controversați oameni de afaceri din țară precum Dan Diaconescu, Dinu Patriciu, Dan Voiculescu sau George Copos.

Ora 1.10. Ouăle lui Tarzan (România, Franța, 2017)
Documentarul Ouăle lui Tarzan pornește pe urma unei legendare inițiative a lui Stalin: crearea unui hibrid om-maimuță, un ideal al omului muncitor.
Având ca punct de pornire premisa că undeva în Caucaz există un laborator unde se fac în continuare experimente pentru obținerea acestui hibrid, regizorul realizează o interesantă combinație de SF și documentar, care împletește două planuri: cel al studiului cercetărilor pe maimuțe și cel al studiului lumii Abhaziei, paradis și iad în același timp, ce oferă o imagine comparabilă cu a României de după Revoluție.

Ora 3:00. Interviu cu Ilie Tudor și fragmente scoase la montaj din Arsenie. Viața de apoi
În cele 30 de minute care reflectă cel mai recent proiect al lui Alexandru Solomon vom urmări un interviu cu Ilie Tudor despre primele articole apărute în presa de la noi despre Arsenie Boca și un fragment bonus, neinclus in filmul documentar Arsenie. Viața de apoi. Pentru realizarea documentarului Arsenie. Viața de apoi, Alexandru Solomon s-a integrat in grupuri de pelerini și de loiali curentului din jurul lui Arsenie Boca, într-o încercare a regizorului de a intelege cultul din jurul lui Arsenie Boca și pe oamenii care merg in pelerinaje pe urmele acestuia. Grupul poartă dezbateri fascinante, iar aparatul de filmat le surprinde reactiile. Documentarul evidențiază și felul în care mass-media a contribuit la mitologizarea figurii lui Arsenie Boca, prezentând legende drept fapte.

Ora 3:30. România: Patru patrii (România, 2015)
Documentarul regizat de Alexandru Solomon are, de fapt, "cinci patrii". Cele patru ale scriitorilor Norman Manea, Gabriela Adameșteanu, Mircea Cărtărescu și Florin Lăzărescu, plus cea a regizorului. România: Patru patrii a fost contribuția românească la proiectul Europa scriitorilor, inițiat de Canalul ARTE, în care sunt cuprinse 16 țări: Belgia, Portugalia, Islanda, Austria, Marea Britanie, Suedia, Irlanda, Turcia, Germania, Grecia, Italia, Danemarca, Ungaria, Spania, Franța și România. Alexandru Solomon a fost solicitat să realizeze o imagine a țării prin prisma operei și vieții unor scriitori cunoscuți pentru lucrările lor, dar și pentru atitudinea civică. Cei patru scriitori aleși sunt din generații diferite și toți au recunoaștere internațională, sunt reprezentativi pentru elita intelectuală românească. Patriotismul lor nu e declarativ, ci inclus în felul în care trăiesc și scriu.

Ora 4:30.Franzela exilului, (România, 2002)
În 1905, Ion Luca Caragiale se instala în Germania cu intenție de a-și petrece acolo restul zilelor. Avea 52 de ani, era obosit de ofensele și decepțiile suferite în țară. După un secol, călătorim la Berlin pe urmele lui, încercând să aflăm: "cum a trăit Caragiale în exil?
Voci: Ștefan Iordache - vocea lui Caragiale & Vlad Zamfirescu - lectura comentariului.

Ora 5.00. Viață de câine (România, 1998)
Regizat de Alexandru Solomon și narat de actorul Victor Rebengiuc, Viață de câine este un documentar despre Bucureștiul care, până în urmă cu aproximativ un deceniu, a fost "capitala câinilor comunitari".
Deși România pare să fie astăzi un sat fără câini, Bucureștiul era la acea dată un oraș plin de câini. Aici, omul și câinele sunt două specii înnodate intim, contopite una-ntr-alta asemenea osândiților din infernul dantesc. Orașul avea în 1998 o populație de peste 200.000 de câini, săraci sau bogați, câini vagabonzi sau câini care se duc la coafor. Filmul arată viața acestei societăți paralele, care este o oglindă a societății "umane".

Ora 5:30 Cameleonul (România, 1991)
Producție ATF, Cameleonul este un film meditativ despre procesele de conștiință ale unui gangster local și încercările sale de a se desprinde din grupul de răufăcători-boemi. Narațiunea sugerează teme preferate în anii '90, precum supravegherea generalizată, metamorfoza doar la suprafață a regimului politic în postcomunism, dar și imposibilitatea de a evada din sistem.
Distribuție: Marian Rîlea, Gheorghe Visu, Mihai Bisericanu, Patric Petre Marin, Ionuț Antonie, Andrei Zaharescu.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus