octombrie 2023
Festivalul Internațional de Teatru și Arte Performative, Brăila, 2023
La spectacolul clujenilor de la Reactor, de acum câțiva ani, Dă-te din Soare (regia: Leta Popescu), un fel de teatru în teatru, de câte ori era pronunțat numele maestrului Alexandru Dabija, studenții în teatru cădeau efectiv pe spate de admirație. Delir general. La ediția din 2023 a festivalului brăilean, Alexandru Dabija a fost prezent cu două producții: La chestiune și Moș Nichifor. Vreau să spun că niciuna nu m-a dat pe spate, deși amândouă au calități de adaptare a textelor la caracterele distinctive ale scenei, mizanscene, desigur, ușor previzibile. Celebritățile, vedetele, numele răsunătoare sunt lăsate la urmă, adică în ultima zi de festival. După principiul Finis coronat opus. Și organizatorii au programat ca atare. Lui Alexandru Dabija i s-a alăturat, în al doilea spectacol menționat, Marcel Iureș. Companie de înaltă ținută, promițătoare, festivă, prestigioasă.


Din 2019, Marcel Iureș este punctul de atracție al transformării povestirii lui Creangă în spectacol la Teatrul Act. Valențele teatrale, prezente în textul povestașului nostru neaoș, clasic și ghiduș, sunt exploatate la maxima lor altitudine a expresivității, firește. Sunt decupate dialogurile pline de umor sănătos din Moș Nichifor Coțcariul și aranjate într-o succesiune firească, dincolo de orice suspiciune.


O undă de umor aduce și aranjamentul scenic. Căruța harabagiului e supradimensionată pe laterală. "Bagajele" tinerei femei, "măritată de două săptămâni cu Ițic, fiul jupânului Strul", ocupă tot spațiul scenei: chilote, pături, cufere, boccele mai mari sau mai mici, tot calabalâcul pe care nora lui Strul, "giupâneșica Malca", vrea să-l ducă la Piatra, la bărbățelul ei. Îmbrăcate țărănește, cu cușmă, jiletcă și cojocel (vestimentație propusă de Manuela Pungan), personajele vin din trecuta lume a humuleșteanului hâtru și isteț. Trăsături transferate lui Moș Nichifor, înțeleptul și vicleanul căruțaș, înzestrat cu bogata experiență de viață a țăranului. Vocea lui Marcel Iureș se potrivește perfect cu "morocăneala" lui Moș Nichifor, bătrânul care îndrugă mereu verzi și uscate să treacă vremea. "De glumeț, glumeț era moș Nichifor" spune Creangă și Marcel Iureș strecoară glumele într-o înlănțuire de vorbe înțelepte care dau un farmec discret și delicat personajului. O monotonie șugubeață, bine ticluită, ce devoalează nuanțat șireteniile personajului. O latentă și la fel de discretă distribuire a trăirilor exprimă Ruxandra Maniu, "giupâneșica Malca" cea fricoasă, temătoare de lupi și de alte stihii. Feminitatea personajului e învelită în straiele bunului simț de odinioară, o decență a cărei sănătoasă componentă e exteriorizată prin râsul degajat, din toată inima, după noaptea petrecută în pădure, locul unde le-a fost masul. Desigur, tot un șiretlic al habaragiului. În discursul actorilor nu pătrunde nicio undă se vulgaritate. Totul este lucrat fin, cu grațioasă și calculată subtilitate.


Duetul actoricesc e manevrat cu vădită comprehensiune, dusă în compania unor nostalgii recurente. Montarea lui Alexandru Dabija lasă impresia unei duioase șăgălnicii, păstrate în suflet ca melancolizări ale unor vremuri de odinioară, oglindite recreativ, amuzant, în opera lui Ion Creangă.


(foto: Alex Iureș)

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus