decembrie 2023
Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith
Nu scăpăm de teroarea drăcușorilor din telefoanele noastre mobile nici la teatru. Nu de obiecte, pentru că pe acestea le punem pe silențios în timpul reprezentației și ele tac, ci de malefica lor acțiune asupra psihicului nostru tot mai tulburat de himere virtuale. Adoratele noastre rețele Facebook și WhatsApp și câte încă alte site web-uri de interacționare rapidă, de care ne folosim zilnic ca niște posedați, ignorăm că pot să-ți aducă ghinionul în casă când nici nu te aștepți. Nu ele ca tehnologie, ci virușii găzduiți cu generozitate electronică, furișați ca niște viermișori sadici, ce rod din sensibilitatea și sentimentele tale sincere până te lasă falit. Statistica arată îngrijorător. Mulți naivi ajung să fie păcăliți de amăgitoarele contacte din virtualitatea imediată. Femei - virtuale amante; bărbați - virtuali amanți. Hakeri sau crackeri - virtuali binevoitori. Combinând structura unui reality-show cu un documentar tv de tip popular, Teatrul Național clujean a adus în fața spectatorilor cazul unui bătrân (ca mulți alții) păcălit de... cineva din Ghana, care avea nevoie de bani. Și așa aflăm Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith. Text și interpret Cosmin Stănilă, regia Doru Vatavului. Căci - nu-i așa? - și escrocarea sentimentală viețuiește pe net. Iată cum!


Taman asta vrea să ne demonstreze (în faze comice) Cosmin Stănilă, sufletul acestui gen original de investigare a realului implementat în iluzia scenică. Suntem introduși direct în intimitatea de pe desktop a calculatorului. Pagina de deschidere: câmp verde, cer senin. Un bătrân singuratic accesează pagină după pagină până dă de frumoasa Clara Smith, apariție fantomatică situată în mentalul imaginar al navigatorului pe net. Iluzionarea e splendid redată prin apariția Sânzianei Tarța în chip de "ispită moale" în spatele unei cortine semitransparente: Clara Smith din Ghana, așa cum și-o imaginează singuraticul Alexandru Gherase: frumoasă, senzuală, disponibilă. Diferența de vârstă dintre ei (43 de ani) nu contează. Un fleac. S-au văzut și cazuri de gerontofilie, nu numai de excroco-filie! Scenograful Adrian Balcău creează spațialitatea necesară intersectării dintre real și virtual, o vrajă ademenitoare pentru spectatori. La acest limbaj zigzagat cu inserții halucinogene contribuie productiv proiecțiile video ale Mirunei Croitoru și muzica lui Radu Dogaru. Glisarea între amăgire și speranță vizează ridicolul situației.


E limpede, bietul Alexandru Gherase pare victimă sigură a unui șantaj sentimental. Și-a vândut "Dacia bine întreținută" pentru a-i da 1.000 de euro iubitei virtuale să vină la el. Cosmin Stănilă face din el un convingător bătrân astenic, în egală măsură caraghios și simpatic în naivitatea și sinceritatea lui. Dus de nas de o damă de companie, care se dă drept Clara Smith, o femeie apetisantă. Sânziana Tarța știe să-și pună în evidență senzualitatea și dulcegăriile vocii pentru a-l seduce.


Dar loviturile de teatru nu lipsesc! (Atenție, urmează ceva spoilere!) Clara Smith nu e Clara Smith. Fotografia de copertă este un fals. În spatele ei se ascunde un băiețandru de 17 ani din Ghana, negrotei autentic politically correct, fără dinții din față, care vrea să scape de sărăcie și încearcă să facă rost de bani pe căi necinstite. Tot butonând pe tastatură, furtul de identitate i se pare varianta cea mai accesibilă. Și iată că Tahiru Abdulai apare pe ecran în dialog cu Alexandru Gherase care nu e nici el Alexandru Gherase, ci un tânăr artist român în căutarea unui subiect pentru scrierea unei piese de teatru. Aceasta! Livrată ca plecând de la un caz real. Această întâlnire pe calculator. Reale sunt identitățile codificate în liberă circulație pe net, producătoare de fericiri, dezastre sau chiar tragedii. Dar relația deconspirată cu inexistenta Clara Smith nu ajunge să fie o tragedie. Doar o dulcegărie să zicem așa, o poveste ca oricare alta din miile sau milioanele de pe net. Dialogul dintre Cosmin Stănilă, demachiat, și Tahiru Abdulai, fără dinți în față, se derulează în engleza internațională a navigatorilor pe net. Facilitate devenită păguboasă în unele cazuri. Nu numai tânărul ghanez a practicat un joc fraudulos, ci și românul în căutare de interacțiuni bizare. Ca atare, micul șmecheruț îl somează la plată pentru furtul de identitate. Bumerangul funcționează ca la carte. În aceste condiții, avertizările bancare, și nu numai, rămân valabile: Atenție la acțiuni frauduloase, nu deveni victimă!

Finalul e destul de alunecos, ca să nu spun nedeterminat. Dacă ar fi apărut pe scenă Tahiru Abdulai în carne și oase, băiețandrul din Ghana, descoperit întâmplător pe facebook, ar fi fost altceva. Ficțiunea literară ar fi devenit realitate ca la Surprize, surprize și realitatea conflictuală ar fi devenit cu adevărat amiabilă, ca să nu spun admirabilă.

(foto: Nicu Cherciu)



De: Cosmin Stănilă Regia: Doru Vatavului Cu: Cosmin Stănilă, Sânziana Tarța, Tahiru Abdulai

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus