iunie 2024
Festivalul TIFF 2024
Pentru că am crescut cu filme indiene, am plâns cu hohote la O floare și doi grădinari, Lustragiul sau Toată lumea este a mea, am fost foarte curioasă să descopăr ce se întâmplă cu cinematografia indiană contemporană, mai ales că și Mihai Chirilov vorbise în termeni elogioși despre noile producții care au depășit sau nu se încadrează în genul arhicunoscut Bollywood.

Aflat în competiție la TIFF.23, Girls Will Be Girls / Fetele tot fete vorbește despre Mira, o adolescentă care frecventează un pension cu reguli foarte stricte, undeva în zona muntoasă a Indiei. Mira este deșteaptă și sârguincioasă și tocmai a fost aleasă șefa colectivului de elevi, un statut care fusese deținut anterior doar de băieți. Pensionul la care învață Mira este mixt, însă băieții și fetele nu prea au voie să interacționeze și sunt permanent supravegheați de adulți. Uniformele fetelor trebuie să acopere genunchii, ținuta trebuie să fie cuviincioasă, comportamentul reținut, iar contactele cu băieții pe cât posibil foarte limitate.


La școală își face apariția un elev nou, pasionat de astronomie, care organizează observații ale cerului prin telescop pe acoperișul clădirii internatului. Sri are o atitudine dezinvoltă, căpătată în lungii ani pe care i-a petrecut cu familia în străinătate, iar pe Mira aerul lui degajat o fascinează. Pentru că nu se pot însă întâlni oriunde și oricum, fata îl invită pe Sri la ea acasă. Este momentul în care în poveste apare Anila, mama Mirei.

Regizoarea Shuchi Talati construiește un film plin de ambiguități și nuanțe, în care fiecare personaj are laturi luminoase și laturi întunecate, defecte și secrete și nimic nu este limpede sau tranșant.

Girls Will Be Girls vorbește despre sexualitate și despre trezirea instinctelor la vârsta adolescenței și o face cu multă sensibilitate și senzualitate. Mai vorbește însă și despre rivalitate feminină, despre instinctele unei femei adulte care cu greu își poate domoli pornirile, despre gelozie, șovăieli, trădare și dezamăgire. Prins la mijloc între mamă și fiică, Sri pare doar un pion, un pretext pentru ca cele două să se înfrunte.

Există și scene de dans, așa cum se întâmplă de regulă în filmele indiene, însă sunt scurte, voluptuoase și comunică extraordinar de bine raporturile de forțe dintre personaje.

În film își face loc și tatăl Mirei, o prezență episodică, furnizoare de bani pentru cheltuielile familiei și cam atât. Nu aflăm de ce este absent atât de multă vreme, însă putem bănui că și acolo există un conflict mocnit.

Desigur, dincolo de acest triunghi amoros, vedem în film și elemente din viața contemporană indiană, relațiile dintre mamă și fiică, sau dintre profesori și elevi, suficient cât să ne dăm seama cât de complexă și nuanțată este societatea indiană contemporană.

Aflată la primul său lungmetraj, după alte două scurtmetraje care se pot vedea pe internet (aici: shuchitalati.com), Shuchi Talati se declară interesată de subiecte legate de gen, sexualitate și identitate. Filmul Girls Will Be Girls a avut premiera mondială la Festivalul Sundance, unde a și câștigat premiul special al publicului.

Dacă ar fi să-i găsesc și un defect acestui film minunat despre maturizare, rivalitate și gelozie, aș zice că ar fi putut fi cu vreun sfert de oră mai scurt, însă filmările sunt frumoase, iar povestea este spusă cu multă inteligență și empatie și nu devine chinuitoare pentru spectator.

Rămâi cu multe întrebări și nedumeriri la final, dar și cu un sentiment plăcut de intimitate feminină împărtășită cu tandrețe și înțelegere. Pentru că la orice vârstă fetele vor doar să iubească.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus