Suplimentul de cultură / noiembrie 2006
Înainte să împlinească 18 ani, Tori Amos era comparată cu Kate Bush. Se spune că Amos nu a ascultat-o pe interpreta britanică, a cărei voce era celebră pentru faptul că putea să acopere patru octave, decît foarte tîrziu, după ce apăruseră primele păreri legate de asemănarea dintre ele. Chiar dacă era cunoscută pentru apariţiile pe scena muzicală din Baltimore, Maryland şi Washington, Tori Amos a fost mai întîi actriţă. La 21 de ani s-a mutat în Los Angeles, unde se pare că a cîştigat un rol pentru o reclamă la fulgi de cereale, rol pentru care candidase alături de o tînără necunoscută pe atunci, Sarah Jessica Parker.

Debutul ei ca muzician este legat de trupa Y Kant Tori Read, un eşec din punct de vedere comercial. Astăzi, faptul că tirajul albumului Y Kant Tori Read din 1988 a fost blocat la o cifră minimă pentru a reduce pierderile a transformat ediţia originală într-un obiect pentru care colecţionarii sînt dispuşi să plătească sume destul de mari.

Deşi producătorii considerau că talentul lui Tori ar putea să se dezvolte, aceeaşi casă de discuri care îi cerea materiale noi respingea propunerile ei. Piesele acompaniate de pian pe care artista se încăpăţîna să le scrie erau catalogate ca prea cuminţi pentru începutul anilor '90, cînd legea comerţului muzical era făcută de revelaţiile genurilor grunge, rap, hip-hop sau dance.

Din momentul cînd a început să introducă în piesele pe care le-a compus elemente biografice şi a ales să cînte despre religiozitatea părinţilor, primele experienţe sexuale sau deja celebrul viol care a traumatizat-o în primii ani petrecuţi în Los Angeles, Tori Amos a prezentat interes pentru producătorii care, pînă atunci, o refuzau. Strategia de lansare a profitat de interesul pe care piaţa britanică îl arăta pentru muzicieni ce stau deoparte de curentele în vogă. Aşa se face că în primele luni ale anului 1991, Amos a cîntat în baruri din Londra şi în concerte cu un public restrîns, la care erau invitaţi jurnalişti ce au făcut cunoscut destul de repede numele tinerei interprete.

Cînd a lansat primul album personal, Little Earthquakes (1992), vînzările în toată lumea au trecut de două milioane de exemplare.

În luna septembrie a acestui an, Tori Amos a scos pe piaţă o colecţie de cinci discuri, A Piano: The Collection, pe care a strîns înregistrări rare şi piese mai vechi ce nu fuseseră lansate pînă acum.

Amos a povestit că unele piese la care renunţase în momentul scrierii nu au avut nevoie, acum, după 5 sau 10 ani, decît de cîteva elemente foarte simple pentru a fi destul de puternice pe disc. De pe materialele lansate acum o lună şi jumătate nu lipsesc piesele celebre semnate de Tori Amos de-a lungul carierei, dar, de cele mai multe ori, este vorba despre variante remixate.

"Am înţeles destul de devreme ce se întîmplă atunci cînd faci lucruri împotriva a ceea ce eşti, de fapt. Trebuie să poţi să te uiţi în oglindă spunînd: fac schimbări pe care sînt în stare să le suport", declara Tori Amos.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus