Rodica Sava a avut o idee excelentă atunci când a creat emisiunea "Muzicieni de azi, muzicieni de mâine" la Radio România Cultural. Mulţi tineri instrumentişti şi cântăreţi au păşit pentru prima oară pe scenă sub auspiciile acestei emisiuni. Recitalurile au loc în fiecare săptămână (de-a lungul întregului an) în studioul "Alfred Alessandrescu" al Radiodifuziunii; concertele sunt programate mai rar şi fac parte din stagiunea Orchestrei de Cameră Radio din studioul "Mihail Jora". Şi unele şi altele se transmit în direct la radio.
De regulă, se aleg patru interpreţi, de la elevi din clasele primare până la studenţi, sunt prezentaţi pe rând de către un redactor şi cântă fiecare câte o lucrare. Fireşte, concertele se desfăşoară cu mai mult fast, sala se umple de rude şi prieteni, iar de prezentare se ocupă chiar doamna Rodica Sava.
Dacă m-ar pune pe mine cineva să fac treaba asta, cu siguranţă n-aş scoate-o la capăt la fel de bine. În primul rând, pentru că n-aş putea să-i laud de-a valma pe cei care urmează să cânte, spunând despre fiecare că e "minunat" sau că premiile la nişte biete concursuri provinciale ("aranjate", majoritatea) reprezintă garanţia unei viitoare cariere pline de strălucire.
În al doilea rând, deoarece n-aş izbuti să stimulez şi să fac credibilă acea atmosferă de entuziasm debordant (în care micii interpreţi, mai ales, sunt copleşiţi de numeroasele buchete de flori scumpe, pentru înmânarea cărora se stă la coadă, iar la sfârşitul întregului concert toţi participanţii sunt aliniaţi pe scenă de către prezentatoare şi felicitările şi pupăturile durează încă o bună bucată de vreme) - cu toate că doar unul sau doi cântă cum se cuvine, iar ceilalţi mai mult se chinuie.
Situaţia descrisă mai sus se aplică perfect concertului de miercuri 21 februarie 2007: trei instrumentişti şi o cântăreaţă, doi buni şi doi slabi, laude exagerate pentru toţi, efuziune florală, surâsuri şi strălucire artificială - ca la o serbare de sfârşit de an şcolar.
Singura care a atras atenţia în mod special a fost pianista de 9 ani Daria Ioana Tudor. A interpretat Concertul în re major de Haydn cu siguranţă, ca o persoană matură, lăsând să se vadă că înţelege realmente ceea ce cântă şi dovedind o stăpânire de sine remarcabilă pentru vârsta ei. Comparaţia cu Alina Elena Bercu şi chiar cu Mihaela Ursuleasa, două pianiste de notorietate (mai cu seamă cea de a doua), afirmate şi ele foarte devreme, mi se pare în acest caz îndreptăţită.
O impresie bună a lăsat şi clarinetistul Albert Mădălin Codreanu, student în anul II la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, cu Concertul în mi bemol major de Frantişek Kramar-Krommer. Are o surprinzătoare uşurinţă tehnică şi un sunet plăcut.
În schimb, soprana Luminiţa Andrei, studentă în anul II la aceeaşi facultate bucureşteană, şi violonista coreeană de 13 ani, Kim Min Ji, elevă la Liceul de Muzică "George Enescu", nu erau pregătite să apară pe scenă. Prima a încercat să cânte două arii mozartiene (din operele Cosi fan tutte şi Flautul fermecat), a doua Concertul nr. 3, în sol major, tot de Mozart, cu acelaşi rezultat dezamăgitor (pentru mine, cel puţin). Am avut însă impresia că ele nu erau prea afectate, dimpotrivă...
Socotesc că politica de a lăuda fără discriminare are consecinţe dintre cele mai nefaste: uniformizează valorile, micşorându-le pe cele reale şi umflându-le pe cele doar presupuse, adesea inexistente. Speranţele neîndreptăţite vor fi drastic contrazise mai târziu şi aşa-zişii "muzicieni de azi" nu vor fi aceiaşi cu cei "de mâine".
Alexandru Ganea, dirijorul concertului, i-a acompaniat fără probleme deosebite pe toţi cei patru interpreţi. Ca să-mi fac însă o părere cât de cât corectă despre profesionalismul său în materie de dirijat, ar trebui să-l urmăresc într-o lucrare simfonică de anvergură. Cu altă ocazie, aşadar.