Notes on a Scandal / Jurnalul unui scandal (regizat de sir Richard Eyre, distins regizor de teatru căruia îi mai datorăm Iris şi superbul Stage Beauty) este ecranizarea unui roman scris de Zoe Heller. La baza acestuia ar sta - pare-se - un fapt divers (scandalos): o profesoară dovedită că a întreţinut relaţii sexuale cu un elev al său minor. "Cazul" s-a petrecut în Statele Unite şi a făcut prima pagină a ziarelor în urmă cu mulţi ani; profesoara a fost trimisă la închisoare, iar elevul său mutat într-un centru de reeducare. Clenciul poveştii reale lipseşte din filmul lui Eyre: profesoara şi elevul erau îndrăgostiţi, ea rămăsese însărcinată cu copilul lui, iar după ispăşirea pedepsei - şi majoratul elevului - cei doi s-au mutat împreună şi trăiesc fericiţi, cu copil cu tot... E (încă) un indiciu că nu faptul divers (şi eventuala dezbatere morală: un copil la 15 ani mai este oare "copil"?) l-a interesat pe regizorul britanic, ci reţeaua de complicităţi care l-a înconjurat din toate părţile "ca o pînză de păianjen" (cum spune clişeul).
Dacă vrem să vedem neapărat în Jurnalul unui scandal o poveste numai bună de vîndut tabloide - ei bine, avem şi aşa ceva. Dar, din fericire, este mai mult. Este, în primul rînd, o poveste tristă şi disperată despre nevoia de afecţiune. Afecţiune (dacă nu se poate altfel) cu orice preţ! Sheba Hart (Cate Blanchett) are un soţ mult mai în vîrstă, o fiică adolescentă şi un fiu mongoloid, şi simte că viaţa îi fuge de sub picioare: este mult prea încătuşată de responsabilităţi şi prea boemă, de felul ei, pentru a nu resimţi acest lucru ca o "închisoare-la-domiciliu". Aventura ei cu elevul (copil de proletari) este în parte amoc, în parte culpabilitate burgheză, în parte dăruire "profesională": pur şi simplu, Sheba nu ştie cînd să se oprească... Va încerca s-o oprească Barbara Covett (dame Judi Dench), o profesoară de la aceeaşi şcoală, tipul fetei bătrîne înăcrite al cărei jurnal intim ascunde frustrări monumentale: Barbara e o lesbiană refulată cu o pisică la pensie şi un gust pronunţat pentru intrigi & manipulare. Evident, motivele acesteia nu sînt deloc pure: ea o vrea pe Sheba numai pentru ea! Iar cînd vorba bună nu ajută, trece la şantaj şi ameninţări...
Titlul filmului ar mai fi putut fi "Singurătatea naşte monştri". Filmul însuşi este o combinaţie de Fatal Attractions şi Legături bolnăvicioase made in England. Nu te plictiseşti o secundă, dar premiul I cu coroniţă merge fără drept de apel către cele două actriţe prodigioase, care transformă mizeria omenească într-un spectacol la care îţi vine să strigi "Bis!" OK, nu e foarte frumos ce se-ntîmplă; dar cine a pretins că natura umană e ceva frumos?!