România Liberă / mai 2007
Festivalul de film Cannes 2007
În momentul de fata, filmul lui Cristian Mungiu este favoritul principal la Palme d'Or. E drept, după trei filme. Revista Screen International, care strânge anual un juriu internaţional ad-hoc, format din critici cunoscuţi, pune 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile pe primul loc, în fata filmelor lui Wong Kar-wai şi David Fincher. Ieri, cotidianul Liberation i-a acordat filmului o pagină întreagă, cu o fotografie imensă şi un text mai mult decât laudativ care începe aşa: "Dacă fraţii Dardenne ar avea un fiu, el ar fi român. Numele lui - Cristian Mungiu." Autorul cronicii regretă ca n-a văzut celelalte filme ale lui Mungiu pentru a înţelege "ce i-a căzut în cap" descoperind 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile. Amintindu-şi de A fost sau n-a fost? şi de Moartea domnului Lăzărescu, criticul francez apreciază că "cinematograful românesc explodează în fine sub ochii noştri", Mungiu demonstrând "un simţ al ritmului şi o amploare a cadrului absolut siderantă."

Şi mai elogioasa e cronica din Variety: "Poveste perfectă, admirabil jucată, 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile este o operă surprinzătoare, dublată de o puritate şi o onestitate care surprind nu numai tema avorturilor ilegale, dar şi negocierile constante şi nevăzute necesare supravieţuirii în ultima perioadă a comunismului. Încadrând toate elementele noului cinematograf românesc - cadre lungi, imagine îngrijită şi o ureche uimitoare pentru dialoguri naturale - filmul de maestru al lui Mungiu are doar o notă falsă". Aceasta e, în opinia revistei, opţiunea lui Mungiu de a arată foetusul, tot revista apreciind respectul pe care cineastul îl are pentru femei şi opţiunea lui de a nu ne arăta nici o scenă de sex. Revista mai remarcă interpretarea Anamariei Marinca. Acelaşi lucru îl face şi The Hollywood Reporter, care o numeşte pe actriţă "excepţională" şi "superbă". Într-o cronică din Screen International, criticul israelian Dan Făinaru consideră că filmul ar trebui să le aducă, lui Mungiu şi echipei lui o şansă peste medie la un premiu cannez. Criticul remarcă "tenacitatea admirabilă" cu care regizorul elimină "tot ce ar putea suna fals, nepermiţând niciunei raze de speranţă să penetreze imaginea lumii în care a crescut şi pe care o cunoaşte atât de bine." Revista Screen International i-a acordat filmului punctajul maxim, patru frunze de palmier.

În faţa reacţiilor elogioase, Cristian Mungiu îşi păstrează calmul. Când l-am sunat ieri, nu ştia nimic despre ce s-a scris. Mi-a spus ca cei de la Wild Bunch, firma franceză care se ocupă de vânzarea filmului, i-au recomandat să nu citească presa până în ultima zi de festival. Dar parcă poţi? Cât priveşte filmul lui David Fincher, Zodiac, trebuie să recunosc - fără parti-pris-uri - că juriul de critici are dreptate punându-l sub filmul lui Mungiu.

(Cannes, 19 mai 2007)