Pe primul din seria celor 3 regizori omagiaţi cu 3 filme reprezentative din cariera lor l-am anunţat acum o lună. Vestea proastă e însă că, între timp, Neil LaBute şi-a anulat, pentru a treia oară, venirea la TIFF, pe motiv că a primit undă verde să înceapă filmările la Lakeview Terrace taman în ultima zi a festivalului. Să ne supărăm acum, cînd ştim cît de greu primesc cineaştii independenţi bani să facă film la Hollywood? Nu. Tot ce putem spera e ca noul lui opus să-l găsească în formă, după rateul anterior cu The Wicker Man, şi să ne bucurăm că măcar îi putem vedea filmele anunţate, în absenţă. Se mai întîmplă.
Acum, deşi ne-am fript, ne mai forţăm un pic norocul, anunţîndu-l în secţiunea 3x3 pe cineastul britanic Nicolas Roeg în persoană. Distins, în 1999, cu un premiu pentru întreaga carieră la British Independent Film Awards, Roeg a contribuit la look-ul capodoperei lui David Lean, Lawrence of Arabia înainte de a deveni operator cu acte în regulă, pentru, printre altele, Far from the Madding Crowd de John Schlesinger şi Fahrenheit 451 al lui Francois Truffaut. Debutul lui regizoral, cot la cot cu Donald Cammell, Performance, i-a lăsat praf pe producătorii de la Warner Bros, care au amînat premiera filmului cu doi ani. Ar fi trebuit să fie un portret inofensiv al lui Mick Jagger de la Rolling Stones, a ieşit un caleidoscop scandalos de sex şi violenţă.
Debutul solo al lui Roeg, cu Walkabout, pentru care a semnat şi imaginea, e povestea a doi copii pierduţi în deşertul australian şi ajutaţi de un aborigen - un film splendid vizual, îmbogăţit de o tehnică de filmare şi montaj abrupte care i-au cimentat reputaţia. Don't Look Now, thriller stilat adaptat după o scurtă povestire de Daphne du Maurier, e genul de film după care nu-ţi mai vine să mergi la Veneţia şi conţine o scenă de sex antologică în realismul ei între doi actori cu cotă uriaşă la vremea respectivă (1973): Donald Sutherland şi Julie Christie.
De-a lungul carierei, Roeg a mai semnat filme ca The Man Who Fell to Earth (cu David Bowie în chip de alien), Bad Timing (cu Art Garfunkel şi Harvey Keitel), Eureka (cu Gene Hackman şi Rutger Hauer), ba chiar şi o ficţiune despre Revoluţia noastră din 1989, Two Deaths (din păcate, nu tocmai reuşită), în care juca şi Ion Caramitru. Pe lîngă Walkabout şi Don't Look Now, la TIFF se va mai putea vedea, în premieră mondială, atenţie!, ultimul său film, Puffball, tot cu Donald Sutherland, dar şi cu o tînără actriţă senzaţională, Kelly Reilly. Nu ştiu dacă şi Roeg aşteaptă undă verde pentru un nou film. Dacă da, să-i ţinem pumnii, dar să-i ţinem şi pe ai noştri...