Occident este o comedie despre noi, despre ce ni se întâmplă, o privire ironic amară asupra situaţiilor uneori hazlii, alteori ridicole şi de cele mai multe ori fără soluţie în care ne aruncă viaţa în România de azi. În aceeaşi măsură, Occident e şi o poveste despre întâmplare, despre coincidenţe, despre surprize şi despre timp.
Occident împleteşte trei istorii diferite care se petrec în aceeaşi săptămână, cu personaje ale căror trasee în viaţă se întretaie, se suprapun şi se condiţionează, cel mai adesea mai presus de voinţa lor. Personajele care sînt principale într-una dintre povestiri devin secundare în celelalte. Anumite secvenţe se reiau de-a lungul filmului şi aduc de fiecare dată alte amănunte care pun într-o lumină diferită întâmplările pe care le-am văzut.
Nu există un singur final, echivoc: prima povestire se opreşte în fiecare dintre cele trei părţi ale filmului într-un alt moment ce sugerează soluţii radical diferite pentru personaje.
Partea întâi e povestea lui Luci şi a Sorinei, un cuplu pe cale să se destrame din pricina sentimentului de provizorat pe care îl trăiesc în lipsa banilor. Acum, la aproape 30 de ani, ideea de a se mărita cu un străin şi a pleca să trăiască într-un loc decent nu i se mai pare Sorinei atât de imorală. Există o limită a suportabilităţii după care oamenilor le piere cheful să mai fie principiali, iar Sorina a trecut de această limită. De partea cealaltă, Luci e şi el pus în faţa unei situaţii fără ieşire. Pe de o parte, are nevoie neapărată să găsească o casă ca să nu-şi piardă iubita, iar pe de altă parte ştie că singura cale de a obţine o locuinţă ar fi ca bătrâna pe care o îngrijeşte de ani de zile să moară.
Partea a doua e povestea Mihaelei, o fată romantică, naivă şi de treabă căreia însă nu-i vine mirele în ziua cununiei civile. Mama ei preia controlul şi Mihaela ajunge în situaţia de a se întâlni cu tot felul de ciudaţi recrutaţi de mama ei printr-o agenţie matrimonială, deşi ei personal îi place de colegul ei de slujbă care e chiar Luci. Dar într-o zi pare să apară pretendentul ideal, visul oricărei fete: un italian înalt, tânăr, cu bani, dar şi sensibil şi îndrăgostit de poeziile Mihaelei, şi care îşi anunţă vizita intempestivă. Păţită, Mihaela îl supune unui adevărat interogatoriu prin telefon. Italianul pare atât de fără cusur încât Mihaela, renunţă, cu părere de rău, la romanticul Luci şi alege calea mai pragmatică a vieţii. Italianul soseşte şi e exact aşa cum s-a prezentat la telefon: înalt, frumos, tânăr şi îndrăgostit. Atâta că...
Partea a treia e povestea tatălui Mihaelei care e poliţist. El nu vrea nimic altceva decât să iasă liniştit la pensie, să-şi vadă fata măritată bine şi să se întoarcă liniştit la ţară. Dar lucrurile nu se potrivesc defel aşa cum spera. Poliţistul e căutat de Nae, un fost inculpat care se întoarce după ani de zile în România să aducă o veste proastă. Poliţistul acceptă să-l ajute şi va ajunge astfel să-l întâlnească pe Luci. Pe neaşteptate, viaţa lui a luat-o în altă direcţie: fata lui se pregăteşte să plece din ţară, el se pomeneşte la masă cu un negru, devine prieten cu un fost inculpat şi i se cere să aducă unei bătrâne vestea că fiul ei a murit. Nae şi Poliţistul ajung la bătrânica unde locuieşte Luci iar vestea pe care se pregătesc să i-o dea poate influenţa destinul tuturor personajelor, legate prin fire pe care nici ei nu le bănuiesc.
Cele trei poveşti se vor intersecta pentru prima dată pe aleile unui cimitir, doi oameni fără casă care caută un semn din cer, o mireasă care plânge pe o bancă, doi poliţişti alergând şi o maşină roşie care avansează încetişor. Şi totul va porni într-o direcţie neaşteptată.
Occident, 2001, durata: 100 minute
Scenariul: Cristian Mungiu
Regia: Cristian Mungiu
Imaginea: Vivi Drăgan Vasile
Camera: Oleg Mutu
Scenografia: Eva Szantai
Costumele: Ana Ioneci
Montajul: Niţa Chivulescu
Sunetul: Andrei Pap
Muzica: Petru Mărgineanu şi Ioan Gyuri Pascu
Director de film: Cristina Ionescu
Producător executiv: Dan Badea
Cu: Alexandru Papadopol, Dorel Vişan, Tania Popa, Coca Bloos, Tora Vasilescu, Ioan Gyuri Pascu, Valeriu Andriuţă, Anca Androne, Eugenia Bosânceanu, Julieta Strîmbeanu, Samuel Taste, Michael Beck, Alexandru Boghiu, Nicuşor Rada, Doru Ana, Viorel Comănici, Mihai Calotă, Ioan Chelaru.
În alte roluri: Jerome Bounkazi, Afrodita Androne, Costică Ghenescu, Vasile Bantiş, Alina Berzunţeanu, Gabriel Spahiu, Valeriu Pavel Dan, Florin Chiriac