Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Marfa şi banii

Recunoaştere internaţională pentru un film românesc - Marfa şi banii


România Liberă, decembrie 2001
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
"N-a fost nevoie să pledez pentru Marfa şi banii", declară Irina Coroiu, membră a juriului FIPRESCI al Festivalului de la Salonic.

Ziarul nostru a anunţat la timpul cuvenit succesul pe care filmul lui Cristi Puiu Marfa şi banii l-a avut la recentul festival de la Salonic, unde a cucerit Premiul FIPRESCI, iar tînărul actor Alexandru Papadopol (încă student), Premiul de interpretare masculină. Criticul de film Irina Coroiu, care a făcut parte (pentru a patra oară) din juriul FIPRESCI al acestui festival, ne spune mai multe despre cum a fost receptat filmul.

Irina Coroiu: Bucuria mea a fost că la şedinţa de jurizare a conclavului de critici FIPRESCI nu a trebuit să pledez în plus faţă de ce au putut ei citi în caietul de presă realizat de CNC, pe care-l completasem cu o listă proprie de pledoarii. I-am spus lui David Robinson, preşedintele juriului FIPRESCI, atunci cînd l-am cunoscut în ţară, la Cinemateca Română, cînd el a prezentat un film din Festivalul de film britanic, că sunt în poziţia ingrată, dar fericită de a lupta pentru acest film. I-am spus atunci că am promovat Marfa şi banii încă înainte de a fi selecţionat pentru "Quinzaine des réalisateurs" la Cannes şi că apoi am organizat la Cinematecă acea proiecţie unde a fost prezentat împreună cu Bucureşti-Wien, >ora 8:15 de Cătălin Mitulescu.

Cum au receptat ceilalţi critici filmul?

Am impresia că presa din festival l-a înţeles mai bine decît publicul de la noi. Eu inclusesem Marfa şi banii în categoria filmelor-cult, avînd impresia că tineretul nostru se va regăsi în el, dar apoi am observat că publicul l-a respins pentru că probabil se văzuse inconştient în această oglindă, refuzînd să accepte starea de degradare pe care o reflecta filmul. Criticii au însă, prin exerciţiul meseriei, capacitatea de a se detaşa. N-a mai fost nevoie să pledez pentru film, deoarece colegii mei de juriu i-au găsit singuri calităţile. El a fost de la început selecţionat pentru jurizare şi a primit pînă la urmă Premiul FIPRESCI, cu argumentarea scrisă chiar de către David Robinson - "pentru modul exemplar de folosire a resurselor minime în realizarea unui film inteligent, antrenant şi cu un deosebit impact social". Bucuria s-a dublat cînd s-a anunţat pe scena mare a festivalului că şi Alexandru Papadopol a primit din partea juriului competiţiei internaţionale Premiul de interpretare masculină. Cîţiva dintre prestigioşii membri ai juriului, la coborîrea de pe scenă, au venit să-l felicite şi pe Cristi Puiu, iar la petrecerea finală toată lumea a gravitat în jurul micii noastre delegaţii. Am auzit cu urechile mele complimentele pe care le-au făcut John Boorman, Pawel Pawlikowski, Eduardo Antin, ei declarînd că pînă în ultima clipă au oscilat pentru premiul suprem, "Alexandrul de Aur", între filmul lui Cristi Puiu şi Tirana anul zero de Fatmir Koci din Albania. A fost cu atît mai bine cu cît juriile n-au comunicat între ele. John Boorman, felicitîndu-l pe Cristi Puiu, i-a spus ca nu cumva să abandoneze, fiindcă are stofă de regizor.

Ştia John Boorman cît de greu a fost făcut filmul?

Sigur, s-a tot vorbit acolo. Se ştia şi despre faptul că Lucian Pintilie i-a întins lui Cristi Puiu o mînă de ajutor ca să-l termine. Am avut o altă bucurie cînd am văzut După-amiaza unui torţionar, prezentat într-o foarte serioasă secţiune paralelă, "Panoramă balcanică". Am avut surpriza să citesc pe generic: "Consultant - Cristi Puiu". Mi s-a părut o elegantă şi generoasă recunoaştere a talentului unui debutant.


Marfa şi premiile:
După 2 premii obţinute la Cottbus (Premiul Special al juriului şi Premiul Findling), după 2 premii obţinute la Salonic (FIPRESCI şi Premiul de interpretare masculină - Alexandru Papadopol), după 1 premiu (menţiunea specială a juriului) obţinut la Trieste, filmul românesc Marfa şi Banii (regia Cristi Puiu, scenariul Răzvan Rădulescu şi Cristi Puiu) a obţinut duminică 19 ianuarie 2002 şi Premiul PROCIRET al Asociaţiei Producătorilor de Film din Franţa la Festivalul Internaţional al Filmului de la Angers, Franţa.



 Toate articolele despre Marfa şi banii


0 comentarii

Resurse

Sageata Alte linkuri: imdb.com
 Alte articole de Iulia Blaga


Alte articole

 10 ani cu filmul românesc. Episodul 1 - Anul 2001, Iulia Blaga
 Succes la Cannes şi fără public la noi - Marfa şi banii, Mihai Chirilov, Alex. Leo Şerban
 Invitat la 21 de festivaluri - Marfa şi banii, Iulia Blaga
 Marfa şi banii. Şi sufletul, Marius Dobrin


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer