Distribuţia
Frank W. Abagnale ..........................LEONARDO DiCAPRIO
Carl Hanratty ................................TOM HANKS
Frank Abagnale, senior ...................CHRISTOPHER WALKEN
Roger Strong ................................MARTIN SHEEN
Paula Abagnale .............................NATHALIE BAYE
Brenda Strong...............................AMY ADAMS
Cheryl Ann ...................................JENNIFER GARNER
Fişa tehnică :
Producători.................................WALTER F. PARKES, LAURIE MACDONALD
Scenariul....................................JEFF NATHANSON
Regia ........................................STEVEN SPIELBERG
Sinopsis
Leonardo DiCaprio (What’s Eating Gilbert Grape, Titanic) şi Tom Hanks, câştigător în două rânduri al premiului Oscar (Philadelphia, Forrest Gump) sunt angrenaţi într-un joc de-a şoarecele şi pisica în Catch me if you can, film ce-l are ca regizor pe Steven Spielberg, câştigător a trei premii Oscar (Schindler’s List, Saving Private Ryan).
Frank W. Abagnale (Leonardo DiCaprio) a lucrat ca doctor, avocat şi co-pilot la o companie de avioane celebră – toate înainte de a împlini 21 de ani. Maestru al înşelăciunilor, el a fost şi un foarte bun falsificator, reuşind să câştige milioane de dolari cu ajutorul unor cecuri false. Agentul FBI Carl Hanratty (Tom Hanks) şi-a stabilit ca prioritate în viaţă prinderea lui Frank şi aducerea lui în faţa justiţiei, dar Frank se află întotdeauna cu un pas înaintea sa, silindu-l să continue urmărirea.
Din distribuţia filmului mai fac parte şi Christopher Walken, cîştigător al premiului Oscar (The Deer Hunter), Martin Sheen, cîştigător al Globului de Aur (serialul TV The West Wing), Nathalie Baye, Amy Adams, James Brolin, Brian Howe, Frank John Hughes şi Jennifer Garner, câştigătoare a Globului de Aur (serialul TV Alias).
Scenariul îi aparţine lui Jeff Nathanson, bazat pe cartea autobiografică omonimă scrisă de Frank W. Abagnale. Filmul îi are ca producători pe Steven Spielberg şi Walter F. Parkes (The Ring, Men in Black II).
Personaje pline de culoare
Întâmplările care se petrec în realitate sunt uneori de o sută de ori mai fascinante decât orice şi-ar putea imagina cineva, spune Leonardo DiCaprio referitor la viaţa lui Frank Abagnale, a cărui carte aparută în 1980 l-a fascinat cu mult înainte de a se pune problema realizării filmului.
Catch me if you can se bazează pe această carte în care Frank povesteşte cum, adolescent fiind - absolvent de liceu şi nimic mai mult, s-a dat drept, şi a reuşit să pară, pilot, doctor, avocat şi profesor de liceu. A început odată cu divorţul părinţilor mei care a avut un efect dramatic asupra mea. Am fugit de acasă şi m-am trezit singur pe lume. Am crescut brusc şi am devenit foarte inventiv pentru a putea supravieţui. Văzând ce pot face totul a devenit un fel de joacă. Eram un oportunist aşa că imediat ce vedeam ocazia mă întrebam: m-aş descurca? Satisfacţiile mă făceau să vreau mai mult şi să încerc chestii noi. În acest joc puteam să pierd, ştiam asta, dar distracţia merita să risc.
Povestea l-a fascinat şi pe Spielberg care spune că atunci cînd l-a întâlnit pe Frank şi-a dat seama pe loc că are capacitatea de a-l face să creadă orice. Toţi realizatorii filmului care citiseră cartea au considerat că fiecare episod din viaţa lui Frank, fiecare identitate şi aventurile aferente meritau să fie subiectul câte unui film, iar faptul că aceste lucruri s-au petrecut în realitate le face să fie pur şi simplu irezistibile.
Frank Abagnale mărturiseşte că nu a crezut posibilă condensarea a 5 ani de adevărate aventuri într-un film de 2 ore, dar tocmai acest lucru a fost incitant pentru producători. Filmul a devenit astfel un amestec de genuri - comedie, dramă, dar predominând primul gen. Scenaristul Nathanson spune: Este un thriller de-a şoarecele şi pisica dar în acelaşi timp este o poveste venind de peste ani, o dramă de familie. Îmi plac poveştile care acoperă diverse spaţii ale vieţii. În ele se şi râde, dar se şi frâng inimi. Catch me if you can mi-a dat posibilitatea să explorez toate acestea în viaţa reală a unui om.
Când a început filmarea Spielberg abia terminase Minority Report. A fost ca o briză proaspată şi luminoasă de care aveam nevoie, spune regizorul. A fost şi oportunitatea de a lucra cu DiCaprio - un actor tânăr pe care l-am admirat întotdeauna. Impresia pe care i-a lăsat-o acesta a fost aceea de creativitate, imaginaţie şi autocritică la sânge. De multe ori Spielberg era mulţumit de o dublă, dar Leo spunea: Cred că este ceva ce nu am pus în evidenţă bine. Lasă-mă să o fac din nou. Şi merita efortul, spune Spielberg pentru că rezultatul era strălucitor. Despre Spielberg, DiCaprio spune: Ceea ce-l face un mare regizor este faptul că are o fire şi o minte deschisă către fiecare din echipă - scoate ce este mai bun din fiecare şi pune totul într-un mecanism bine uns care va funcţiona perfect.
Cu Frank Abagnale, DiCaprio s-a întâlnit de multe ori şi spune: Dacă te uiţi la el n-ai zice că ar putea fura măcar un timbru. Dar are o abilitate subtilă de a te subjuga cu privirea, cu energia şi inteligenţa. DiCaprio a reuşit să creeze un personaj care poate nu este copia fidelă a omului real, dar l-a făcut să fie la fel de credibil ca originalul. În film se văd scânteile din ochii lui atunci cînd vede un pilot tratat ca un rege, ca un star, dar şi cum înghite eşecurile în ipostaza de avocat sau de doctor.
Personajul Carl Hanratty - agentul angajat total în prinderea lui Frank este uluitor, iar Tom Hanks îl interpretează foarte bine - îi aduce acel aer birocratic care îl face stângaci dar şi perseverent. Acest personaj completează povestea de-a şoarecele şi pisica. Există deci un personaj şarmant, tânăr, care poate suci minţile oricărei femei, poate stoarce milioane de dolari din băncile de pe tot mapamondul, poate avea o identitate cameleonică. Apoi este şi un agent FBI nesuferit care şi-a pus în cap nu numai să-l prindă pe puşti şi să-l trimită în închisoare, dar vrea să şi înţeleagă ce fel de om este. Agentul FBI este impresionat la început de geniul infractorului iar cînd descoperă că de fapt este doar un puşti singuratic rămîne perplex şi devine încet încet aproape un protector al acestuia.
Personajul cheie în viaţă lui Frank este tatăl acestuia interpretat de Christopher Walken. Admiraţia pe care DiCaprio o poartă lui Walken s-a suprapus perfect relaţiei tată - fiu din film. Walken a jucat perfect - a dat personajului emoţii şi nuanţe nescrise în scenariu. Întâlnirile lui Frank cu tatăl său se învârt în jurul ideii de refacere a familiei, Frank încercând să cumpere această împăcare printr-o promisă bunăstare.
Brenda - iubita şi la un pas de a fi soţia lui Frank a fost aleasă după lungi căutări. Spielberg a plăcut-o şi arătându-i lui Leo 8-9 potenţiale candidate, pe casetă, după ce atrecut de Amy, acesta a spus : Dă înapoi. Cine este?
O perioadă plină de culoare
Filmările au durat 56 de zile în Los Angeles, New York, Montreal şi Quebec City. S-au folosit circa 140 de locaţii - ceea ce este imens. Filmările nu s-au făcut în studio, de aceea a fost nevoie de muncă şi idei ad hoc pentru amenajări şi pentru a creea atmosfera anilor ‘60.
Echipa care a lucrat pentru a reda culoarea timpului a fost compusă din excelenţi meseriaşi multiplu premiaţi cu Oscar. Regizorul de imagine Kaminski şi-a pus amprenta peste tot. El este cel care din lumini şi umbre a şters de multe ori amprenta lui 2002 lăsând să domine vechiul. El spune: Abordarea imaginii a fost foarte simplă: să ne jucăm, să creăm o lume uşor ideală. Folosirea luminii respectă această ipoteză de lucru. Cea mai interesantă locaţie a fost Waldorf Astoria - hotelul din New York, situat pe Park Avenue unde traficul a fost oprit, au intrat numai maşini de epocă şi o achipă de comando a înlăturat tot ceea ce avea un aer contemporan şi a mascat ceea ce nu a putut fi luat.
Costumele sunt deosebite. Anii ‘60 s-au caracterizat prin culori vii, uneori sălbatice. Aceasta este şi culoarea filmului până către sfîrşit unde devine tern, monocolor ca şi situaţia în care ajunge Frank. DiCaprio a folosit 100 de costume diferite. Hanks a folosit şi el 20 de costume, dar toate la fel.
Spielberg concluzionează : În parte ceea ce m-a determinat să fac Catch me if you can este mesajul pe care cartea, scenariul şi filmul îl transmit - poţi să-ţi schimbi viaţa oricând şi să devii mai bun. Alt argument - este o poveste pură, curată şi nealterată, nostimă şi care are acel JOIE DE VIVRE - sentiment pe care ţi-l insuflă omul Frank Abagnale aşa cum a fost şi este.