Cel mai adesea, realizatorii de documentare se mărginesc la a privi, a întreba şi a consemna cît mai neutru evenimentele. Alexandru Solomon însă aruncă o mănuşă, provoacă anumite lucruri să se întîmple. Nu schimbă istorii, dar face povestea să curgă din trecut spre prezent: regizorul provoacă o întîlnire a redactorilor postului Radio Europa Liberă, iar revederea aceasta devine însuşi motorul întregului documentar. Război pe calea undelor / Cold Waves a avut premiera mondială la Sibiu, în cea dintîi seară a Astra Film Fest 2007, în prezenţa producătorilor şi a protagoniştilor - Emil Hurezeanu şi Nestor Ratesh.
Călătorie prin istorie
Război pe calea undelor vorbeşte despre ceea ce a însemnat postul de radio Europa Liberă, atît pentru oamenii care ascultau pe ascuns, în case, şi pentru cei care lucrau acolo, cît şi pentru oamenii regimului comunist, care voiau să îl distrugă cu orice preţ. Pornind de la momentul cutremurului din 1977, cînd Europa Liberă a fost calea de comunicare între oamenii afectaţi de cutremur, regizorul cercetează fiecare ungher al postului de radio unde licărea o rază de speranţă pentru români. La sediul din München al radioului, acum facultate de jurnalism, Solomon reuşeşte să organizeze o întîlnire a foştilor redactori.
Plimbarea prin birouri şi pe coridoare a foştilor colegi, care îşi amintesc ce se întîmpla în fiecare loc, este extrem de emoţionantă şi se transformă, pe nesimţite, graţie mărturiilor înlănţuite cu talent, într-o plimbare prin mult mai întortocheatele coridoare ale timpului şi istoriei.
Participă cei pe care, odinioară, îi ştiam doar după voce: Neculai Constantin Munteanu, Nestor Ratesh, Emil Hurezeanu, Monica Lovinescu (cutremurătoare declaraţiile date din pat, despre atacul din 1977), dar şi Detlev Mehlis, procurorul german care a anchetat atentatele de la München, sau Doina Cornea, care relatează întîlnirea cu reporterul belgian căruia i-a încredinţat mesajele ascunse în capul unei păpuşi, la Cluj.
Interviu cu Şacalul
De cealaltă parte a baricadei, povestesc, de astă dată cu uluitoare seninătate, personaje ca Ilie Merce, pe vremuri comandant al grupei "Eterul" din Securitate, Cornel Burtică, secretar al PCR, sau Ilich Ramirez-Sanchez, alias Carlos Şacalul, intervievat telefonic în legătură cu atentatul cu bombă asupra redacţiei, din 1981.
Prin toate aceste mărturii, filmul prezintă faptele vremii, din anii '70-'80 pînă după 1989, din numeroase unghiuri. Se vorbeşte şi despre presupusele iradieri asupra redactorilor, dar ni se aminteşte şi de muzica pe care o cereau tinerii la radio, şi de criza alimentară. În contextul dat, Riders on the Storm al The Doors este de o frumuseţe aproape cinică.
Documentarul ne aduce în prezent, cînd întîlnim aceleaşi personaje, reconvertite pe şablonul noii Românii. Jurnalistul Emil Hurezeanu produce emisiuni la televizor, N.C. Munteanu mărturiseşte că, după cîteva eşuate încercări, nu îşi găseşte locul în România pe care o părăseşte din nou, în timp ce Ilie Merce e liderul grupului parlamentar PRM şi ţine discursuri pompoase despre "singurul partid care...".
"O poveste subiectivă"
Regizorul Alexandru Solomon, producătorul Ada Solomon şi o parte a echipei au urcat pe scenă după proiecţie, alături de Nestor Ratesh şi Emil Hurezeanu. Cel mai emoţionat dintre toţi s-a arătat Hurezeanu, care a spus că filmul este o poveste subiectivă, care prezintă realitatea în viziunea autorilor, dar şi "un omagiu antipatetic, cu o perspectivă modernă, aproape jucată, un omagiu pentru colegii care au dispărut în condiţii neexplicate" şi s-a declarat încîntat de latura estetică, de felul în care cineva din tînăra generaţie vede aceste lucruri. Nestor Ratesh a punctat faptul că "e lăudabil că filmul nu se rezumă să arate cine a lucrat, ce a făcut, ci şi ecoul emisiunilor în rîndul ascultătorilor".
"A fost foarte greu de ţinut echilibrul, pentru că nu e o poveste cu eroi. Sînt mai multe personaje negative, dacă vreţi, dar nu e o poveste cu eroi. Şi nici radioul în sine, ca fenomen, nu este un lucru glorios în totalitate. Sper că se înţelege că aceleaşi defecte de care noi ne loveam aici în ţară, ei le-au replicat acolo, la München sau la Paris. E România în mic", a mărturisit după proiecţie Alexandru Solomon. Regizorul a mai declarat, în legătură cu momentele în care se afla faţă în faţă cu personaje negative, că "după filmare, mi-a fost uneori ruşine că nu am reacţionat. Dar nu asta era menirea mea, să trag două palme pe loc, ci să fac filmul şi ei să vorbească".
Proiecţii de gală
Război pe calea undelor va rula din 29 noiembrie 2007 în cinematografe. Vor fi proiecţii de gală în Bucureşti, Cluj, Oradea, Timişoara, Iaşi şi Constanţa.
Există şi o versiune pentru TVR, în trei episoade, cu 45 de minute în plus faţă de ce e în film. Se va realiza şi o versiune pe DVD, cu 20 de bonusuri, încă o oră de material.
Filmul a avut un buget de 450.000 de euro, apropiat celor ale filmelor de ficţiune, din care un sfert primit de la CNC.
Filmul a concurat la secţiunea Europa a Astra Film Fest 2007.
Vezi trailerul fimului Război pe calea undelor / Cold Waves, de Alexandru Solomon: