Festivalul Naţional de Teatru 2007
8 noiembrie 2007

Teatrul Naţional "Vasile Alecsandri" din Iaşi
With a Little Help From My Friends
de Maria Manolescu
Regia: Radu Apostol

Un summum de sentimente, incertitudini, impulsuri sexuale confuze, frustrări, neputinţe prin care cinci tineri trec într-o vacanţă la mare în ceea ce s-ar putea numi proces de maturizare. Ei îi spun o noapte de comă. E noaptea în care moartea are acelaşi preţ ca sexul. Radu Apostol nu spune doar o poveste cu vamaioţi de 16 ani. Pune un cocktail Molotov în chingile teatrului. Taie artificialul cu firesc, rupe convenţia şi apoi rupe ruperea convenţiei, citează cinic din clasicele teatrului sau filmului, se refugiază în muzică pe care o foloseşte cu aceeaşi îndemânare a parodiei serioase. Actorii cântă bine fără să se pretindă profesionişti (a te imagina în posturi la care accesul îţi este aproape imposibil în viaţa reală ţine de aspiraţia normală aşa că nişte puşti care se visează staruri rock în Vamă e cât se poate de normal).

Un spectacol emoţionant despre căutarea identităţii, despre confuzia în sentimente şi în sex, despre confuzia în viaţă. Inocenţa murdărită a copilului care se vrea adult. Apostol aduce pe scenă două morţi, una a lui Miki şi alta a copilăriei. Foarte buni Cosmin Maxim şi Vlad Volf. Exclentă muzica, versurile şi parodiile muzicale ale lui Bobo Burlăcianu de la Fără Zahăr şi scenografia realist-discretă-funcţională a Alinei Herescu. Radu Apostol are nebunia de a face spectacole când are ceva concret de spus. Nu întâmplător spectacolul lui Apostol are puncte esenţiale comune cu Suferinţele tânărului Werther regizat de Florian Friedler la Shauspielfrankfurt în Germania şi văzut la Sibiu în Festivalul Teatrelor Europene. Dar asupra acestui lucru voi reveni.

PS: Ai văzut o piesă din Festivalul Naţional de Teatru 2007 sau din FNT [off] LUNI 2007 de la Green Hours? Scrie despre ea în fix 5 rînduri (în word, cu diacritice) şi trimite fişierul rezultat la [email protected] pentru ca părerea ta să apară pe LiterNet. Spune şi altora ce ţi-a plăcut şi ce e de evitat!

Nu uitaţi: Aplaudaţi doar dacă - şi cît - vă place! O campanie iniţiată de LiterNet.