Festivalul Naţional de Teatru 2007
12 noiembrie 2007

Centrul Naţional al Dansului
Coregrafia: Vera Mantero
O Rumo do Fumo (Portugalia)

un Lucru misterios a spus e.e. cummings

Din beznă o voce încearcă să-şi spună neputinţa, tristeţea, durerea, inexistenţa, lipsa de voinţă, de perspectivă... Cu fiecare minut, numărul neîmplinirilor creşte. E o mărturisire care te lasă în pielea goală, la propriu şi la figurat. Cuvintele sunt puţine, mai degrabă înecate, mişcările încordate şi pe loc, totul într-o repetiţie obsedantă, încăpăţânată, niciodată suficientă, nesfârşită. Stare de paroxism peste care aşteptam să vină ceva. A venit doar întunericul.

Poate că ar putea să danseze întâi şi să gândească apoi

Acţionezi pur şi simplu sau te gândeşti înainte la ce-o să faci? Spontan sau după plan? Instinct sau raţionament? Acţionezi sau te gândeşti? Acţionezi sau te gândeşti? Ce faci? Repede, repede! E un du-te-vino, cineva se frământă acolo, ceva nu iese, ceva nu se leagă. Jazz. Muzica vine şi pleacă. Dar la mine banda se stricase. "... Atroce... Atroce!", îmi suna în cap vocea din prima parte.

13 noiembrie 2007

Camera Isabellei
Needcompany (Belgia)
Scenariul şi regia: Jan Lauwers

Bizar. Isabella e oarbă, dar vede şi ce vede ea vedem şi noi. Tot ce e pe scenă e de fapt în capul ei. Sunt minciuni, dar ea a ales minciuna ca realitate, imaginarul ca viaţă. Se cântă, se dansează, se povesteşte într-o încăpere decorată exotic, poate chiar excentric. Jan Lauwers supraveghează totul din colţ, coordonând acţiunea. Spectacolul are ceva filmic în el, fără momente individuale excepţionale, dar ca ansamblu reuşeşte până la final să închege un tot unitar. Nu pot spune că mi-a plăcut, dar nu regret experienţa.

PS: Ai văzut o piesă din Festivalul Naţional de Teatru 2007 sau din FNT [off] LUNI 2007 de la Green Hours? Scrie despre ea în fix 5 rînduri (în word, cu diacritice) şi trimite fişierul rezultat la [email protected] pentru ca părerea ta să apară pe LiterNet. Spune şi altora ce ţi-a plăcut şi ce e de evitat!

Nu uitaţi: Aplaudaţi doar dacă - şi cît - vă place! O campanie iniţiată de LiterNet.