Suplimentul de cultură / martie 2008
Vorbim despre expoziţia lui Ciprian Mureşan, A turn to the real, curator: Alina Şerban, la Galeria Apollonia, Strasbourg, desfăşurată între 25 februarie şi 11 aprilie 2008. A spune despre Ciprian Mureşan că apelează la "postproducţie", că foloseşte artefacte sau "ready-made-uri" artistice, reinterpretîndu-le prin recontextualizare ar fi mult prea puţin. Felul în care face să circule sensul între referentul (artistic) folosit (fie el cartea 12 scaune de Ilf şi Petrov, fie piesa Rinocerii a lui Eugen Ionescu sau şablonul de carte pentru copii cu ilustraţie şi text) şi noua producţie artistică realizată de el, are atîtea straturi şi atîtea direcţii înainte şi înapoi, încît e mare surpriză că nu se produce un blocaj hermeneutic şi că, dimpotrivă, reflecţia propusă e un fierbinte flux continuu.

Exemplu: seria de lucrări 1983. Conţine 17 desene, fiecare alăturînd texte de Abecedar, scrise de mînă, pe suport dictando şi cadavre desenate într-o manieră realistă. Titlul e dat de anul în care a fost publicat Abecedarul folosit chiar de artist în perioadă comunistă. Textele sună cam aşa: "Dragă Andrei, am învăţat şi ultima literă din Abecedar. Cît de bucuros sînt că ştiu să scriu şi să citesc!". Cadavrele desenate sînt vag mutilate. Alt text: "Noi cîntam în cor un cîntec de iarnă. Irina, Aurică, Măricică, Sandu, Costel cîntă cu noi. Cecilia ne dă tonul". Cadavrele desenate sînt ale unor adolescenţi sau adulţi. Ciprian Mureşan e interesat de ilustraţiile din cărţile pentru copii, în acest caz, referentul Abecedarul este limpede contaminat amestecînd pedagogia cu ideologia comunistă pozitivă, angajantă. Cadavrele trimit la morţii "Revoluţiei", dar şi la adulţii mutilaţi de azi, "oamenii noi" de "ieri", produse ale pedagogiei Abecedarului, victime ale istoriei.

E cu atît mai interesant de urmărit tipul de relaţie care se poate stabili între lucrările unui asemenea artist şi un curator. Programul Apollonia din Strasbourg, intitulat "un critic-un artist-o lucrare", are că miză evidentierea poziţiei curatorului şi a relaţiei complexe dintre acesta şi artist. Alina Şerban, curator şi istoric de artă, l-a propus, în cadrul acestui program, pe Ciprian Mureşan, iar expoziţia se cheamă A turn to the real/O întoarcere la real. Cei doi nu sînt la primă colaborare. Selectînd desene şi video-uri realizate între 2004 şi 2008, Alina Şerban a urmărit procesul complex de scriere şi rescriere a istoriei şi felul în care artistul provoacă ambiguităţile existenţe în memoria colectivă.

Expoziţia îşi propune următoarele chestionari: "Cum să interpretezi procesele simbolice şi ideologice de-a lungul istoriei pentru a obţine răspunsuri alternative la realităţile sociale prezente?", "Ce rol au reprezentările (din trecut şi ale trecutului) în economia cotidianului nostru?" şi, de ce nu, "Ce valenţe căpătă realitatea noastră în urmă acestor asocieri?".


Turn to the real - dar ce este real?

Un al doilea exemplu de lucrare: desenul Sînge romînesc. Două mîini în prim plan. Una taie cu lama încheietura celeilalte. Sîngele care iese e unul tricolor. Poate fi ironizarea (de azi) a unui clişeu naţionalist (de ieri) şi atunci răsuflăm uşuraţi, dar ar putea fi şi reprezentarea (parodică) a unei stări de fapt prezente crunte: angajarea pasionată a individului de azi faţă de ideile naţionaliste, ducînd la o sinucidere cotinuă a identităţii individuale. Felul în care Ciprian Mureşan utilizează clişeele depăşeşte ironia. Bîntuie în subtext posibilitatea că ceva să fie "pe bune". Aşa cum o oroare reală din trecut e prezentată cu toate ficţiunile ei, la fel o ficţiune despre prezent poate fi adevărată.

Alte lucrări: Communism never happened (scris negru pe alb, cu litere decupate din discurile cu înregistrări de la "Cîntarea României", 2006), Choose... (video de 45 de secunde din 2005, cu un băiat care e pus să aleagă între Pepsi sau Cola şi le amestecă, indicînd inexistentă unei opţiuni), Cipollino (film de 8 minute şi jumătate realizat special pentru această expoziţie, cu imagini din cartea Aventurile lui Cepelica de Gianni Rodari plus comentariul audio al eseistului Alex. Cistelecan despre caracterul subversiv al acestui tip de literatură pentru copii) şi Cele douăsprezece scaune (2007), o serie de desene despre condiţia artistului (ilustrări plus text pornind de la capitolul "Izgonirea din paradis" din cartea semnată Ilf şi Petrov).

Ciprian Mureşan este membru fondator al revistei Version şi redactor la IDEA - artă şi societate. A participat la Bienalele "Periferic 7", Praga şi Atena. A expus la Zurich, New York, Varşovia şi, de curînd, la Galeria Kontainer din Los Angeles.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus